|
BAD
BUZZ - LOST IN THE SPACE AGE/
THE ANACONDAS
SurfGalactic Records SI-CD001
Ooit, lang geleden, het moet rond 2002 geweest zijn, bespraken wij de
titelloze debuut-CD van surfband The Anacondas. Sindsdien verschenen
Snake Pitstop (live 2003) en Snakin’ All Over (2005), maar wij
waren ze eerlijk gezegd een beetje uit het oog verloren, ook al omdat
hun naam niet vaak opduikt in onze Be There !© Tja, wij kunnen
nu eenmaal niet continu alle websites en concertkalenders van alle bands
liggen overtikken, dus bij deze nog eens de oproep ons uw data door
te sturen. Maar terzake, en wel naar Amsterdam, het nest van The Anacondas.
Omdat we al zo lang niks meer van ze gehoord hadden gingen we er van
uit dat deze CD zich zou situeren in de luidruchtige garagerock hoek,
maar niets is minder waar. We horen wèl veel orgel en sixties
invloed, maar die is op zich niet eens zo hard. Tenzij je de CD extra
luid afspeelt, uiteraard. Nee, in tegenstelling to veel surfbands hebben
The Anacondas geen twee gitaren maar één gitaar en een
orgel in de rangen, en vermengen ze hun surf met allerlei ander lekkers.
Opener Gravity Groove klinkt met dat prominent pompende funky orgel
als, euh, groovy Booker T. & the MG’s (of als Fifty Foot Combo
light), A Higher Calling beweegt zich daarentegen in rustiger twangy
Telstar sferen. La Danza De Los Muertos is filmische 60s spy fi surf,
en ook in Moon Dust roept een fluit (is dat een vermaledijde panfluit
?) cinemascope breedbeelden op, van indrukwekkende landschappen waarin
de held eenzaam voortploetert. National Geographic die filmen in de
savanne, dat zou ook kunnen. Die fluit duikt opnieuw op in Sacrifice,
dat via jungle exotica oerwoudgeluiden naadloos overvloeit in Space
Truffle. Ook Bad Buzz Down is harder, chaotischer en, euh, sixties-er,
terwijl in Twilight Patrol indianenmotieven wedijveren met western trompetten.
Uit Cannibal Cannibal blijkt dat een bibberende theremin (de vijfde
Anaconda, Ir. Vendermeulen, samen met Charley Rhythm de helft van het
Dynamic Duo van Amsterdam BeatClub, en daarnaast de Mr. Mills van Sue
Moreno & Mr. Mills) nog steeds het ultieme science fiction geluid
voortbrengt, en een slurpende sax (opnieuw Ir. Vendermeulen) zorgt ervoor
dat The Big Bang een prima bump ‘n’ grinder wordt, waarop
de ons compleet onbekende Kate Holder zich Frolic Dinner-gewijs van
haar meest verleidelijke kant mag laten horen. De Bert Kaempfert trompet
in de rustige afsluiter Floating Home valt uit de toon bij de rest van
de CD wegens meer aansluitend bij de easy tunes rage van enkele jaren
terug, rage die even onopvallend verdween als ze opborrelde. Elf eigen
nummers, drie covers: Surfari van The Original Surfaris krijgt een laagje
orgel, trompet en opnieuw een Telstar sausje, (Come With Me To The)
Casbah van het Armeens-Amerikaanse buikdans combo Ganimian & his
Oriental Music (volgens mij hebben ook Sandy Nelson en Ritchie Podolor
het gedaan) is pita surf, en Hopped Up Mustang van Arlen Sanders (op
zich eigenlijk het instrumentale Movin’ van The Astronauts met
een gesproken tekst erop, de melodie is trouwens dezelfde “wij
hebben ongelofelijke haast” rif waarop ook Opzij Opzij Opzij van
Herman van Veen, euh, loopt) wordt met een nieuwe eigen tekst herwerkt
tot Hopped Up Rocket. Samengevat: fans van traditionele surf dienen
zich te onthouden, maar voor wie surf meer mag zijn dan gewoon maar
rammen op gitaren is dit een boeiende brok space age pop overgoten met
een retro science fiction sausje. Bad Buzz CD verscheen in eigen beheer,
en volgens www.anacondas.nl
zou de LP versie SI-LP001 op gekleurd vinyl zijn. (Frantic Franky)
|