Je
recente release (muziek, boek of wat dan ook) gerecenseerd op onze website?
Stuur deze dan naar de hoofdredactie! |
20 januari 2021
LP Recensie
![]() |
FIND
ANOTHER FOOL/ Ramblin'
Ellie & the Bashtones zijn een minder bekende Zweedse band onder
leiding van zangeres Simone Simonsson die mogelijk minder bekend is
omdat dit bij mijn weten hun eerste release is, een titelloze 5-track
demo-CD uit 2014 niet te na gesproken. Zo lang zijn ze immers al bezig:
de band ontstond begin 2013 en ze hebben één keer bij
ons in de buurt gespeeld, in 2014 op het Hook Rock festival in het
Belgische Diepenbeek. Die demo was meer rockabilly getint dan deze
LP die zich muzikaal situeert in het grensgebied tussen cleane rock
'n' roll en teenrock. Er staan enkel covers op de LP, twaalf in totaal,
met Bigelow 6200 van Brenda Lee als bekendste, maar de heldere, mooie
en ook mooi klinkende stem van de relaxt zingende Ramblin' Ellie die
meer aan Connie Francis dan aan Brenda Lee doet denken zoekt ook inspiratie
bij de rustige rockabilly van Ricky Nelson (One Of These Mornings).
Met de productie van de originele uitvoeringen van die twee songs
in de grote studio’s van de grote platenlabels kunnen Ramblin'
Ellie & the Bashtones zich niet meten, maar dat betekent niet
dat het muzikaal niet goed in elkaar zou steken of dat ze geen aardige
rock 'n 'roll sound weten neer te zetten, met bovendien een piano
en een lichte contrabas die het geheel ook een lichte rockabillytoets
geeft. Wat het album daarnaast ook optilt boven het gemiddelde is
het geslaagde gebruik van achtergrondkoortjes, waarvoor ze niet de
minsten hebben ingehuurd, namelijk The Velvet Candles uit Spanje.
Veel bom-bom-boms en wap-shoo-waps dus, en dat is in deze op zich
rustige muziek zeker een meerwaarde, luister naar hun versies van
Barry Mann's Find Another Fool en Dickey Lee's Dreamy Nights dat in
1958 Sun 297 was - wie herinnert zich dat er bij Sun Records ook doo-wop
werd opgenomen? Find Another Fool bevat nog een tweede Sun cover,
namelijk Sun 345, de melodieuze semi-ballade Is It Me van Tracy Pendarvis.
Die teen rock 'n' roll wordt vervoegd door een paar songs die elementen
uit country bevatten zoals het opnieuw erg melodieuze Night Without
End van Bob Luman, terwijl Skeeter Davis' oorspronkelijk erg Nancy
Sinatra klinkend If I Had Wheels uit 1966 door Ramblin' Ellie als
rockabilly wordt gespeeld. Idem ditto voor Connie Smith's I'll Come
Running uit 1967. Enkel covers dus, maar dat is niet erg omdat het
vooral tamelijk onbekende songs zijn, of kan u uit volle borsten Bobby
Helms' Hurry Baby, doo-wop groep The Senators' It Doesn't Matter of
Don Estes' Felice & Boudleaux Bryant compositie Moonsick meezingen?
Ramblin' Ellie wel en ze doet dat goed, al laat ze soms in de hoge
regionen een steekje vallen zoals in Terry Noland's Worrying Kind-achtige
Long Gone Baby, tenzij het daar meer zou opvallen wegens de spaarzamere
begeleiding.
Ramblin' Ellie & the Bashtones are a lesser known Swedish band
led by singer Simone Simonsson, perhaps lesser known because to my
knowledge this is their first release besides a self-titled 5 track
demo CD from 2014. Yes, that's how long they've been around: the band
formed in early 2013. That demo was more rockabilly tinged than this
LP which musically is situated in the border regions between clean
rock 'n' roll and teen rock. The album contains only covers, twelve
in total, with Brenda Lee's Bigelow 6200 ranking as the best known,
but the clear, beautiful and nice sounding voice of the relaxed singing
Ramblin' Ellie who reminds me more of Connie Francis than of Brenda
Lee also seeks inspiration from the calm rockabilly of Ricky Nelson
(One Of These Mornings). Ramblin' Ellie & the Bashtones can't
compete with the production of the original versions of those two
songs in the big studios of the big record labels, but that doesn't
mean that their covers aren't well put together or don't have a decent
rock 'n' roll sound, augmented by a piano and a light double bass
that gives the whole thing a light rockabilly touch. What also lifts
the album above the average is the successful use of backing vocals,
for which they hired not the least, The Velvet Candles from Spain.
