(reclame)


Je recente release (muziek, boek of wat dan ook) gerecenseerd op onze website? Stuur deze dan naar de hoofdredactie!
Your recent release (music, book or whatever) reviewed on our website? Send it to our editor-in-chief!

 

CD Recensies

1 februari 2023

ON THE DANCEFLOOR WITH A BOP
Bear Family, BCD17693
English version: see below

Na On The Dancefloor With A Twist (BCD17666) volgt On The Dancefloor With A Bop, uiteraard een kolfje naar onze hand! We hebben ons tenslotte niet voor niets genoemd naar de vreemdsoortige manier van rondspringen op rockabilly muziek die moet doorgaan voor dansen. Waar is de tijd dat we een hele nacht op de dansvloer de zolen van onze creepers bopten? De CD bevat 36 tracks (79 minuten) 1955-1959 met in de titel het woordje "bop" of variaties daarop en de hoofdmoot daarvan is exploderend rockabilly vuurwerk als Billy Prager's Do It Bop, Al Ferrier's Let's Go Bopping Tonight (de pas in 1970 voor het eerst verschenen originele Goldband versie, niet de Excello heropname Hey Baby), Dub Dickerson's pas in 2000 door Bear Family opgeviste Boppin' In The Dark, Doug Amerson's Bop Man Bop, Vern Pullens' Bop Crazy Baby, Eddie Bond's Boppin' Bonnie, Ferlin Husky's comedy alter ego Simon Crum's Bop Cat Bop en Lew Williams' Bop Bop Ba Doo Bop (Classroom Hop) dat door The Stray Cats werd verbasterd tot Fishnet Stockings. Ze komen heus niet allemaal recht van onder de koeien vandaan, want ook de meer gestroomlijnde rockers bij de grote platenmaatschappijen zoals Wanda Jackson (Honey Bop) en drie keer Gene Vincent anno 1956-1957 (Bluejean Bop met drie gitaarsolo’s van Cliff Gallup op 2:21 minuten, Dance To The Bop en Bop Street, en dan staat nog geeneens zijn Be-Bop-A-Lula er op) wisten van wanten, of in dit geval van boppen. Het tegenovergestelde zijn chaotische primitivo white rockers als Continental Bop (Leroy & the Continentals), A-Bomp Bop (Mike Fern) en Lotta Boppin' (The Rock-a-Teens), en de CD bevat ook het betere stroll werk met Brenda Lee's Rock The Bop, I Wanna Bop van Billy Harlan (de man die een rockabilly revival comeback maakte op basis van de enige single die hij ooit opnam, namelijk deze), Bop Hop van Little Jimmy Dempsey en de wilde instrumentale sax honker Crazy Bop van Larry & his Rocking Montclair's, alsmede meer jive gerichte tracks als Boppin' Bonnie Jean van King Victor en Bop Boy van Bill Hayes. Al even uitbundig: Dancin' The Bop van The Jodimars die uit hun tijd bij Bill Haley & the Comets nog wisten hoe ze een plaat body moesten geven. Vier nummers komen van Sun Records, en dat zijn Carl Perkins' ultieme klassieker Boppin' The Blues, Edwin Bruce's existentiële Rock Boppin' Baby, Macy Skipper's naar peppillen verwijzende Bop Pills en de al even geflipte Jack Earls met de in 2010 geopenbaarde Take 3 van Let's Bop. Artiesten met een link naar Sun zijn Don Willis' (Boppin' High School Baby) die ooit auditie deed bij Sun maar werd geweigerd, Ray Scott (hij wordt op zijn indianen opus Bopping Wig Wam Willie begeleid door Sun studiomuzikanten Roland Janes, JM Van Eaton, Marvin Pepper en Jimmy Wilson), Brad Suggs (sologitarist op Warren Smith's Ubangi Stomp en op Macy Skipper's Bop Pills van daarnet) met het Meteor meesterwerkje Bop Baby Bop, en Hardrock Gunter die op Sun de singles Gonna Dance All Night en Juke Box Help Me Find My Baby uitbracht, hier onder de naam Sidney Jo Lewis Boppin' To Grandfather's Clock met een echo waar de Matterhorn jaloers op zou zijn. Daarmee zijn we bij de goed gefermenteerde dementerende hillbilly boogie aanbeland, de afdeling waarin ook Alvadean Coker & the Cokers (We're Gonna Bop), Bash Hofner & the Pearl Wranglers (Rockin' And A-Boppin') en Alvis Wayne (Swing Bop Boogie) zich knus nestelen. De primitieve gitaar/sax instro No Stoppin' This Boppin' van The Tune Rockers doet de deur dicht en is een waardige samenvatting van de CD. Kopen, tenzij u het merendeel van de tracks al hebt natuurlijk. De CD is verpakt in een kwalitatieve digipack met een boekje van 38 pagina’s van Bill Dahl met track per track info, label scans en foto’s van de artiesten, deels in kleur. Info: www.bear-family.com (Frantic Franky)

On The Dancefloor With A Twist (BCD17666) is followed by On The Dancefloor With A Bop, a theme obviously right up our alley as we named ourselves after the strange way of jumping around to rockabilly music that passes for dancing. What happened to the times we spent on the dance floor boppin' the soles of our creepers till the break of dawn? The CD contains 36 tracks (79 minutes) 1955-1959 with the word "bop" or variations of it in the title and the bulk of them are exploding rockabilly fireworks like Billy Prager's Do It Bop, Al Ferrier's Let's Go Bopping Tonight (the original Goldband version which was only released in 1970, not the Excello re-recording titled Hey Baby), Dub Dickerson's Boppin' In The Dark unearthed by Bear Family in 2000, Doug Amerson's Bop Man Bop, Vern Pullens' Bop Crazy Baby, Eddie Bond's Boppin' Bonnie, Ferlin Husky's comedy alter ego Simon Crum's Bop Cat Bop and Lew Williams' Bop Bop Ba Doo Bop (Classroom Hop) which The Stray Cats bastardised into Fishnet Stockings. But not all the recordings here come straight from under the cows, for the more streamlined rockers at the big record labels like Wanda Jackson (Honey Bop) and three times Gene Vincent anno 1956-1957 (Bluejean Bop squeezing three Cliff Gallup guitar solos into 2:21 minutes, Dance To The Bop and Bop Street, with Be-Bop-A-Lula not even included) knew how to bop as well. The opposite are chaotic primitivo white rockers like Continental Bop (Leroy & the Continentals), A-Bomp Bop (Mike Fern) and Lotta Boppin' (The Rock-a-Teens), and the CD also contains excellent strollers with Brenda Lee's Rock The Bop, I Wanna Bop by Billy Harlan (the man who made a rockabilly revival comeback based on the sole 45 he ever recorded, and that is this one), Little Jimmy Dempsey's Bop Hop and Larry & his Rocking Montclair's' wild instrumental sax honker Crazy Bop, as well as more jive oriented tracks like King Victor's Boppin' Bonnie Jean and Bill Hayes' Bop Boy. Equally exuberant: Dancin' The Bop by The Jodimars who knew how to give a record body from their time with Bill Haley & the Comets. Four tracks are Sun recordings, and these are Carl Perkins' ultimate classic Boppin' The Blues, Edwin Bruce's existential Rock Boppin' Baby, Macy Skipper's pep pills popping referencing Bop Pills and the equally flipped Jack Earls with Take 3 of Let's Bop which saw the light of day in 2010. Artists with links to Sun Records include Don Willis' (Boppin' High School Baby) who at one time auditioned for Sun but was turned down, Ray Scott (on his injun opus Bopping Wig Wam Willie he's accompanied by Sun studio musicians Roland Janes, JM Van Eaton, Marvin Pepper and Jimmy Wilson), Brad Suggs (solo guitarist on Warren Smith's Ubangi Stomp and Macy Skipper's Bop Pills) with the Meteor masterpiece Bop Baby Bop, and Hardrock Gunter who released two 45s on Sun, Gonna Dance All Night and Juke Box Help Me Find My Baby. Here as Sidney Jo Lewis he's Boppin' To Grandfather's Clock with an echo that would make the Matterhorn jealous. Which brings us to well fermented demented hillbilly boogie, the department that also includes Alvadean Coker & the Cokers (We're Gonna Bop), Bash Hofner & the Pearl Wranglers (Rockin' And A-Boppin') and Alvis Wayne (Swing Bop Boogie). The final track, The Tune Rockers' primitive guitar/sax instro No Stoppin' This Boppin', sums up the CD. Buy it, unless you already have most of the tracks of course. The CD comes as a high quality digipack with a 38 page booklet written by Bill Dahl with track-by-track info, label scans and photos of the artists, partly in colour. Info: www.bear-family.com (Frantic Franky)


