11 juli 2019

CRUISIN’ AROUND/
ALEX VALENZI & THE HIDEAWAY CATS

El Toro, ETCD6094

Wij hadden nog nooit van Alex Valenzi gehoord maar op de CD wordt hij door Levi Dexter omschreven als “de grootste erfgenaam van Jerry Lee in Brazilië en de beste band van Zuid-Amerika". In hoeverre dat Dexter’s eerlijke mening is dan wel Valenzi’s promomap weten we niet maar hij blijkt bezig sinds begin jaren ’90 en trad onder meer op in Amerika (Viva Las Vegas, Green Bay), Italië (de Summer Jamboree in Senigallia), Spanje en Frankrijk, nam op met James Burton en Kenny Lovelace, en speelde op Jerry Lee Lewis’ 70ste verjaardag. Zo staat het in elk geval in die promomap. Daarmee weet u gelijk dat Valenzi een pianoman is, maar zijn vierde CD is toch geen piano-CD: de 88 toetsen vormen de basis maar zijn zeker niet het hoofdinstrument dat alle aandacht naar zich toe wil trekken. De basisopstelling is immers die van een kwartet maar er komen een hoop gastmuzikanten langs waaronder sax.
De CD opent met kamerbrede vocals, piano, de hemel in scheurende sax, een drummer die meer roffelt dan een dronken fanfare en een leadgitaar die alle kanten op soleert, in het tweede nummer gevolgd door seventies revival rock ‘n’ roll sound wat de stijl wordt waarin de CD verder rockt: revival rock ‘n’ roll met een poppy geluid. Speciale gastzanger op één nummer is Levi Dexter op de springerige rockabilly cover Let Yourself Go Go, origineel van John Ashley. Andere covers zijn van Jesse Bevin (I'll Mess You Up), Merle Kilgore (Lover's Hell), Otto Bash (Later), Carl Mann & Rayburn Anthony (Cruisin' Around, 2013) en Billy Zoom (Bad Boy, 1976), en vijf songs zijn geschreven door de Britse componistentandem Jim Newcomb/ Geoff Taggart die met verschillende fiftiesartiesten samenwerkte. Allemaal goed en wel maar ik vind de afwerking van de arrangementen wat slordig. Maar het minste wat je kan zeggen is dat dit speciaal is!
Info: www.eltororecords.com (Frantic Franky)

TWO SILHOUETTES/ DEL SHANNON
Bear Family, BCD17596

In 2017 kwam Del Shannon opnieuw op onze radar met zijn Richard Weize Archives LP Greatest Hits And Finest Performances, en nu is er deze uitstekende Bear Family CD. Nu vindt u als hardcore rockabilly Del Shannon’s klassieker Runaway uit 1961 (op deze CD in de minder bekende alternatieve stereo versie) mogelijk geen rock ‘n’ roll maar in dat geval zijn wij niet langer vrienden want Runaway is en blijft een parel van een popsong met ondanks de zwaar op de hand liggende tekst erg relaxte zang met die overslaande falsetto stem die tot de hemel reikte (een hemel die Del Shannon zelf niet heeft bereikt omdat hij in 1990 op 55-jarige leeftijd uit het leven stapte), die gelaagde opbouw en dat Telstar-achtige orgeltje dat hier logischerwijs op wel meer nummers opduikt en geen orgel was maar een musitron, een voorloper van de synthesizer uitgevonden en bespeeld door Del Shannon’s toetsenist en Runaway co-auteur Max Crook. In Del Shannon’s muziek zit teen rock en wat doo-wop, gelijke delen Dion en The Four Seasons, veel meisjeskoortjes, een flink stuk wall of sound, een royaal deel zwarte early sixties op de drempel van de soul, en vooral veel pathos. Keep Searchin’, Hats Off To Larry, Little Town Flirt en het jodelende Swiss Maid kent u misschien nog, maar zo staat deze CD dus boordevol en bovendien gaat ie maar tot 1965 dus er staat geen rotzooi op: zelfs de sixties nummers als Ginny In The Mirror en Move It On Over (niet de Hank Williams song) zijn te pruimen. Del Shannon’s stijl paste perfect bij de Bruce Channel cover Hey Baby, de sobere Roy Orbison cover Dream Baby, de noot voor noot kopie van Dion's Runaround Sue, bij het Beach Boys-achtige Mary Jane en zelfs bij een Beatles nummer als From Me To You, de allereerste Amerikaanse Beatles cover. Zijn I Go To Pieces dat hier niét op staat werd in 1965 trouwens een Amerikaanse hit voor het Britse duo Peter & Gordon. The Wamboo bevat jungle bongo’s van “way down deep in the Belgian Congo” en His Latest Flame is Del Shannon’s originele versie notabene op een Bo Diddley beat opgenomen minder dan een week vòòr Elvis het opnam! Opvallendste nummers die buiten het stramien vallen zijn drie uitstekende door Del Shannon geschreven instrumentals opgenomen in 1963 met Shannon zelf op ritmegitaar die pas in 2004 boven water kwamen op de Bear Family (BCD15925) Del Shannon 8 CD-box Home And Away: The Complete Recordings 1960-1970 waaruit de 33 Big Top, Berlee en Amy tracks op deze CD gedistilleerd werden: Torture is een horror surfgitaar instro met veel geluidseffecten die klinkt als Link Way gekopieerd door een grote platenfirma, Froggy is naargelang uw persoonlijke smaak voos, dom dan wel geinig, en Nothin' is een machtige bijna garage surf-achtige instrumental met zware gitaar, orgel en sax. Wij die Del Shannon eerlijk gezegd enigszins uit het oor verloren waren zijn door deze CD overtuigde fans geworden en eisen eerherstel! De CD gaat vergezeld van alweer zo'n fantastisch Bear Family CD-boekje (36 pagina’s) met het hele Del Shannon verhaal, interviews met muzikanten die nog met hem hebben samengewerkt, foto’s, full colour hoesjes (onder meer een Nederlands Favorieten Expres hoesje van Runaway uit 1965) en een sessionografie. Info: www.bear-family.com (Frantic Franky)

naar boven