A lot of bom bom boms and wap shoo waps certainly add value to this
in itself quiet music, just listen to their versions of Barry Mann's
Find Another Fool and Dickey Lee's Dreamy Nights that was Sun 297
in 1958 - who remembers Sun Records also recorded doo-wop? Find Another
Fool also contains a second Sun cover, Sun 345, Tracy Pendarvis' melodic
semi-ballad Is It Me. Apart from this teen rock 'n' roll a couple
of songs contain elements of country music like Bob Luman's again
melodic Night Without End, while the band tackles Skeeter Davis' originally
very Nancy Sinatra sounding 1966 If I Had Wheels as rockabilly. The
same goes for Connie Smith's 1967 I'll Come Running. Only covers,
but that's not too bad a thing because most of them are fairly unknown,or
can YOU sing along to Bobby Helms' Hurry Baby, doo-wop group The Senators'
It Doesn't Matter or Don Estes' Felice & Boudleaux Bryant composition
Moonsick? Ramblin' Ellie can and she does it well, even though she
sometimes slips in the high notes, for example in Terry Noland's Worrying
Kind-like Long Gone Baby, unless this would be more noticeable here
because of the sparser accompaniment. |
CD Recensies
![]() |
DEFY
THE DEVIL'S MUSIC: THE TEN COMMANDMENTS OF ROCK 'N' ROLL COMMAND ONE
De Rhythm Bomb labels Atomicat en Koko-Mojo besteedden in het recente
verleden al veel aandacht aan zowel zwarte rock 'n' roll met onder
meer de Boss Black Rockers, Southern Bred en Rockin' Soul Party reeksen,
als aan rockabilly en hillbilly met onder meer de Hillbilly Boogie
And Jive en Hillbilly And Rustic Rockabilly Bop reeksen. De essentie
wordt evenwel niet uit het oog verloren, namelijk ons aller rock 'n'
roll, middels een nieuwe reeks met een knipoog opgehangen aan de tien
geboden. De zeven hoofdzonden waren misschien toepasselijker geweest,
hahaha! Drie zijn er reeds uit maar wij zijn zo neurotisch dat we
graag chronologisch te werk gaan en stoppen met reeksen te kopen als
we er eentje missen, dus beginnen wij hier met nummer 1, er van uitgaand
dat de eerste in een reeks ook vaak de beste is. De CD bevat 30 tracks
1955-1962 met als gemeenschappelijke factor dat ze niet alleen rock
‘n’ roll zijn maar allemaal ook die rock 'n' roll bezingen
tot meerdere eer en glorie van de afgod genaamd rock 'n' roll: 17
van de 30 tracks hebben het woordje "rock" of een variatie
daarop in de titel. Alle rock 'n' roll stijlen komen aan bod, met
zwart en blank klinkende uptempo doo-wop of nummers die daar elementen
van incorporeren in jive (Norman Fox & the Rob Roys' Dance Girl
Dance, The Bay Bops' To The Party, The Adventurers' lekker klinkende
Rock 'n' Roll Uprising, The Clouds' Rock 'n' Roll Boogie), maar evengoed
met rockabilly (Little Jimmy Dempsey's Bop Hop, Gene Ray's Rock 'n'
Roll Fever, The Javalans' Come Dance With Me) en female rockabilly
als Sparkle Moore's niet echt briljante Rock-A-Bop. Lorelei Lynn &
the Sparkles doen het in het gelijkaardig getitelde Rock 'A' Bop beter,
maar die song situeert zich meer in de rock 'n' roll. Er is Sun rock
'n' roll met Bill Pinkney's After The Hop, Joe Boot & the Fabulous
Winds' Rock 'n' Roll Radio heeft een licht skaritme, en er is zwarte
rock 'n 'roll (Joe Gregory's Gonna Rock This Mornin') en zwarte uptempo
strolls (Willie Egan's Rock 'n' Roll Fever, Earl Wade's I Dig Rock
'n' Roll). Een supersnelle Hippy Hippy Shake door The Maori Hi Five
uit Nieuw-Zeeland klinkt meer white rock dan hun naam doet vermoeden
- als je hun foto googlet zien ze er uit als een variété
orkest! Ook Juke Box Rock van Dick Seaton & the Mad Lads en Bop
Bop Bop van Paul Anthony neigen naar de white rock, en aan de andere
kant van de rock 'n 'roll regenboog heerst big band rock 'n' roll
swing met The Blockbusters' I Wanna Rock Now en big band fanfare met
Jésus Ramirez wiens Rock 'n' Roll vreemd genoeg in het Frans
is en klinkt alsof het een van de eerste plaatjes moet geweest zijn
waarin een Frans orkest probeerde de rock 'n' roll na te spelen. Ook
wie graag de beentjes uitslaat komt op deze compilatie aan zijn/haar
trekken met jive als Willie Headen's Turn The Hi Fi Down en light
rockers als Terry Wayne's Slim Jim Tie, niet bepaald het best gespeelde
nummer dat ik ooit hoorde, maar daar staan parels als Bill Darnel's
Rock 'n' Roll Baby tegenover. Het meeste materiaal hier is minder
bekend maar zeker goed, en daarom is't een beetje jammer dat er ook
een paar overbekende klassiekers op staan die u ongetwijfeld al hebt
zoals Chuck Berry's Rock 'n' Roll Music en in iets mindere mate Ruth
Brown's This Little Girl's Gone Rockin’ en Neil Sedaka's You
Gotta Learn Your Rhythm 'n' Blues. Een bekend nummer maar niet noodzakelijk
in deze uitvoering is Edna McGriff's Dance With Me Henry (volgens
de tracklisting Nancy Holloway's Rock The Bop maar dat is niet correct),
nog bekende namen maar niet noodzakelijk met deze nummers zijn Buddy
Knox' vrij standaard gitaarboogie Rockabilly Walk (ik hoor liever
een improvisatie als The Beat van The Rockin' R's) en Carl Mann's
originele opname van Gonna Rock 'n' Roll Tonight, misschien het rockendste
wat ie ooit deed. De afsluiter slaat als een tang op een varken: Jeder
Tag Geht Zu Ende van Earl Grant is een in het Duits gezongen schlagerballade,
de vertaling van zijn eigen (At) The End (Of The Rainbow). Om uit
te rusten op het einde van de party?
Rhythm
Bomb labels Atomicat and Koko-Mojo have devoted considerable attention
to both black rock 'n' roll with the Boss Black Rockers, Southern
Bred and Rockin' Soul Party series and more, and to rockabilly and
hillbilly with the Hillbilly Boogie And Jive and Hillbilly And Rustic
Rockabilly Bop series and more. At the same time they do not lose
sight of the main thing, our dear rock 'n' roll, et voilà,
a new series is introduced, loosely based on the ten commandments.