MORE BOSS BLACK ROCKERS VOL. 1: GUITAR PICKIN' FOOL
Koko Mojo, KMCD 161
English version: see below

Great googa mooga! Na 10 x 28 tracks Boss Black Rockers CD’s en de daaruit gecondenseerde gelijknamige 10 LP reeks gaat Koko Mojo Records onverstoorbaar verder met een nieuwe tiendelige reeks van in totaal 280 Boss Black Rockers onder curatele van Little Victor Mac. Dit is de eerste met de inmiddels gekende mix van strolls (Chicken Baby Chicken van Tony Harris, Now Do You Hear van Earl Gaines), beschaafd swingende jivers (Looka Looka Looka van Bobby Brookes, Come On Pretty Baby van Prentice Moreland) en woeste schreeuwlelijkerds als Otis Riley met Rock 'n' Roll Riley. Smeer daartussen enkele bekende namen als Eugene Church (Mind Your Own Business) en Titus Turner (het verrassend wild Hold Your Loving), halfbloeds die klinken als desperate rock 'n 'roll (Eddie Daniels met Hug Me Kiss Me), voor de goede orde een paar klassiekers van het kaliber Justine van Don & Dewey en Jackie Wilson's tongtwisterij You Better Know It, breng op smaak met doorslagjes (Hatti Malatti van Lee Diamond is zwaar beïnvloed door Bony Moronie en de instrumental Knocked Out van het Ernie Fields Orchestra, geschreven door John Marascalco die Rip It Up, Ready Teddy, Good Golly Miss Molly, She’s Got It en Heeby Jeebies op zijn naam heeft, klinkt als Dizzy Miss Lizzy) en een enkele knipoog richting popcorn (Let's Start A Romance van Little Joe Hinton), en je hebt het uitgelezen recept voor een geslaagde rondrit door de krochten van de zwarte rock 'n' roll. Voor de rest van de reeks kan ik niet instaan, maar de 28 voor het merendeel minder bekende tracks hier komen uit 1956-1963 en er zit géén rhythm 'n' blues jump van begin jaren '50 of vroege soul tussen, tenzij misschien de hully gully Shakin’ Fit van The Pyramids. Ik wil hier niet de ongebreidelde loftrompet spelen want het is heus niet al goud wat blinkt, maar de CD bevat zeker voor elk wat wilsch. B(l)ack by popular demand, dus doe er uw voordeel mee op www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky)

Great googa mooga! After 10 x 28 tracks on Boss Black Rockers CD’s condensed on a 10 LP series with the same title, Koko Mojo Records goes on undaunted with a brand new ten part CD series with 280 more Boss Black Rockers under the curatorship of Little Victor Mac. The first volume showcases the by now familiar mixture of strolls (Tony Harris' Chicken Baby Chicken, Earl Gaines' Now Do You Hear), civilised swingin' jivers (Bobby Brookes' Looka Looka Looka, Prentice Moreland's Come On Pretty Baby) and uninhibited screamers like Otis Riley with Rock 'n' Roll Riley. Add a couple of familiar names like Eugene Church (Mind Your Own Business) and Titus Turner (a surprisingly wild Hold Your Loving), creole cats singing desperate rock 'n' roll (Eddie Daniels' Hug Me Kiss Me), for good measure throw in a couple of classics by the likes of Don & Dewey (Justine) and Jackie Wilson (the tongue twister You Better Know It), spice it up with copycats (Lee Diamond's Hatti Malatti is heavily influenced by Bony Moronie, while The Ernie Fields Orchestra's instrumental Knocked Out, penned by John Marascalco who wrote Rip It Up, Ready Teddy, Good Golly Miss Molly, She's Got It and Heeby Jeebies, sounds like Dizzy Miss Lizzy) and the occasional nod towards popcorn (Little Joe Hinton's Let's Start A Romance), and you have the tasty recipe for a delightful romp through the dungeons of black rock 'n' roll. I can't vouch for the rest of the series, but the 28 mostly lesser known tracks here are from 1956-1963 and there's no early fifties rhythm 'n' blues jump or early soul in sight, except perhaps The Pyramids' hully gully Shakin' Fit. I don't wanna sing Koko Mojo's praises as all that glitters is not gold here, but there's certainly something for everybody to be found. B(l)ack by popular demand, so do yourself a favour and go check it out at www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky)


HAPPY BIRTHDAY BABY
Bear Family, BCD17695
English version: see below

Slim bekeken als onderwerp voor een thema CD: iedereen heeft immers een verjaardag, en bovendien elk jaar. Leuk detail: Bear Family heeft op de plasticfolie waarmee de CD gesealed is zo'n ouderwetse cadeausticker gekleefd waarop je de namen van de schenker en ontvanger kan invullen. Verjaardagspartijtjes zijn belangrijker voor opgroeiende tieners dan voor volwassenen die vooral willen vergéten dat ze verjaren, wat misschien verklaart waarom veel nummers op de CD pop en teen pop zijn, bijvoorbeeld Birthday Party van The Pixies Three, I Want A Girl For My Birthday van The Fabulous Chevelles, I Want A Boy For My Birthday van The Cookies dat niets met het voorgaande nummer te maken heeft, het Rinky Dink doo-woppende A Toast To Your Birthday van The Shells, en It's My Birthday van Big Dee Irwin. Logisch dan ook dat er veel ballades tussen zitten als Happy Birthday Blues van Kathy Young & the Innocents. Voor de rest bestaat de CD uit een mix van van alles en nog wat met girl group sounds, crooner ballades (When It's Your Birthday Baby van Johnnie Ray), vocal harmony swing (Happy Birthday Baby van The Four Knights), gestroomlijnde uptempo country (Happy Birthday Broken Heart van Glenn Barber tien jaar ná doch een eeuwigheid verwijderd van zijn rockabilly dreun Shadow My Baby), en big band rhythm 'n' blues jive met Happy Birthday Boogie van Louis Jordan - onbegrijpelijk dat dit megaswingende nummer uit 1951 in de archieven van Decca heeft liggen sluimeren tot Bear Family er in 1992 mee op de proppen kwam! Er is boogie woogie rock 'n' roll (Happy Happy Birthday van Smiley Monroe) en straightforward rechtdoor rock 'n' roll met Got The Birthday Blues Again, geen blues maar rock 'n' roll van Tino oftewel Raymond De Martino, zanger van Tino & the Revlons. Een slepend nummer dat The Cramps hadden kunnen coveren maar wellicht nooit hoorden is 18 Year Old Blues van Steve Carl & the Jags, nog trager dan hun Curfew. Instrumentals kan je aan alles linken dus ook aan verjaardagen, en zo is Birthday Party van Sil Austin een standaard medium tempo sax boogie. Kent u de rocker Speed Limit van Tommy Lam? Dan zal het u verbazen dat dat eigenlijk de B-kant was van zijn A Teenage Birthday, een uit zielepijn en hartesmart opgetrokken ballade. Evenmin mag het verwondering wekken dat Paul Anka's Did You Have A Happy Birthday geheel en al is opgebouwd uit dikke lagen dramatiek, pathos en strijkers. Het alom bekende Happy Birthday To You dat we zelf zingen op elk verjaardagspartijtje (al dan niet als "in de wei staat een koe") duikt op in verschillende nummers en Bob Azzam maakte er zelfs een cha cha cha van. Bekende namen met minder bekende nummers zijn Barry Mann van Who Put The Bomp met de teen ballad Happy Birthday Broken Heart, maar hij zou uiteindelijk meer hits scoren als songschrijver voor anderen dan zelf als zanger. Al even ongelukkig op haar verjaardag is Janie Grant in Unhappy Birthday, uiteraard opnieuw een teen ballad met als voornaamste kenmerk sensuele onschuld. De bekendste songs zijn Lesley Gore's pop hit It's My Party en Neil Sedaka's hit Happy Birthday Sweet Sixteen waarvan we ook recht hebben op een nog poppiër Duitstalige versie getiteld Happy Birthday Josefin(a) van The Key Brothers, een Noorse groep die er ook een Engelstalige versie van opnam die hier niét opstaat. Van Cindy's Birthday horen we zowel de originele Amerikaanse hitversie van Johnny Crawford als de Britse cover van Shane Fenton, de latere Alvin Stardust met een voor 1962 typische Shadows gitaarsound. De CD bevat drie versies van het dubbelzinnige Birthday Cake (Keep Your Hands Off Of It): als hillbilly boogie uit 1951 van Randy Hughes (de piloot van het vliegtuigje waarmee Patsy Cline in 1963 verongelukte, Hughes zong zelf ook), als boppende cajun op accordeon in 1952 door Lawrence Walker, toen reeds een veteraan want hij maakte zijn platendebuut in 1929, en in 1960 als piano rock 'n' roll door Jerry Lee Lewis op Sun Records. De originele uitvoering van Billy Hughes uit 1946 staat niét op de CD. Van de teen ballad Happy Happy Birthday Baby staat de originele versie van The Tune Weavers uit 1957 er wel op, samen met Wanda Jackson's natuurgetrouwe cover van een jaar later, de uptempo girl group pop versie van Claudine Clark uit 1962 met een licht ska randje, en in 1963 opnieuw als ballade door The Four Seasons, uiteraard een torenhoog falsetto spektakelstuk van Frankie Valli. De meest onwaarschijnlijke naam op de CD is Jim Mitchum die niet alleen in de acterende voetsporen van zijn vader Robert Mitchum volgde maar ook net als zijn pa een paar platen opnam. Waar pa evenwel opteerde voor uitstekende country en calypso, is Jim Mitchum's Lonely Birthday, in 1961 zijn debuutsingle, tienergeklaag dat niet bepaald opvalt door stemzuiverheid.
Voor deze CD, 32 tracks 1951-1965 in een digipack met een booklet van 34 pagina’s track per track info, geven wij u dezelfde tip als voor valentijn CD’s: geef 'em cadeau aan uw lief en geniet er zelf van. Het hoeft immers niet altijd lingerie te zijn! Info: www.bear-family.com (Frantic Franky)