The seven deadly sins might have been more appropriate, hahaha! The
first three volumes are already out but we are so neurotic that we
like to work chronologically and stop buying series if we miss one
volume, so let's start here with number 1, assuming that the first
release in a series is often the best. The CD contains 30 tracks 1955-1962
which not only have in common that they're rock 'n' roll, but they're
also about rock 'n' roll, praising the glory of the demon called rock
'n' roll: 17 out of the 30 tracks have the word "rock" or
a variation thereof in the title. All rock 'n' roll bases are covered,
with black and white sounding uptempo doo-wop and songs that incorporate
elements of doo-wop into jive (Norman Fox & the Rob Roys' Dance
Girl Dance, The Bay Bops' To The Party, The Adventurers' tasty sounding
Rock 'n' Roll Uprising, The Clouds' Rock 'n' Roll Boogie) but also
showcasing rockabilly (Little Jimmy Dempsey's Bop Hop, Gene Ray's
Rock 'n' Roll Fever, The Javalans' Come Dance With Me) and female
rockabilly like Sparkle Moore's not exactly brilliant Rock-A-Bop.
Lorelei Lynn & the Sparkles' similarly titled Rock 'A' Bop fares
better but leans more towards rock 'n' roll. There's Sun rock 'n'
roll with Bill Pinkney's After The Hop, Joe Boot & the Fabulous
Winds' Rock 'n' Roll Radio has a light ska rhythm, and there's black
rock 'n' roll (Joe Gregory's Gonna Rock This Mornin') and black uptempo
strolls (Willie Egan's Rock 'n' Roll Fever, Earl Wade's I Dig Rock
'n' Roll). A super fast Hippy Hippy Shake by The Maori Hi Five from
New Zealand sounds more white rock than their name suggests - if you
google their picture they look like a variety orchestra! Juke Box
Rock by Dick Seaton & the Mad Lads and Bop Bop Bop by Paul Anthony
also tend towards white rock and at the other end of the rock 'n'
roll rainbow there's big band rock 'n' roll swing with The Blockbusters'
I Wanna Rock Now and a marching band led by Jésus Ramirez whose
Rock 'n' Roll is strangely enough in French and sounds like it must
have been one of the first 45s on which a French orchestra tried to
play rock 'n' roll. Those who like to stretch their legs will be in
for a treat with jive like Willie Headen's Turn The Hi Fi Down and
light rockers like Terry Wayne's Slim Jim Tie, not exactly the best-played
song I ever heard, but that's compensated for by gems like Bill Darnel's
Rock 'n' Roll Baby. Most of the material here is not well known but
quite good, which is why it's a bit of a shame there's a couple of
familiar classics that you no doubt already have like Chuck Berry's
Rock 'n' Roll Music and to a lesser extent Ruth Brown's This Little
Girl's Gone Rockin' and Neil Sedaka's You Gotta Learn Your Rhythm
'n' Blues. A familiar song but not necessarily in this rendition is
Edna McGriff's Dance With Me Henry (the tracklisting incorrectly states
Nancy Holloway's Rock The Bop), familiar artists but not necessarily
with these songs are Buddy Knox' rather standard guitar boogie Rockabilly
Walk (I prefer an improvisation like The Beat from The Rockin' R's)
and Carl Mann's original recording of Gonna Rock 'n' Roll Tonight,
perhaps the rockinest thing he ever did. The closing track sounds
out of place: Earl Grant's Jeder Tag Geht Zu Ende is a schlager ballad
sung in German, the translation of his own (At) The End (Of The Rainbow).
To cool down when the party's over? |
![]() |
FORBIDDEN
FRUIT: ROCK 'N ROLL KITTENS VOL. 5
De vijfde en de laatste Rock 'n' Roll Kittens (maar dat zeiden ze
ook van Volume 4, hahaha) opent met de vlam in de pijp met Barbara
Greene, een schreeuwende zangeres die echter overduidelijk kan zingen,
met een stel gezellige doo-wop kikkers als koortje: Little Richard's
Long Tall Sally is al tot in den treure gecoverd maar dit blijft een
van de allerbeste versies. 't Is meteen het bekendste nummer, in tegenstelling
tot de vorige volumes waarop steevast een Wanda Jackson, Brenda Lee
of Patsy Cline te noteren viel. De CD bevat 25 tracks 1954-1963 maar
slechts twee nummers uit de jaren '60, namelijk beide kantjes van
die single van Barbara Greene uit 1963 (B-kant Slippin’ And
Slidin’ is al heel wat kalmer) die echter puur fifties klinkt.
De CD bevat voorts slechts één nummer uit 1959 en één
uit 1954, al de rest is 1955-1958. Barbara Greene's Long Tall Sally
is ook zo ongeveer het wildste nummer want de rest van de dames klinken
veel beschaafder, al is duidelijk dat een aantal onder hen op de eerste
rij stonden toen de stembanden werden uitgedeeld. Op veel nummers
worden ze geruggesteund door grote orkesten die het tempo er flink
in houden. Veel tracks vallen dan ook eerder onder de bigband rock
'n' roll en de verboden vruchten in de titel beloven meer dan de CD
kan waarmaken: hier is niks verbodens aan. Die uptempo crooners zaten
ook al voor een stuk in de eerdere volumes, maar daar werden ze meer
dan hier gebalanceerd door rock 'n' roll, rockabilly en rhythm 'n'
blues jive. Het grote voordeel is echter dat dit allemaal plaatjes
zijn gemaakt door orkesten die echt wel konden spelen en alles dus
erg professioneel klinkt. Enkele voorbeelden: Bonnie Davis's bigband
versie van Pepper-Hot Baby dat de meesten onder u zullen kennen als
rockabilly door Phil Gray, en Bunny Paul's big band uitvoering van
Bill Haley's Whatcha Gonna Do. Ook altijd interessant zijn onbekende
covers zoals Mama (He Treats Your Daughter Mean) door Bette Anne Steele,
Feel So Good door Joyce Romero & Bill Marine, en Will You Willyum
door Joan Hager, om maar enkele van de nummers te noemen waarvan je
hier kan genieten. En als we dit nu allemaal kopen komt er misschien
nog een zesde deeltje!
|
13 januari 2021
![]() |
ROCKER'S
WILDEST WINGDING
U zit pas in de rockabilly (pas op, u geraakt er nooit meer uit) en
weet niet welke CD te kiezen uit die ellenlange bak bij de gespecialiseerde
platenboer? Neem deze CD en laat 'm niet meer los, want dit bevat
allemaal krakers die al decennia lang hun groot gelijk hebben bewezen,
in sommige gevallen al sinds de revivaldagen van de jaren '70. Dit
is allemaal 200% onverbloemde rockabilly en rock 'n' roll: Dale Hawkins'
Little Pig en Broken Heart van The Moonlighters (hun Rock-A-Bayou
Baby staat hier ook op) waarvoor in de jaren '80 de bands in de rij
stonden om het te coveren, GL Crockett's pikzwarte rockabilly Look
Out Mabel, primitivo boppers als I'm Out van The Surf Riders, echo
fests als Boppin' To Grandfather's Clock van Sidney Jo Lewis alias
Hardrock Gunter, en rechtdoor rock 'n' roll als Baby Why Did You Have
To Go van Bob & the Rockbillies. Verdomd, Big Sandy van Bobby
Roberts klinkt nog steeds even opwindend als toen wij het voor eerst
hoorden (ik weet het nog goed: het was op een mooie dag in 1986 op
de verzamel LP Sin Alley en de wereld was nooit meer hetzelfde) en
dat zegt toch wel iets over de eeuwigheidswaarde van deze nummers.
Probeer u voor te stellen hoe Gene La Marr's Crazy Little House On
The Hill met het geluidsvolume van een opstijgend vliegtuig vlijmscherp
door metershoge boxen klinkt: zo was Hemsby in zijn hoogdagen. Songs
als Jimmy Carroll's Big Green Car en Peanuts Wilson's Cast Iron Arm
Peanuts Wilson doen al járen de ronde maar blijven het effect
behouden van een mokerslag in je maag. Medium tempo betekent in deze
niet flauw: met Henrietta van Jimmy Dee & the Offbeats kan je
een dove opnieuw doen horen. Please Give Me Something van Bill Allen
& the Backbeats is zo verschroeiend dat het werd gepikt door zowel
The Stray Cats (voor Crawl Up And Die) als door The Cramps (voor Drug
Train). Ik ga hier niet alle 27 nummers lyrisch beschrijven, maar
geef toch graag mee dat ook Enie Meanie Minie Mo van Hoyt Johnson,
Hot Dog van Corky Jones alias Buck Owens pré-Bakersfield, het
intense quintessentiële Rock Rock van Johnny Powers en boppers
als Go Away Hound Dog van Cliff Johnson en Riverside Jump van Jackie
Lee Cochran van de partij zijn. Dit zijn geen Happy Days jukebox golden
oldies, maar het wildste en luidste uit 1956-1958 met één
boppend zijsprongetje naar 1953, I Got Nine Little Kisses van Shorty
Long. Als u driekwart van deze 27 nummers nog niet hebt, ga dan heen
en komt me niet meer onder de ogen tot u uw fout hebt rechtgezet.
You only recently got into rockabilly (careful, you'll never get out again) and don't know which CD to choose from that long box at the record stall? Take this CD and don't let go of it, for it contains all the nuggets that have proven their worth for decades, sometimes already since the revival days of the seventies. This is 200 % pure and true rockabilly and rock 'n' roll: Dale Hawkins' Little Pig and Broken Heart by The Moonlighters (their Rock-A-Bayou Baby is also featured here) for which in the eighties the bands lined up to cover it, GL Crockett's pitch black rockabilly Look Out Mabel, primitivo boppers like I'm Out by The Surf Riders, echo fests like Boppin' To Grandfather's Clock by Sidney Jo Lewis aka Hardrock Gunter, and straight rock 'n' roll like Baby Why Did You Have To Go by Bob & the Rockbillies. Damn, Big Sandy by Bobby Roberts still sounds as exciting as the day when we first heard it (I remember it well: it was on a beautiful day in 1986 on the vinyl compilation Sin Alley and the world was never the same again) which says a lot about the eternal appeal of these songs. Try to imagine how razor sharp Gene La Marr's Crazy Little House On The Hill sounds through a stack of speakers three metres high at the volume level of a jumbo jet taking off: that's what Hemsby was like in its heyday. Songs like Jimmy Carroll's Big Green Car and Peanuts Wilson's Cast Iron Arm Peanuts Wilson have been doing the rounds for years but still generate the effect of a sledgehammer blow in your stomach. Medium tempo doesn't equal soft here: Jimmy Dee & the Offbeats' Henrietta could make a deaf person hear again. Please Give Me Something by Bill Allen & the Backbeats is so blistering that it was nicked by both The Stray Cats (for Crawl Up And Die) and The Cramps (for Drug Train). I'm not going to lyrically describe all 27 tracks, but I do like to mention that Hoyt Johnson's Enie Meanie Minie Mo, Hot Dog by Corky Jones aka Buck Owens pré-Bakersfield, Johnny Powers' intense quintessential Rock Rock and boppers like Cliff Johnson's Go Away Hound Dog and Jackie Lee Cochran's Riverside Jump are also present. These are not Happy Days jukebox golden oldies but the wildest and loudest sounds from 1956-1958 with one bopping side-jump to 1953, Shorty Long's I Got Nine Little Kisses. If you do not already own three quarters of these 27 songs, then go and don't come back until you have corrected your mistake. Info: www.atomi-c.at (Frantic Franky) |