Smart thinking from Bear Family for a compilation CD: after all, everyone has a birthday, and, what's more, one every year anew. Nice little detail: Bear Family put one of these old fashioned birthday stickers on the plastic seal to fill in your name and the name of the birthday boy or girl. Birthday parties are far more important for teenagers than for adults who mainly want to forget their birthday, which might explain why so many songs on the CD are pop and teen pop, for instance The Pixies Three's Birthday Party, The Fabulous Chevelles' I Want A Girl For My Birthday, The Cookies' I Want A Boy For My Birthday which has nothing to do with the previous song, The Shells' Rinky Dink doo-woppin' A Toast To Your Birthday and Big Dee Irwin' It's My Birthday. Therefor it's logical the CD features many a ballad like Kathy Young & the Innocents' Happy Birthday Blues. Apart from those the CD proposes a stylistic mix ranging from girl group sounds, crooner ballads (Johnnie Ray's When It's Your Birthday Baby), vocal harmony swing (The Four Knights' Happy Birthday Baby) and streamlined uptempo country (Happy Birthday Broken Heart by Glenn Barber, ten years after yet light years away from his rockabilly bang Shadow My Baby), to big band rhythm 'n' blues jive with Louis Jordan's Happy Birthday Boogie - incomprehensible that this uber swinging tune from 1951 lay dormant in the Decca archives until Bear Family dug it up in 1992! There's boogie woogie rock 'n' roll (Smiley Monroe's Happy Happy Birthday) and straightforward straight ahead rock 'n' roll with Got The Birthday Blues Again, not blues but rock 'n' roll by Tino aka Raymond De Martino, lead singer of Tino & the Revlons. A smouldering song that The Cramps could have covered but probably never heard is Steve Carl & the Jags' 18 Year Old Blues which is even slower than their Curfew. Instrumentals can be linked to anything and Sil Austin's Birthday Party is a standard medium tempo sax boogie. Do you know Tommy Lam's rocker Speed Limit? Then you'll be surprised to learn that this was actually the flip side of his A Teenage Birthday, a ballad full of suffering and heartbreak. Nor should it come as a surprise that Paul Anka's Did You Have A Happy Birthday is entirely made up of thick layers of drama, pathos and strings. The perennial Happy Birthday To You obligatory at every birthday party pops up in several songs and Bob Azzam even turned it into a cha cha cha. Familiar names with less familiar songs include Barry Mann of Who Put The Bomp fame with the teen ballad Happy Birthday Broken Heart, though Mann would end up scoring more hits as a songwriter for others than as a singer himself. Equally sad on her birthday is Janie Grant in Unhappy Birthday, obviously another teen ballad consisting of sensual innocence. The best known songs are Lesley Gore's pop hit It's My Party and Neil Sedaka's hit Happy Birthday Sweet Sixteen of which we're also entitled to an even more poppy German language version entitled Happy Birthday Josefin(a) courtesy of The Key Brothers, a Norwegian group who also recorded an English language version not included here. Of Cindy's Birthday we hear both Johnny Crawford's original American hit version and the British cover by Shane Fenton, the future Alvin Stardust fronting a Shadows guitar sound typical for 1962. The CD contains three versions of the double entendre Birthday Cake (Keep Your Hands Off Of It) done as hillbilly boogie in 1951 by Randy Hughes (not only a singer but also the pilot of the plane that sent Patsy Cline to her death in 1963), as boppin' cajun on accordion by Lawrence Walker, in 1952 already a veteran as he made his first record in 1929, and as piano rock 'n' roll by Jerry Lee Lewis on Sun Records in 1960. Billy Hughes' original 1946 version is not included. The original version of the teen ballad Happy Happy Birthday Baby by The Tune Weavers from 1957 on the other hand is, along with no less than three covers: Wanda Jackson's soundalike from one year later, Claudine Clark's 1962 uptempo girl group pop version with a slight ska edge, and in 1963 it became a ballad again when The Four Seasons tackled it, obviously resulting in a towering falsetto masterpiece by Frankie Valli. The most unlikely name on the CD is Jim Mitchum who not only followed in his father Robert Mitchum's acting footsteps but like his dad also made a couple of records. Whereas pa however opted for excellent country and calypso, Jim Mitchum's Lonely Birthday, his 1961 debut single, is a teenage lament that doesn't exactly excel in vocal prowess. This CD, collecting 32 tracks 1951-1965 in a digipack with a 34 page booklet of track-by-track info, comes with the same recommendation as valentine's day CD’s: buy it for your sweetheart and enjoy it yourself. After all it doesn't always have to be lingerie. Info: www.bear-family.com (Frantic Franky)


I'M MOVING ON: RHYTHM & WESTERN VOLUME 6
Koko Mojo, KM-CD-143
English version: see below

Nummer 6 in de reeks samengesteld door Mojo Man Little Victor Mac die de invloed van country op zwarte rock 'n' roll illustreert opent met I'm So Glad van Mickey & Sylvia, mooie tralala poprock op stroll tempo. Een nummer dat je niet bepaald met country associeert is Haunted House van Johnny Fuller, maar als je het in deze context hoort begint het inderdaad te klinken als The Coasters die een country song onder handen nemen. Je hoort trouwens een banjo als hoofdinstrument! Fuller's versie hier is de originele uitvoering van het nummer, maar de hit was voor de blanke Gene Simmons. You Bug Me Baby van Larry Williams is rock 'n 'roll, Lavern Baker's Humpty Dumpty Heart is pop, en Joy Joy Joy (Down In My Heart) van Little Richard uit 1961 is uptempo gospel doch wellicht het dichtst dat De Kleine ooit in de buurt van country kwam. Ook Lazy Lester's mondharmonica swamper If You Think I've Lost You haalde inspiratie uit country, en aan het andere eind van de muzikale regenboog zijn er zwarte late night crooners van Clyde McPhatter (Let's Forget About The Past), Wade Flemons (I Hope I Think I Wish) en Bubber Johnson (Keep A Light In The Window For Me). Arthur Alexander maakt zelfs een crooner van Johnny Bond's I Wonder Where You Are Tonight, waarmee we aanbelanden bij songs die van origine inderdaad country zijn of in ieder geval beroemd werden als country, bijvoorbeeld Hank Snow's titeltrack in de funky versie van Johnny Nash en When My Blue Moon Turns To Gold Again van de altijd gezellige Big Al Downing in zijn beste Fats Domino imitatie. You Are My Sunshine van Dee Dee Sharp uit 1963 is pré-soul. Tennessee Ernie Ford's Shotgun Boogie als rhythm 'n' blues piano boogie? Cecil Gant draaide er zijn handen niet voor om! Joe Jones' McDonald's Daughter is het kinderliedje Old McDonald Had A Farm in Jones' You Talk Too Much stijl maar dan instrumentaal met sax en orgel, en het begint met een Jimmie Rodgers blue yodel op gitaar. Lloyd Price brouwt een carnavalsfeestje in New Orleans met Pistol Packing Mama, saxofonist King Curtis maakt van de Steel Guitar Rag een leuk rollende rock 'n' roll instrumental met afwisselend sax en gitaar een beetje in de stijl van Duane Eddy maar zonder twang op de gitaar, en Little Willie John, de man van Fever, maakt van George Jones' She Thinks I Still Care een soulvolle late night ballad met de intensiteit van gospel. Nog mensen met veel soul in de stem zijn Brook Benton (The Same One), Ivory Joe Hunter (A Tear Fell), Richard Berry (What Good Is A Heart uit 1962, lichtjaren verwijderd van zijn Louie Louie in 1956) en Joe Henderson die Snap Your Fingers voorziet van een Ray Charles arrangement. Merkwaardig genoeg is dit de originele uitvoering van dit nummer waarvan ik de geschiedenis niet ken, maar het werd in elk geval gepend door country/rock 'n' roll gitarist Grady Martin en na Henderson opgenomen door zowel blanke als zwarte artiesten als Bob Wills, Bob Luman, Brenda Lee, Dean Martin, Don Gibson, Ruth Brown, Sammy Davis Jr. en Lou Rawls. De allermooiste zwarte stem is misschien wel die van Sam Cooke, en je hoort hem hier in een Sinatra swingversie van Along The Navajo Trail. Wat doet Blue Christmas van The Platters hier? Dat kerstliedje is het bekendst in de blanke versies van Elvis en van Ernest Tubb. En Wynonie Harris' jumpin' jive klassieker Bloodshot Eyes? De originele versie was country boogie van Hank Penny! De CD eindigt met Pal Of Mine, een akoestische ragtime countryblues van Blind Willie McTell uit 1956 (het jaartal 1961 vermeld in de tracklisting is het jaar van de eerste release - McTell overleed in 1959) die hier naar ik aanneem exact hetzelfde klinkt als toen hij dat nummer zong in 1916, tien jaar vóór hij in 1927 zijn eerste opnames maakte. Oordeel: mooie en interessante compilatie met 28 tracks 1949-1963, maar hou er rekening mee dat hier toch wel flink wat ballades en rustige songs opstaan. Info: www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky)

Number 6 in the series compiled by Mojo Man Little Victor Mac illustrating the influence of country music on black rock 'n' roll opens with Mickey & Sylvia's I'm So Glad, beautiful tralala pop rock with a stroll tempo. A song normally not associated with country is Johnny Fuller's Haunted House, but when you hear it in this context it indeed starts to sound like The Coasters doing their thing with a country tune. It even uses a banjo as its main instrument! Fuller's version here is the original recording, but white Gene Simmons had the hit. Larry Williams' You Bug Me Baby is rock 'n' roll, Lavern Baker's Humpty Dumpty Heart is pop, and Little Richard's 1961 Joy Joy Joy (Down In My Heart) is uptempo gospel yet perhaps the closest The Small One ever came to country. Lazy Lester's harmonica swamper If You Think I've Lost You also drew inspiration from country, and at the other end of the musical rainbow are black late night crooners from Clyde McPhatter (Let's Forget About The Past), Wade Flemons (I Hope I Think I Wish) and Bubber Johnson (Keep A Light In The Window For Me). Arthur Alexander even turns Johnny Bond's I Wonder Where You Are Tonight into a crooner, which brings us to songs that are indeed originally country or at least became famous as country, for instance Hank Snow's title track in Johnny Nash's funky version and When My Blue Moon Turns To Gold Again by the always joyful Big Al Downing at his Fats Domino best. 1963's You Are My Sunshine by Dee Dee Sharp is pré-soul. Tennessee Ernie Ford's Shotgun Boogie turned into a rhythm 'n' blues piano boogie? A piece of cake for Cecil Gant! Joe Jones' McDonald's Daughter is the children's song Old McDonald Had A Farm in Jones' You Talk Too Much style but done as an instrumental with sax and organ, kicking off with a Jimmie Rodgers blue yodel on guitar. Lloyd Price concocts a New Orleans mardi gras party with Pistol Packing Mama, saxophone boss King Curtis turns Steel Guitar Rag into a fun rockin' and rollin' instrumental with alternating sax and guitar a bit in the style of Duane Eddy but without twang, and Little Willie John, the man who gave us Fever, turns George Jones' She Thinks I Still Care into a soulful late night ballad with gospel intensity. Other velvet voiced artists oozing soul are Brook Benton (The Same One), Ivory Joe Hunter (A Tear Fell), Richard Berry (1962's What Good Is A Heart, light years away from his Louie Louie in 1956) and Joe Henderson providing Snap Your Fingers with a Ray Charles arrangement. Remarkably this is the original recording of this song the history of which I am not familiar with, but it was penned by country/rock 'n' roll guitarist Grady Martin and covered by both white and black artists like Bob Wills, Bob Luman, Brenda Lee, Dean Martin, Don Gibson, Ruth Brown, Sammy Davis Jr. and Lou Rawls. Perhaps the most beautiful black voice is Sam Cooke's, and you can hear him here in a Sinatra swing version of Along The Navajo Trail. So what exactly is Blue Christmas by The Platters doing here? The christmas song is best known in the white versions by Elvis and Ernest Tubb. And Wynonie Harris' jumpin' jive classic Bloodshot Eyes? The original version was country boogie by Hank Penny! The CD ends with Pal Of Mine, an acoustic ragtime country blues by Blind Willie McTell from 1956 (the year 1961 mentioned in the track listing is the year when it was first released - McTell died in 1959) which I assume sounded exactly the same in 1956 as when he sang it in 1916, ten years before he made his first recordings in 1927. Verdict: nice and interesting compilation with 28 tracks 1949-1963, but do bear in mind that there are quite a few ballads and slow songs on here. Info: www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky)

Vinyl Recensies

18 januari 2023

SWINGIN' ON QUICKSAND/ FEZ AND THE FURIOUS
Bosquai Rhythm Records, géén cat.nr.
English version: see below

Fez & the Furious bestaan reeds een paar jaar en u hebt ze misschien al gezien op festivals als Feel The 50s Venlo, het jazz festival van Breda, Rolmo's Roots Rock (B) of zelfs de Part Records Weekender (D). In een cafeetje zal u ze nog niet vaak gezien hebben, want met negen man passen ze niet aan een tafeltje. Zijn ze een big band? Nee, ze zijn een fun band! Fez & the Furious zijn een flink uit de kluiten gewassen orkest, en wie ze wel reeds live zag weet dat ze garant staan voor een feestje. Wie ze nog niet aan het werk zag diene de diverse live verslagen op YouTube te bekijken. Van die negen man ken ik er vier, te weten drummer Hupie Schell (CC Jerome, Mrs. R & B & the $oulshakers), gitarist Tiny Lathouwers (King Size Trio, Taildraggers), saxofonist Evert Hoedt (Tinez Roots Club, Electrophonics, Georgina Peach) en hoofdfez Eric Jaspers, want Fez & the Furious zijn het geesteskind van Eric Jaspers uit Maastricht, dé carnavalstad, en dit is dan ook een feestplaat geworden om u tegen te zeggen. Theaterduizendpoot Jaspers is ook carnavalszanger, crooner en all round entertainer onder de namen Fred Lloret en Leonardo Davintage, en kent dus het klappen van de zweep. Zijn zang is een extensie van zijn uitbundige persoonlijkheid, wat betekent dat het enthousiasme van de plaat afdruipt. Plaat, inderdaad, want het is een echte LP, enkel en alleen uit op vinyl. Vier van de 13 tracks staan op Spotify en andere digitale streamingkanalen als onderdeel van de vijf A Night With Fez & the Furious tracks, in 2017 bedoeld als dubbele vinyl single. Die single is er nooit gekomen, en de versies van Stop Look Listen, Wow Wow Baby, You Gotta Go en Be My Guest op Swingin' On Quicksand zijn heropnames met bijvoorbeeld Be My Guest in een iets tragere versie. Be My Guest is uiteraard het Fats Domino nummer, Stop Look Listen werd door Elvis gezongen in de film Spinout maar eerder gedaan door Ricky Nelson en Bill Haley, hier krijgt het een ska arrangement en een scheut Caravan. Andere covers (er staan geen eigen nummers op) zijn onder meer Bloodshot Eyes (Wynonie Harris), Don't Let Go (Roy Hamilton), Deep Sea Ball (Clyde McPhatter), Juiced (Jackie Brenston), Wow Wow Baby (The Searchers maar niet dié Searchers), Safronia B (Marvin Johnson, Calvin Boze), You Better Believe It (Paul Gayten), Get Rich Quick (Little Richard in 1952) en de ballade Step Up And Rescue Me (Faye Adams, en het is Jaspers die er een ballade van maakt, hij speelt wel meer met de originele tempos van de nummers), wat gelijk een goed idee geeft welke richting de rock 'n' roll hier uit gaat, namelijk een daverende mix van jumpblues, pretska, swing, popcorn noir (Ammerette, van Benny Spellman), jive en rock 'n' roll, rhythm 'n blues gitaren, blazers en trompetten. Ik heb in live recensies van Fez & the Furious al vergelijkingen gelezen met Ray Collins' Hot-Club en Roomful Of Blues en daar is iets van waar, maar dan in een hedendaagsere neo swing sound en met toevoeging van een XL dosis humor en pauken. De boodschap is duidelijk: niet te missen als u over een platendraaier en enige joie de vivre beschikt. Dit is een release in eigen beheer, enkel en exclusief te koop bij hun optredens, dus check www.facebook.com/fezfurious (Frantic Franky)