![]() |
HILLBILLY
DELUXE
Hillbilly Deluxe is de titel van het Dwight Yoakam album uit 1987
dat volgde op zijn grote doorbraak Guitars Cadillacs Etc Etc, maar
daar heeft deze CD totaal niets mee te maken. Dit is gewoon een verzamelaar
met buitengewone hillbilly boogie en countrybop, 26 tracks die niet
hadden misstaan op Atomicat's Hillbilly And Rustic Rockabilly Bop
reeks en in 2017-2018 verschenen op 4 Star Boogies & Jumpin' Hillbilly
en de twee volumes Hillbilly Goes Electric op Richard Weize Archives,
net als Atomicat een onderafdeling van moederconcern Rhythm Bomb,
thans allemaal gegroepeerd onder de noemer Rockstar Records. Het feit
dat die twee Hillbilly Goes Electric's toen enkel verschenen op vinyl
rechtvaardigt evenwel deze heruitgave, en een aantal van de nummers
hier leerden wij sowieso voor het eerst kennen eind jaren '80 begin
jaren '90 op White Label's Boppin' Hillbilly LP reeks. De CD klinkt
zoals de cassettes die wij in het pré-digitale tijdperk voor
elkaar opnamen en uitwisselden en bevat als pintje bij paaltje komt
veel meer dan enkel hillbilly. Het hele scala recht van onder de koe
vandaan stijlen van pakweg eind jaren '40 tot midden jaren '50 komt
immers aan bod, met veel boogies (Jack Rowe & his Wichita Mountain
Boys' Bomb Bosh Boogie, Tiny Stokes & the Frontiersmen's Blackfoot
Boogie, Reese Shipley's originele uitvoering van de Tennessee Ernie
Ford hit Catfish Boogie) en semi-akoestische medium tempo boogie woogies
(Johnny Daume & his Ozark Ridge Runners' Boogie Woogie Blonde)
over semi-akoestische fox chases (Bill Tutt's Sixty Days) tot howdy
neighbor Dave & Deke materiaal uit de tijd toen dat nog modern
was (Wally Fowler & his Georgia Clodhoppers' Mountain Boogie),
dat alles uiteraard handelend over de belangrijke dingen des levens
zoals daar zijn vissen (Claudie Ham's Fisherman's Blues), te snel
rijden met de duivel op je hielen (Kelly West & his Friendly Country
Boys' moralistische Drive Slow Baby) en bingo (Tommy Mooney with Bobby
Mooney & his Automobile Babies' Bingo Boogie). Krasse countryknarren
die zich tegoed deden aan zwarte rhythm 'n' blues hielpen en passant
zonder het te beseffen mee de rockabilly uitvinden, vraag maar aan
Tommy Scott & his Ramblers met Dance With Her Henry uit 1955 (ook
zijn Jumpin' From Six To Six staat hier op, de zang is twee keer van
Tex Harper). Ja, dit soort muziek droeg zeker zijn steentje bij aan
de basis van de rockabilly, en als bewijsstukken legt Hillbilly Deluxe
een Crawdad Hole uit 1947 door Jack Grant & his 7-V-4 Ranch Boys
op tafel, samen met Jimmy Short & the Silver Saddle Ranch Boys'
Everybody's Trying To Be My Baby uit 1950... zes jaar vóór
Carl Perkins! Naast Tommy Scott zijn de enige andere bekende namen
Bob Wills' jongste broer Billy Jack Wills met een variatie op de Chew
Tobacco Rag getiteld Tobacco Chewing Boogie, Eddie Noack als zanger
bij RD Hendon & his Western Jamboree Cowboys in de Hank Snow cover
Music Making Mama From Memphis, en gitarist Joe Maphis in het gezongen
Lonesome Train Boogie met een opvallender rol voor de piano dan voor
de gitaar, en een tweede keer met een prominentere gitaar als zanger
op Sunshine Sue & her Rangers' Barn Dance Boogie. Art Gunn &
the Arizona Playboys' Sugar Cane Boogie gaat over de cajuns in de
bayous, en Pal Thibodeaux' Port Arthur Boogie is gezongen in een soort
onverstaanbaar Frans koeterwaals. Associeert u dit alles met ouderwets
en overdekt met kobbewebben? Nou, dankzij de mastering door de mij
onbekende The Studio That Time Forgot in El Paso, Texas die al meer
werkten voor Rhythm Bomb knettert en knalt dit als vuurwerk op oudjaar.
Alle 26 goed, tenzij u de builenpest krijgt van accordeon trio’s,
krassende violen en zelfs jazzy trompetten en klarinetten, met pedal
steels als glijmiddel.
Hillbilly Deluxe is the title of Dwight Yoakam's 1987 follow up album to his big breakthrough Guitars Cadillacs Etc Etc, but this CD has absolutely nothing to do with that. This is simply a compilation with extraordinary hillbilly boogie and country bop, totalling 26 tracks that wouldn't be out of place on Atomicat's Hillbilly And Rustic Rockabilly Bop series and appeared in 2017-2018 on the Richard Weize Archives releases 4 Star Boogies & Jumpin' Hillbilly and the two volumes of Hillbilly Goes Electric. Like Atomicat RWA is a subdivision of parent company Rhythm Bomb which has now grouped all its labels under the name Rockstar Records. The fact that those two Hillbilly Goes Electric's only appeared on vinyl justifies this re-release, and some of the songs here we first became aware of in the late eighties and early nineties on White Label's Boppin' Hillbilly LP series anyway. The CD resembles the cassettes we taped for each other and exchanged in that pre-digital era and contains much more than just hillbilly. The whole range of down on the farm styles from roughly the end of the forties to the middle of the fifties is covered with a lot of boogies (Jack Rowe & his Wichita Mountain Boys' Bomb Bosh Boogie, Tiny Stokes & the Frontiersmen's Blackfoot Boogie, Reese Shipley's original version of the Tennessee Ernie Ford hit Catfish Boogie) and semi-acoustic medium tempo boogie woogies (Johnny Daume & his Ozark Ridge Runners' Boogie Woogie Blonde) over semi-acoustic fox chases (Bill Tutt's Sixty Days) to howdy neighbor Dave & Deke material from back in the days when that was still modern (Wally Fowler & his Georgia Clodhoppers' Mountain Boogie), all of this of course dealing with the important things in life like fishing (Claudie Ham's Fisherman's Blues), driving too fast with the devil on your heels (Kelly West & his Friendly Country Boys' moralistic Drive Slow Baby) and bingo (Tommy Mooney with Bobby Mooney & his Automobile Babies' Bingo Boogie). Cool country cats who dug black rhythm 'n' blues helped invent rockabilly without even realizing it, just ask Tommy Scott & his Ramblers with Dance With Her Henry from 1955 (his Jumpin' From Six To Six 6 is also present, the vocals in both cases provided by Tex Harper). Yep, this type of music certainly contributed to the foundations of rockabilly, as evidenced by a 1947 Crawdad Hole courtesy of Jack Grant & his 7-V-4 Ranch Boys and Jimmy Short & the Silver Saddle Ranch Boys' Everybody's Trying To Be My Baby from 1950... six years before Carl Perkins! Apart from Tommy Scott the only other famous names are Bob Wills' youngest brother Billy Jack Wills with a Chew Tobacco Rag variation titled Tobacco Chewing Boogie, Eddie Noack as singer with RD Hendon & his Western Jamboree Cowboys on the Hank Snow cover Music Making Mama From Memphis, and guitarist Joe Maphis in the vocal Lonesome Train Boogie with a bigger role for the piano than for the guitar, and with a more prominent guitar as the featured singer on Sunshine Sue & her Rangers' Barn Dance Boogie. Art Gunn & the Arizona Playboys' Sugar Cane Boogie is about the cajuns in the bayous, and Pal Thibodeaux' Port Arthur Boogie is sung in some kind of uncomprehensible French patois. You associate all of this with old-fashioned and covered with cobwebs? Thanks to the mastering by the completeley unknown to me The Studio That Time Forgot in El Paso, Texas who also upgraded the sound on other recent Rhythm Bomb CDs these tracks explode like fireworks on New Year's Eve. All 26 tracks are good unless you get the bubonic plague from accordion trios, scratchy violins and even jazzy trumpets and clarinets, with pedal steels as lubrificant. Info: www.atomi-c.at (Frantic Franky) |
7 januari 2021
|
GUITAR
TOWN/ PEKKA TIILIKAINEN & BEATMAKERS
Scandinavian countries have a long tradition
when it comes to instrumental guitar rock. Most famous are of course
The Spotnicks, and from Finland we remember sixties band The Sounds
who scored a national hit with Emma/ Mandschurian Beat in 1963. In
Finnish guitar rock is called rautalanka (wire), in Danish it's called
pigtrad (barbed wire). Those wires on the guitar do indeed give us
electric shocks, because in the sixties they managed to hit the right
string. That still goes nowadays: traditions are to be kept high,
and in Finland this task is done by Pekka Tiilikainen & the Beatmakers,
a band that already exists since 1988, the last days of the rock 'n'
roll revival, a striking name because apart from the rhythm guitar
guitars do not provide the beat but shape the melody line, and it's
the melody which, with a certain twang or tremelo, made and still
makes guitar rock part of the rock 'n' roll genre, even though rhythmically
it's not always pure rock 'n' roll. This instrumental album is the
latest in an impressively long series of at least 20 albums and compilations
to which the band who also perform vocally and played in Holland in
2017 at the 63rd Cliff & the Shadows Fan Meeting (gig available
on their Live in Holland CD) cooperated at home and abroad. Of the
original 1988 line-up only Jori Venemies (bass guitar) and Juha Heinonen
(lead guitar) remain. Pekka Tiilikainen (rhythm guitar) joined the
band in 1998 and Mikko Lund (drums) is the youngest member of the
band since 2009, as you can check on their Finnish wikipedia page
- contrary to popular belief we do not know everything. The CD is
in the line of the well known Dixie Aces who for several years produced
these type of albums on the assembly line. The thing with guitar rock
these days is that it sometimes sounds poppy, occasionally it's jazzy,
and at other times it's purely rocking. This album is very varied
in sound and the band obviously knows what they're doing. The mid
paced opener Golden Days is a nod to the band that kickstarted the
whole rautalanka craze in Europe, The Shadows. 1963 is a lot spicier,
a cheerful uplifting tune with the Fender stratocaster melodically
taking center stage. Out of the Vox amps pops Do The Woddle, in the
tradition of the land of a 1000 dances as the USA profiled itself
in 1961-1965. These dances crossed over to Europe, with especially
the hully gully, the slop, the madison and of course the twist becoming
very popular. Do The Woddle rocks nicely and is a real foot tapper.