Fez & the Furious have been around for a couple years now and you may have seen them at festivals like Feel The 50s Venlo (NL), the Breda jazz festival (NL), Rolmo's Roots Rock (B) or the Part Records Weekender (D). Chances are slim you ever seen them in a pub, as nine guys won't fit next to the bar. Are they a big band? No, they're a fun band! Fez & the Furious are a large orchestra and if you have seen them live you know they guarantee a party. If you haven't seen them yet check out the various live reports on YouTube. I know four of those nine cats, drummer Hupie Schell (CC Jerome, Mrs. R & B & the $oulshakers), guitarist Tiny Lathouwers (King Size Trio, Taildraggers), saxophonist Evert Hoedt (Tinez Roots Club, Electrophonics, Georgina Peach) and head fez Eric Jaspers, because Fez & the Furious are the brainchild of Eric Jaspers from Maastricht, Holland's number one carnival city, so it should come as no surprise this turned ou to be a party record. Jaspers is also a singer of carnival songs, a crooner as well as an all-round entertainer using the names Fred Lloret and Leonardo Davintage, so he knows the ropes. His vocal style is an extension of his exuberant personality, which means the platter oozes enthusiasm. Platter, yes sir, because it's an actual LP only out on vinyl. Four out of the 13 tracks are on Spotify and other digital streaming channels as part of the five A Night With Fez & the Furious tracks, recorded in 2017 for a double vinyl 45 that never materialised, and the versions of Stop Look Listen, Wow Wow Baby, You Gotta Go and Be My Guest on Swingin' On Quicksand are new recordings - Be My Guest for example is done slightly slower. Be My Guest is of course the Fats Domino song, Stop Look Listen was sung by Elvis in the film Spinout but had previously been done by Ricky Nelson and Bill Haley, here it gets a ska arrangement and a touch of Caravan. Other covers (no original songs here) include Bloodshot Eyes (Wynonie Harris), Don't Let Go (Roy Hamilton), Deep Sea Ball (Clyde McPhatter), Juiced (Jackie Brenston), Wow Wow Baby (The Searchers but not those Searchers), Safronia B (Marvin Johnson, Calvin Boze), You Better Believe It (Paul Gayten), Get Rich Quick (Little Richard in 1952) and the ballad Step Up And Rescue Me (Faye Adams, and it's Jaspers who turns it into a ballad, playing with the songs' original tempos on several occasions), which gives you a pretty good idea in what direction the rock is rolling here, a thunderous mix of jump blues, fun ska, swing, popcorn noir (Benny Spellman's Ammerette), jive and rock 'n' roll, rhythm 'n blues guitars, saxophones and trumpets. In live reviews of Fez & the Furious I already noticed comparisons with Ray Collins' Hot-Club and Roomful Of Blues which in a sense is true, but these Dutchmen have a more contemporary neo swing sound and added an XL dose of humour and timpani. The message is clear: not to be missed if you have a record player and some joie de vivre in your bones. This is a self produced release, only and exclusively available at their gigs, so check www.facebook.com/fezfurious (Frantic Franky)


SADIE BROWN/ STEVE HOOKER
Pimphouse Records, Pimphouse Single 3
English version: see below

Het feit dat Adele zowat de hele wereldvoorraad vinyl heeft gemonopoliseerd om haar recentste album te kunnen persen weerhoudt de rest van de muziekwereld niet van het uitbrengen van het zwarte goud. Steve Hooker, de demon barber van Southend On Sea in Essex bekend van zijn samenwerkingen met onder meer Boz Boorer, Levi Dexter en Captain Drugbuster, is zo'n kleine entrepreneur die op gezette tijden in eigen beheer een vinyl single uitbrengt. Hooker zit al sinds eind jaren '70 in de muziek, doorzwom vele waters en staat met één been in de sixties rhythm 'n' blues, met het andere been in de garagerock en met het, euh, middelste been in beenharde gitaarinstrumentals waar Link Wray himself trots op zou zijn. Deze nagelnieuwe single, een mooi verzorgde uitgave met zelfs een fotohoesje, is representatief voor de man die anno 2023 meer Rolling Stones klinkt dan The Rolling Stones zelf. A-kant Sadie Brown is trage sixties rhythm 'n' blues gebaseerd op een riff waar Keith Richards jaloers op zou moeten zijn, gezongen met veel distortie en echo op de rauwe stem, een Hammond orgel diep verstopt tussen de gitaar, drums en Fender basgitaar, en gelijke delen bluesbop en psychedelische garagerock, een universum waarin Sadie Brown got back nog steeds rijmt op comin' down the track. Het echte juweel is wat mij betreft evenwel de B-kant, Tightrope, een uptempo gitaar instro gebaseerd op de rock 'n' roll boogie, The Walk, een jankende gitaar, en het mooiste der natuurlijke geluiden, namelijk handclaps. Met die twee minuten rauwe jive heeft Hooker niet opnieuw het wiel uitgevonden, maar hij laat dat wiel wel flink rollen. Steve Hooker heeft zijn eigen trouwe publiek, en dat heeft met deze single weer een kleinood om te koesteren. Info: www.stevehooker.co.uk (Frantic Franky)

The fact that Adele pretty much monopolised the entire world's supply of vinyl to press her latest album doesn't stop the rest of the music world from releasing black gold. Steve Hooker, the demon barber from Southend On Sea in Essex known for his collaborations with among others Boz Boorer, Levi Dexter and Captain Drugbuster, is one such entrepreneur who periodically releases a vinyl 45 on his own behalf. Hooker has been rockin' various musical adventures since the late seventies and stands with one leg in sixties rhythm 'n' blues, with the other leg in garage rock, and with the, er, middle leg in tough guitar instrumentals that would make Link Wray himself proud. His latest 45, a nicely crafted release with even a photo cover, is representative of the man who in 2023 sounds more Rolling Stones than The Rolling Stones themselves. A-side Sadie Brown is slow sixties rhythm 'n' blues based on a riff Keith Richards should envy, sung with lots of distortion and echo on the raw vocals, a hammond organ hidden deep between the guitar, drums and Fender bass guitar, and equal parts blues bop and psychedelic garage rock, a universe in which Sadie Brown got back still rhymes with comin' down the track. The real gem however as far as I'm concerned is the flip, Tightrope, an uptempo guitar instro based on rock 'n' roll boogie, The Walk, a screaming guitar, and the most beautiful of all natural sounds, handclaps. With those two minutes of raucous jive Steve Hooker did not re-invent the wheel, but he sure gets that wheel rollin' in a big way. Pay attention and pay up, cos with this vinyl single his loyal following has another gem to cherish. Info: www.stevehooker.co.uk (Frantic Franky)

CD Recensies

BLITZKRIEG BABY/ SWING FIELD UNIT ETO
Tessy Records, Tessy CD 3002
English version: see below

Hoe ouder ik word hoe meer ik me interesseer in de geschiedenis van de tweede wereldoorlog en in de muziek die de oorlogsjaren kenmerkte. Deze Swing Field Unit ETO komt uit, euh, Duitsland, en is gespecialiseerd in jaren '40 muziek van beide zijden van het front. Daarvoor bezigen ze gitaar (Axel Schuch alias Ace Shawn van The Cadcatz en Gigi & the Two Tones), ukelele, contrabas, drums, trompet en op deze CD gast-sax en gast-klarinet. Zij ruggensteunen zangeres Martha Miller op aangenaam ouderwetse manier met een warme sound die echter eerder retro klinkt dan authentiek, een subtiel verschil dat de leek niet zal opvallen, en ik kan me voorstellen dat ze met dit repertoire en deze stijl vaker voor een algemeen dan voor een gespecialiseerd publiek spelen, en die zullen waarschijnlijk het verschil niet horen. Tenzij de groep zo fanatiek is dat ze enkel op re-enactment evenementen optreden natuurlijk! Kent u het nummer Sympathique (Je Ne Veux Pas Travailler) van de Amerikaanse groep Pink Martini uit 1997? Dat is een eigen nummer van Pink Martini dat klinkt als Edith Piaf, en Swing Field Unit ETO klinkt op zijn beurt als Je Ne Veux Pas Travailler. Miller's stem heeft een hoge Betty Boop factor en ze klinkt eigenlijk altijd heel tongue-in-cheeck, een beetje alsof ze het allemaal niet echt meent, en het geheel klinkt heel cabaret-achtig, niet in de zin van theaterkomedie maar in de stijl van het Berlijnse cabaret van de jaren '20 en '30.
De CD bevat 14 nummers "waaronder eigen werk" maar vermeldt geen composer credits. Lili Marleen met twee strofes in het Duits en twee in het Engels, (een gezongen!) In The Mood en Bei Mir Bist Du Schön zijn uiteraard definitieve jaren '40 songs, maar ook Nat King Cole's jazz standaard Straighten Up And Fly Right werd gezongen door The Andrews Sisters. Duke Ellington's It Don't Mean A Thing (If It Ain't Got That Swing) is een andere jazz standaard, Why Don't You Do Right is heel crime jazz-achtig, en crooner standaard Besame Mucho krijgt een latin invulling. Put The Blame On Me werd in de film noir Gilda (1946) gezongen door Rita Hayworth (nu ja, gelipt, want Hayworth werd onscreen gedubd door zangeres Anita Ellis), en de accordeon roept de sfeer van een Parijse bistrot op in J'Attendrai, tijdens de tweede wereldoorlog de Franse tegenhanger van We'll Meet Again (Vera Lynn) en Lili Marleen. De Franse zangeres Dalida scoorde in 1976 een hit in Nederland met haar disco versie van J'Attendrai. Minder bekend zijn titeltrack Blitzkrieg Baby, origineel opgenomen in 1941 door de Amerikaanse jazz zangeres Una Mae Carlisle, Shoo Shoo Baby dat ook ooit werd opgenomen door The Andrews Sisters, de instrumental C-Jam Blues van Duke Ellington, en de instrumental Duke And Dukie van Django Reinhardt. Het nummer Coucou ken ik niet. Misschien is dat een eigen nummer? Zeker te checken voor wie al eens naar een event in verband met de tweede wereldoorlog trekt, en natuurlijk voor ieder van jullie met een voorliefde voor retro swing. Info: www.tessyrecords.de en www.swingfielduniteto.wordpress.com (Frantic Franky)

The older I get, the more interested I become in the history of World War II and the music of the war years. Swing Field Unit ETO comes from, er, Germany, and specialises in 1940s music from both sides of the front. They do so employing guitar (Axel Schuch aka Ace Shawn of Cadcatz and Gigi & the Two Tones fame), ukulele, double bass, drums, trumpet and on this CD guest saxophone and guest clarinet. These instruments back singer Martha Miller in pleasantly oldfashioned fashion with a warm sound that however sounds more retro rather than authentic, a subtle difference that the layman will not notice, and I imagine that with this repertoire and style they are more likely to play in front of a general rather than a specialised audience, and the general public is unlikely to hear the difference. That is, unless Swing Field Unit ETO is so fanatical that they only perform at re-enactment events! Do you know the 1997 song Sympathique (Je Ne Veux Pas Travailler) by US group Pink Martini? It's a song written by Pink Martini that sounds like Edith Piaf, and Swing Field Unit ETO in turn sounds like Je Ne Veux Pas Travailler. Miller's voice has a high Betty Boop factor and she actually sounds very tongue-in-cheek, a bit as if she doesn't really mean it all, and the whole thing sounds very cabaret-like, not in the sense of theatre comedy but in the style of the Berlin cabaret of the 1920s and 1930s.
The CD contains 14 songs "including selfwritten material" but does not show composer credits. Lili Marleen partly sung in German and partly in English, (a vocal!) In The Mood and Bei Mir Bist Du Schön are obviously definitive 1940s songs, but also Nat King Cole's jazz standard Straighten Up And Fly Right was done by The Andrews Sisters. Duke Ellington's It Don't Mean A Thing (If It Ain't Got That Swing) is another jazz standard, Why Don't You Do Right is very crime jazz-like, and crooner standard Besame Mucho gets a Latin interpretation. Put The Blame On Me was sung by Rita Hayworth in the film noir Gilda (1946) (playbacked, actually, as Hayworth was dubbed by singer Anita Ellis), and the accordion evokes the atmosphere of a Parisian bistrot in J'Attendrai, during World War II the French equivalent of We'll Meet Again (Vera Lynn) and Lili Marleen. Less well known are title track Blitzkrieg Baby, originally recorded in 1941 by American jazz singer Una Mae Carlisle, Shoo Shoo Baby which was also recorded by The Andrews Sisters, Duke Ellington's instrumental C-Jam Blues and Django Reinhardt's instrumental Duke And Dukie. Coucou is a song I don't know, so maybe that's one of their own tunes? Definitely worth checking out for those of you who like to visit World War II-related events, and of course for anyone with a thing for retro swing. Info: www.tessyrecords.de en www.swingfielduniteto.wordpress.com (Frantic Franky)


VAYA CON DIOS/ LOS SANTOS
Part, PART-CD 6122.006
English version: see below

Los Santos zijn géén rock 'n' roll band maar brachten sinds 2010 zeven albums uit, de meeste daarvan op Part Records, wat enkel kan betekenen dat ze goed verkopen. De aantrekkingskracht van deze Duitse band is hun mix van kermismuziek, schlagers, Europeana, Hawaiiana, Russische volksmuziek (Russiana?), hillbilly boogie, twang, tango, wals, salsa, tex mex, ska, cha cha cha, rumba en cumbia, uitgevoerd met een instrumentarium van orgel, accordeon, trompet, trombone, bugel, lap steel, drums, bongos, piano, gitaar en banjo, deels in het Engels en deels in het Spaans gezongen met een laconieke Lee Hazlewood stem, terwijl zangeres Lucia Schlör op haar spinnend liefste ons nog steeds doet denken aan Emanuela Hutter van The Hillbilly Moon Explosion. Dat alles wordt verpakt in een eigen fantasiewereld van "het wilde westen, cowgirls, coyotes, robots, ruimteschepen, de maanlanding, tijdreizen, retro-futurisme, utopieën en distopieën". Als je't zo oplijst klinkt het als een rommeltje, maar ik begrijp waarom dit goed draait. De muziek van Los Santos is immers
a) aanstekelijke feestmuziek
b) de groove zit lekker
en c) dit is rustige muziek, en dat is soms een verademing na al die rockabilly. De CD opent met hoefgetrappel dat plaats ruimt voor luie reggae riedeltjes op het orgel, die terugkeren in hun versie van Johnny Wells' popcorn noir nummer Lonely Moon. Zoals gebruikelijk worden eigen nummers gemixt met covers uit diverse hoek zoals Diddy Wah Diddy (Bo Diddley), Atomic Cocktail (Slim Gaillard) en de bekende bolero Sway (iedereen). Er is country die put uit het singing cowboy verleden met het eigen Robot Cowgirl, maar ook zonnige sixties sounds met Yesterday's Gone, origineel van het Britse folkrock/pop duo Chad & Jeremy uit 1963 waarna het werd gecoverd door een hele trits country artiesten waaronder Brenda Lee. Bij Los Santos doet het een heel klein beetje denken aan Southern Culture On The Skids light. Cumbia ontbreekt uiteraard niet met Yo Canto (Los Lobos) en Cumbia Del Robot (een nummer van cumbia groep Los Dantes uit 1967).
Samenvatting: in essentie doen Los Santos nog steeds exact hetzelfde als op hun Blue In Hawaii van meer dan tien jaar geleden (gelukkig zonder de in het Duits gesproken interludia van Der Milde Westen), maar waar de USS Enterprise de Ponderosa kruist en asteroïdes botsen op accordeons, is het goed vertoeven. Ook uit op vinyl als PART-LP 3122.007.
Info: www.los-santos.eu en www.partrecords.de (Frantic Franky)

Los Santos are not a rock 'n' roll band but as they released seven albums since 2010, the last couple of which appeared on Part Records, this can only mean they sell in sufficient quantities. The appeal of this German band is their mix of fairground music, German styled schlagers, Europeana, Hawaiiana, Russian folk music (Russiana?), hillbilly boogie, twang, tango, waltz, salsa, tex mex, ska, cha cha cha, rumba and cumbia, performed with organ, accordion, trumpet, trombone, lap steel, drums, bongos, piano, guitar and banjo, sung partly in English and partly in Spanish with a laconic Lee Hazlewood voice, while Lucia Schlör on her purring sweetest keeps reminding us of The Hillbilly Moon Explosion's Emanuela Hutter. All of this constitutes their own private fantasy world of "the wild west, cowgirls, coyotes, robots, spaceships, the moon landing, time travel, retro-futurism, utopias and dystopias". When you read it like that it sounds like a mess, but I can understand why their music works so well, for Los Santos' music is
a) catchy party music
b) has a great groove
and c) this is relaxed music, and that's sometimes a relief after all this rockabilly. The CD opens with the trampling sounds of horses' hoofs that give way to lazy reggae riffs on the organ, which return in their version of Johnny Wells' popcorn noir song Lonely Moon. As usual their own songs are mixed with covers from very different sources like Diddy Wah Diddy (Bo Diddley), Atomic Cocktail (Slim Gaillard) and the well known bolero Sway (everybody). There's country inspired by the singing cowboys from the past with the band's own Robot Cowgirl, but also sunny sixties sounds with Yesterday's Gone, originally by British folk-rock/pop duo Chad & Jeremy in 1963 before it was covered by several country artists including Brenda Lee. Los Santos' version kinda reminds us of Southern Culture On The Skids light. Cumbia is obviously part of the deal with Yo Canto (Los Lobos) and Cumbia Del Robot (a 1967 song by cumbia group Los Dantes).
Summary: basicly Los Santos are still doing exactly the same thing as they did on Blue In Hawaii from more than a decade ago (thankfully without the German spoken interludia of Der Milde Westen), but where the USS Enterprise flies over the Ponderosa and asteroids collide with accordions, is a good place to be. Also out on vinyl as
PART-LP 3122.007.
Info: www.los-santos.eu en www.partrecords.de (Frantic Franky)