I Love You Anyway has an obvious poppy undertone. From a band from
the extreme cold up north you expect heartwarming music with southern
sounds like El Baile De La Cobra, a quiet dreamy song with elements
from The Shadows' Apache. The decent mid paced rocker Musta Ruusu
(black rose) is very reminiscent of Hollands' Jumping Jewels. Song
For Wendy on the other hand is a pure pop song, not bad at all but
a matter of taste, as stratocaster aficionados will enjoy themselves
with this one. The cool sixties twist The Road To Bodie is a pure
Jumping Jewels clone, although the band probably never heard of them.
Popcorn is the well known Hot Butter instrumental from 1972, the days
when I was a little kid and sat in front of the Dutch TV watching
a series that always started with an ambulance with flashing lights
driving through the streets, accompanied by the Popcorn tune. The
Finns now made a great sixties Fender version of it. Guitar Town is
another twist, while Elena is again a pop-style tribute to a presumably
lovely young lady, but without a petticoat. The last track is called
Archipelago. Archipels are normally to be found in warm places, and
this slow rocker exudes exactly that atmosphere. Noblesse oblige:
all in all, this is quite a good album, as you may expect from scene
veterans. |
|
ROCKIN'
MOVIE SOUNDTRACKS Ik
heb reeds vaak de verzuchting geslaakt waarom er geen soundtracks
bestaan van die vele rock 'n' roll films uit de jaren '50 zoals -
om gelijk de beste van die films te noemen - The Girl Can't Help It
(1956). Het zal wel met rechten te maken hebben, want in The Girl
Can't Help It zaten zoveel songs van verschillende platenmaatschappijen
dat dat nu allemaal hopeloos ingewikkeld zal zijn, al zijn er wel
degelijk een paar van die soundtracks. De Rock Rock Rock (1956) LP
is een beroemd voorbeeld, en recente uitgaves waren de Bear Family
(BAF11023) 10 inch van Don't Knock The Rock (1956) en Jasmine Records'
recente James Burton CD Cannonball Rag (JASCD1086) die (bijna) alle
songs uit de film Carnival Rock (1957) bevatte, maar het is dus echt
wel zoeken geblazen. Hoogstens krijg je zo'n filmversie eens een keertje
als bonus op een CD van een bepaalde artiest: zo dook Ruth Brown's
live uitvoering van Mama He Treats Your Daughter Mean uit de film
Rock 'n' Roll Revue (1955) pas nog op op haar gelijknamige Bear Family
Juke Box Pearls CD (BCD17542). Ik zal wel niet de enige zijn die er
zo over denkt en Jasmine komt ons tegemoet, niet met complete soundtracks,
maar met een dubbel-CD met 58 songs uit rock 'n' roll en aanverwante
films, en het opvallende hierbij is dat de CD niet zozeer de studioversies
van de in de films gebruikte songs bevat (die vaak verschilden van
de filmversies) maar voornamelijk opnames rechtstreeks uit de beschikbare
DVDs geknipt, dus mét bijvoorbeeld de typerende aankondigingen
door Alan Freed, soms met applaus op 't einde, soms met filmdialoog
in het midden van de songs of met in de handen klappen op de maat
van de muziek. Dat is voor de liefhebbers uiteraard best charmant,
maar het betekent ook dat de geluidskwaliteit soms wat minder dynamisch.
De meesten onder ons zullen een deel van de studionummers hier trouwens
ongetwijfeld toch al hebben, zoals bijvoorbeeld de geniale Bill Haley
instrumental Goofin' Around. Toch is er iets vreemds aan de hand:
Eddie Cochran's Twenty Flight Rock hier, duidelijk afkomstig uit The
Girl Can't Help It, bevat wel degelijk de gitaarsolo die in de film
ontbreekt. Op YouTube staan er clipjes waarbij die solo er middels
clevere editing opnieuw werd ingelast... Deze CD is met andere woorden
een speeltje "zoek de zeven verschillen"!
I've
often wondered how come there are so few soundtrack albums available
for the many 1950s rock 'n' roll movies like - just to name the most
famous of them all - The Girl Can't Help It (1956). Guess it has to
do with the licensing rights, as The Girl Can't Help It contains so
many songs from different record labels that it will be hopelessly
complicated to sort out now, although there exist at least a few soundtracks.
The Rock Rock Rock (1956) LP is well known, a recent one was Bear
Family's (BAF11023) vinyl 10 inch of Don't Knock The Rock (1956),
and Jasmine's recent James Burton CD Cannonball Rag (JASCD1086) contained
(almost) all the songs from the movie Carnival Rock (1957). Still,
it's like searching for needles in a haystack. You're already lucky
to find one of those movie tunes as a bonus on a compilation: Ruth
Brown's live version of Mama He Treats Your Daughter Mean from the
movie Rock 'n' Roll Revue (1955) recently turned up on her eponymous
Bear Family Juke Box Pearls CD (BCD17542). I'm sure I'm not the only
one who digs rock 'n' roll movies and Jasmine spoils us, not with
complete soundtracks, but with a double CD containing 58 songs culled
from rock 'n' roll and related films, and what's nice is that the
CD does not so much contain the studio versions of the songs used
in the films (which often differed from the film versions) but mainly
recordings cut straight from the available DVDs, which means for example
including Alan Freed's typical announcements, sometimes with applause
at the end, sometimes with film dialogue in the middle of the songs
or with hands clapping along to the beat. This is quite fun if you
like it, but it also means that the sound quality is sometimes a bit
less dynamic. Most of us will have at least some of the studio versions
of these songs anyway, like for example the genius Bill Haley instrumental
Goofin' Around. Still there is something strange: Eddie Cochran's
Twenty Flight Rock , clearly straight out of The Girl Can't Help It,
does contain the guitar solo that was cut from the movie. On YouTube
there are clips where that solo has been added again through clever
editing... In other words, this CD is a kind of "spot the seven
differences"! |
|
CHERRIES
ON THE LOSE VOLUME 2
Volume 2 van 3 in een reeks met 3 x 28 originele uitvoeringen van
songs die bekender zijn geworden in andermans' versies, of hoe je
een hit kan scoren door te gaan lopen met de pluimen van een ander.