11 januari 2023

KISS AWAY: ROCK 'N' ROLL SONGS OF HAPPINESS VOLUME 3
Atomicat, ACCD141
English version: see below

Omdat CD’s nu eenmaal een thema moeten hebben en series handig zijn om de klant te binden is dit na Think Me A Kiss: Rock 'n' Roll Songs Of Happiness (ACCD084) en Kiss Me: Rock 'n' Roll Songs Of Happiness Volume 2 (ACCD112) de derde Atomicat CD rond het Valentijnthema, goed voor 30 tracks over vrouwen en de liefde. De CD bevat een handvol bekende namen met minder bekende songs zoals Gene Vincent's rustig rechtdoor rockend Pretty Pearly (u kan er ook op strollen als u er stevig de pas inzet), Thurston Harris' beschaafde My Love Will Last, Eddy Arnold's cover van Jimmie Rodgers' beschaafde Kisses Sweeter Than Wine (ik weet het, het is veel ouder dan Rodgers), de opgewekt door het leven stappende Dubs met de uptempo doo-wopper Song In My Heart, The Monotones met hun eigen Book Of Love opvolger Reading The Book Of Love, Johnny Fuller pré-Haunted House fluitend en wandelend in You Got Me Whistling, Sanford Clark's cover van Ray Stanley's exotisch mysterieuze Love Charms en The Big Bopper's ode aan de onderrok Pink Petticoats in zijn typische larger dan life stijl. Minder bekend is Donna Dameron's door The Big Bopper geschreven jiver Big Love, de B-kant van haar enige single Bopper 486609, ook al door The Big Bopper geschreven als novelty ode aan zichzelf. De rest van de CD is een stoet minder bekende of totaal vergeten artiesten in diverse stijlrichtingen als swing jive (Hold Me Baby van The Chordcats, Lil' Lover van Johnny Frank), female rock 'n' roll (All Love Broke Loose van Pat O'Day), New Orleans rock 'n' roll in de stijl van een Frankie Ford en Huey "Piano" Smith (Tootles van Lenny Capello & the Dots), popcorn noir (Branded van Richie Robin), zelfs cha cha cha rock 'n' roll (Kiss Away van The Clips), en voorts vooral veel zowel zwart als blank klinkende doo-wop (Lucky Me I'm In Love van The El Domingos, Sweet Thing van The Ding Dongs, Lovers van The Leaders, het bijna - hoe contradictorisch dat ook klinkt - white rock Kiss Kiss Kiss van Clifford Curry Jr). Als de zang op Whistle Bait (niet het Collins Kids nummer) van Big Moe & the Panics in uw oren een belletje doet rinkelen is dat waarschijnlijk omdat dit dezelfde Big Moe (echte naam: James Muzey) is die My Boy Flat Top inzong voor Boyd Bennett & the Rockets. Vaste prik op dit soort compilaties zijn bekende songs in onbekende uitvoeringen. Op Kiss Away ontbreken ze niet, met Why Do Fools Fall In Love in een big band swing versie door Gloria Mann, Carl Perkins' Your True Love in een beschaafde uitvoering door Bob & Shirley & the Valiants, en een greasy versie van Brenda Lee's Let's Jump The Broomstick door Alvin Gaines & the Themes. Now We're One kent u misschien van Buddy Holly, maar het waren The Ding Dongs op deze CD die de eerste versie opnamen van dit door Bobby Darin geschreven nummer. Dat zijn niet dezelfde Ding Dongs van Sweet Thing, want déze Ding Dongs hadden Bobby Darin in de gelederen. De andere kant van hun enige single die ook verscheen onder de naam The Rinky-Dinks was het eveneens door Holly gecoverde Early In The Morning. Samenvatting: 30 tracks 1954-1962 voornamelijk minder bekende rock 'n' roll, géén rockabilly. Doe 'm cadeau aan uw lief en geniet er zelf mee van! Info: www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky)

As CD’s simply have to have a theme and series are a handy tool to hook the customer this is the follow up of Think Me A Kiss: Rock 'n' Roll Songs Of Happiness (ACCD084) and Kiss Me: Rock 'n' Roll Songs Of Happiness Volume 2 (ACCD112). Atomicat's third CD celebrating valentine's day offers 30 tracks centered on the themes of women and love and features a handful of familiar names performing lesser known songs such as Gene Vincent's relaxed but straight ahead rockin' Pretty Pearly (you can also stroll to it if you don't mind picking up the pace), Thurston Harris' civilized My Love Will Last, Eddy Arnold's cover of Jimmie Rodgers' civilized Kisses Sweeter Than Wine (I know, it's much older than Jimmie Rodgers), the upbeat Dubs merrily going through life with the uptempo doo-wopper Song In My Heart, The Monotones with their Book Of Love follow-up Reading The Book Of Love, Johnny Fuller pré-Haunted House whistling and walking in You Got Me Whistling, Sanford Clark's cover of Ray Stanley's exotic mysterious Love Charms and The Big Bopper's ode to the petticoat titled Pink Petticoats in his typical larger-than-life style. Less well known is Donna Dameron's jiver Big Love, written by The Big Bopper and the B-side of her only single, Bopper 486609, also written by The Big Bopper as a novelty ode to himself. The rest of the CD is a parade of lesser known or totally forgotten artists in such diverse styles as swing jive (The Chordcats' Hold Me Baby, Johnny Frank's Lil Lover), female rock 'n' roll (Pat O'Day's All Love Broke Loose), New Orleans rock 'n' roll in the style of Frankie Ford and Huey "Piano" Smith (Lenny Capello & the Dots' Tootles), popcorn noir (Richie Robin's Branded), even cha cha cha rock 'n' roll (The Clips' Kiss Away), and especially a lot of both black as well as white sounding doo-wop (The El Domingos' Lucky Me I'm In Love, The Ding Dongs' Sweet Thing, The Leaders' Lovers, Clifford Curry Jr's almost - however contradictory that may sound - white rock Kiss Kiss Kiss). If the vocals on Big Moe & the Panics' Whistle Bait (not the Collins Kids song) ring a bell it's probably because this is the same Big Moe (real name: James Muzey) who sang My Boy Flat Top for Boyd Bennett & the Rockets. On compilations like this you always find a couple of well known songs in unfamiliar versions. On Kiss Away these are Why Do Fools Fall In Love in a big band swing version by Gloria Mann, Carl Perkins' Your True Love in a civilized version by Bob & Shirley & the Valiants, and a greasy version of Brenda Lee's Let's Jump The Broomstick by Alvin Gaines & the Themes. You probably know Now We're One from Buddy Holly, but The Ding Dongs on this CD recorded the first version of that song written by Bobby Darin. They're not the same Ding Dongs who did Sweet Thing, because these Ding Dongs had Bobby Darin in their ranks. The other side of their only single that was also released under the name The Rinky-Dinks was Early In The Morning of which Holly recorded a cover version too. In a nutshell: 30 tracks 1954-1962 of mostly lesser known rock 'n' roll (no rockabilly) make the perfect gift for your sweetheart that you can enjoy yourself!
Info: www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky)