De originele uitvoerder werd daarbij vaak vergeten, over het hoofd
gezien, of viel - zo gaat dat in de gehaaide muziekbusiness - financieel
uit de boot, tenzij hij het geluk had het liedje in kwestie ook zelf
te hebben geschreven én zijn zaakjes goed op orde had. De CD
biedt een mooi evenwicht tussen bekende en minder bekende originele
uitvoeringen: Chan Romero's Hippy Hippy Shake, Bobby Charles' See
You Later Alligator en Smiley Lewis' One Night en I Hear You Knocking
kent eenieder, dat Kansas City niet van Wilbert Harrison maar van
Little Willie Littlefield is is minder geweten. Even zwart en even
gezellig is Feel So Fine van Shirley & Lee waar Johnny Preston
Feel So Good van maakte, maar wist u dat I‘m Gonna Knock On
Your Door niet van Eddie Hodges is maar reeds in 1959 werd opgenomen
door de later welbekende Isley Brothers? En dat Twist And Shout dan
weer niet van The Isley Brothers was maar van de op en top soul klinkende
Top Notes een jaartje eerder in 1961 en die zo te horen ook inspiratie
vonden bij La Bamba en andere Trini Lopez klanken? Ja, zo leert een
mens nog eens wat. Er is trage country (Hank Locklin's Send Me The
Pillow You Dream On) en honky tonk piano country (Slim Willet's Dont
Let The Stars Get In Your Eyes), maar Cherries On The Lose gaat stilistisch
nog veel breder door ook crooners (Vaughn Monroe's Mr. Sandman) en
plechtige vocal harmony folk (The Weavers' Kisses Sweeter Than Wine,
Sealed With A Kiss niet van Brian Hyland maar van The Four Voices)
te incorporeren. En meer dan één wenkbrauw zal gefronst
worden bij het aanhoren van I Call Your Name van Billy J. Kramer &
the Dakotas uit 1963 dat pure (rustige) beat muziek is, al vermoed
ik dat vooruitstrevende Britse DJ’s het wel eens zouden kunnen
gebruiken als stroll. U kent dat niet? Als pure rock 'n' roller strekt
u dat tot eer, want het is een Lennon/ McCartney compositie die The
Beatles pas zelf opnamen ná Billy J. Kramer & the Dakotas.
Uit de in een vergeten hoekje aangetroffen oude doos waar eerst een
dikke laag stof diende afgeblazen vond samensteller Mark Armstrong
tenslotte de prehistorische akoestische countryblues oerversies van
Corrine Corrina (Bo Carter & Charlie McCoy in 1928) en Walk Right
In (Cannon's Jug Stompers in 1929).
Volume
2 out of 3 in a series featuring 3 x 28 original versions of songs
that became more famous sung by others artists, or how to score a
hit with someone else's blood and sweat. In doing so the original
performer was often forgotten, overlooked or - that's the way it goes
in the music business -cheated out of money, unless he was lucky enough
to have written the song himself and smart enough to have his affairs
in order. The CD offers a nice balance between well known and lesser
known original performances: everybody knows Chan Romero's Hippy Hippy
Shake, Bobby Charles' See You Later Alligator and Smiley Lewis' One
Night and I Hear You Knocking, but not necessarily that Kansas City
is not from Wilbert Harrison but from Little Willie Littlefield. Feel
So Fine by Shirley & Lee, redone by Johnny Preston as Feel So
Good, is just as black and cozy as these, but did you know that I'm
Gonna Knock On Your Door is not from Eddie Hodges but had already
been recorded in 1959 by The Isley Brothers before they hit the big
time? And that Twist And Shout is not from The Isley Brothers but
from The Top Notes a year before in 1961 with a high soul factor while
at the same time sounding like it was inspired by La Bamba and other
Trini Lopez sounds? You learn something new every day. There's slow
country (Hank Locklin's Send Me The Pillow You Dream On) and honky
tonk piano country (Slim Willet's Dont Let The Stars Get In Your Eyes),
but Cherries On The Lose goes stylistically much broader by incorporating
crooners (Vaughn Monroe's Mr. Sandman) and solemn vocal harmony folk
(The Weavers' Kisses Sweeter Than Wine, Sealed With A Kiss not by
Brian Hyland but by The Four Voices). More than one eyebrow will be
raised when hearing 1963's I Call Your Name by Billy J. Kramer &
the Dakotas which is pure (quiet) beat music, although I suspect progressive
British rock 'n' roll DJs might use it as a stroll. You don't know
that song? As a pure rock 'n' roller that does you credit, because
it's a Lennon/Mccartney composition which The Beatles only recorded
after Billy J. Kramer & the Dakotas. From an old box covered with
a thick layer of dust found in a forgotten corner compiler Mark Armstrong
dug up the prehistoric acoustic country blues versions of Corrine
Corrina (Bo Carter & Charlie McCoy in 1928) and Walk Right In
(Cannon's Jug Stompers in 1929). |