THE ROCKIN' SPOT VOLUME ONE: JULIET
Atomicat, ACCD129
English version: see below

Atomicat samensteller Mark Armstrong brengt ze sneller uit dan wij ze kunnen recenseren, en hier is weer een nieuwe reeks van vijf. Een echt thema lijkt me er niet te zijn, behalve dat veel maar niet alle nummers meisjesnamen in de titel hebben. Eén nummer heeft een jongensnaam in de titel, Wynona Carr's uitstekende jiver Jump Jack Jump. Ook muzikaal is er niet echt een thema want dit is de gebruikelijke stilistische mix zoals we die gewoon zijn van Atomicat. Kortom, The Rockin' Spot is gewoon een excuus voor 5 x 28 tracks uit een goed vaatje, op dit eerste volume uit de jaren 1953-1962, met jivers (Oh Yeah van Rex Garvin, Mary Mary Lou van The Sparks, Red Hot Love van Otis Williams), doo-wop rockers (Bessie Lou van Sonny Stevenson, Loretta van The Senators) en strolls (Skinny Ginny van Dossie (Thunderbird) Terry). Work Little Carrie uit 1954 van Doc Pomus, in de eerste plaats bekend als componist, is een verrassend rauwe zwarte stomper, maar we hebben ook recht op rockabilly bop (Party Line van Haskell May), hillbilly bop (Corinne Corinna in de prima versie van Roy Moss) en zelfs desperate rock 'n' roll met Lou Ann van Arlie Miller, Geraldine (niet die van Jack Scott) van Ronnie Gill en She’s My Baby van Steve Alaimo. Johnny Devlin brengt een goeie cover van het dreigende Cast Iron Arm, een andere cover, Please Don't Touch door Chico Holiday, nochtans uit 1959, kondigt reeds aan wat de beatrock zou worden. Met het zalig reet petitende Marie van The Four Tunes uit 1953 zitten we in de swingende uptempo vocal harmony die bijna jodelt, en vandaar is het maar een kleine danspas naar de vocal harmony swing jive van The Jewels en hun Pearlie Mae. Een paar bekende songs zijn Sonee West's rockabilly vuurwerk Rock Ola Ruby en Huelyn Duvall's knappe Juliet. Als u Sonny Burgess' essentiële Sun Donald Duck rocker Sadie’s Back In Town niet kent mag u nu de zaal verlaten, maar op elke CD horen nu eenmaal een paar publiekstrekkers, anders legt de gemiddelde potentiële koper zijn potentiële aankoop halfweg de tracklist terug in de bakken. Niet op Sun Records maar bijna, zowel muzikaal als geografisch: Carl McVoy's Tootsie in 1957 op Hi Records. Die paar bekende namen ten spijt ligt de focus van de CD op het onbekendere werk met vergeten en over het hoofd geziene doch zeker niet tweederangs artiesten als Lee Craig (Please Louise), Ronnie Haig (Don't You Hear Me Calling Baby) en Bill Moss (Yes Juanita's Mine). Met I Ain't Givin' Up Nothing van Jewel Brown en Give Me Your Love van The Chandeliers staan op de CD ook enkele popnummers uit 1962. Samenvatting: dit is een Stack-A-Records, gelijk de titel van het bekende nummer van Tom Tall op de CD. Info: www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky)

Atomicat's main man Mark Armstrong compiles 'em faster than we can review 'em, and here's another hot new set of five albums. There doesn't seem to be any real particular theme, except that many but not all songs have girls' names in the title. One song has a boy's name in the title, Wynona Carr's excellent jiver Jump Jack Jump. Musically there's no real theme either as this is the usual stylistic mix we're used to from Atomicat. In short, The Rockin' Spot is an excuse for another 5 x 28 tracks that dig deep into the vaults, on the first volume encompassing the years 1953-1962, featuring jivers (Rex Garvin's Oh Yeah, The Sparks' Mary Mary Lou, Otis Williams' Red Hot Love), doo-wop rockers (Sonny Stevenson's Bessie Lou, The Senators' Loretta) and strolls (Dossie (Thunderbird) Terry's Skinny Ginny). 1954's Work Little Carrie by Doc Pomus, known primarily as a composer, is a surprisingly raucous black stomper, but we're also entitled to rockabilly bop (Haskell May's Party Line), hillbilly bop (Roy Moss's mighty fine version of Corinne Corinna) and even desperate rock 'n' roll with Arlie Miller's Lou Ann, Ronnie Gill's Geraldine (not the Jack Scott song) and Steve Alaimo's She's My Baby. Johnny Devlin delivers a decent cover of the menacing Cast Iron Arm, another cover, Chico Holiday's Please Don't Touch, even though from 1959, already announces what would become beat rock. The Four Tunes' joyful 1953 reet petit Marie is swinging uptempo vocal harmony that almost yodels, only a short dance step away from the vocal harmony swing jive of The Jewels' Pearlie Mae. A handful of well known songs include Sonee West's rockabilly fireworks Rock Ola Ruby and Huelyn Duvall's beautiful Juliet. If you don't know Sonny Burgess's essential Sun Donald Duck rocker Sadie's Back In Town you can leave the room now, but every CD has to include a few tunes to lure in the customer or your average potential buyer puts his potential purchase back in the bins halfway through the tracklist. Not on Sun Records but almost, both musically and geographically: Carl McVoy's 1957 Tootsie on Hi Records. Those couple of familiar names notwithstanding the CD focuses on lesser known tracks by forgotten and overlooked but certainly not second rate artists like Lee Craig (Please Louise), Ronnie Haig (Don't You Hear Me Calling Baby) and Bill Moss (Yes Juanita's Mine). With Jewel Brown's I Ain't Givin' Up Nothing and The Chandeliers' Give Me Your Love the CD also offers two 1962 pop songs. Summary: This is a Stack-A-Records, which is of course the title of Tom Tall's tune on the CD.
Info: www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky)


THE ROCKIN' SPOT VOLUME TWO: LOUISE
Atomicat, ACCD130
English version: see below

Volume 2 in deze nieuwe reeks van Mark Armstrong, de drukst bezette rock 'n' roll samensteller van het moment, opent het bal met Budd Albright's doo-wop jiver Adrienne. Er is nog meer doo-wop met Maggie van The Inspirations, Ific Is The Word van Lee Craig, het gospel geïnspireerde I Believe In You van Frank Brunson en het wat ouder klinkende Love Me Love Me Love Me van The Chimes uit 1954, en nog meer jive met Creepin' Crawlin' Cryin' van Billy & Lillie en Jitterbug Mary van The Del Vikings, naast female rockers (Lou Lou Knows van Fonda Wallace, Stop The Clock Rock van The Creel Sisters, Handy Andy van Patti Mack), verhitte tiener rockers (Bevy Mae van Bobby Smith), sleazy strolls (Iggy Joe van Willie Ward) en verschroeiende gitaar rockers als Marlene van The Sonics die niet dé Sonics zijn. Wat horen we nog? Zwarte rockers met Big John Greer (Come Back Uncle John), rhythm 'n' blues jive met Jimmy Lewis (Let's Get Together And Make Some Love), rhythm 'n' blues rock 'n 'roll met Roy Gaines (Loud Mouth Lucy), hillbilly gone brave rock 'n 'roll met Ralph Pruitt (Louise), algemene algehele rock 'n' roll chaos met The Novatones (Mary Lee), alsmede een verloren gelopen Sun cover met Bobby Woods die in 1959 Love Is My Business van Cliff Gleaves achterna deed met een vettige sax op Vin Records.
Met Sweet Rockin' Mama van The Hi-Tombs en Benny Joy's bibberende Steady With Betty bevat de CD twee van mijn favoriete rockabilly tracks, maar hoe vaak heb je Little Richard's Rip It Up al gehoord in de coverversie van Chuck Berry? 't Is zeker niet Berry's beste, maar het is wel interessant om te horen hoe onderkoeld, ja haast ongeïnteresseerd Berry zijn collega interpreteert. Nee, dan The Valiants' schreeuwlelijke Good Golly Miss Molly! Johnny Valentine van Andy Anderson is de softere Felsted versie uit 1957 met The Jordanaires op achtergrondkoortjes, niet de origineel onuitgebrachte Sun versie uit 1956. Bill Haley gaat op de uptempo popcorn tour met Chick Safari uit 1961, een van die songs die ik vroeger wel eens tegenkwam op budget Bill Haley platen en toen maar niks vond. Heden ten dage kan ik die mysterieus-exotische stijl veel meer waarderen. Je bent nooit te oud om te leren! De CD sluit af met een ballade in New Orleans stijl, LaVern Baker's My Happiness Forever. Je krijgt in totaal 28 tracks 1951-1963 die onderling vaak erg verschillen in stijl doch samen een waar panorama aan rock 'n' roll sub-genres vormen met de nadruk op minder bekend materiaal. Info: www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky)

Volume 2 in this new series from Mark Armstrong, at this moment rock 'n' roll's busiest compiler, opens the ball with Budd Albright's doo-wop jiver Adrienne. There's more doo-wop with The Inspirations' Maggie, Lee Craig's Ific Is The Word, Frank Brunson's gospel-inspired I Believe In You and The Chimes' somewhat older sounding Love Me Love Me Love Me, there's more jive with Billy & Lillie's Creepin' Crawlin' Cryin' and The Del Vikings' Jitterbug Mary, alongside female rockers (Fonda Wallace's Lou Lou Knows, The Creel Sisters' Stop The Clock Rock, Patti Mack's Handy Andy), teenage rockers in heat (Bobby Smith's Bevy Mae), sleazy strolls (Willie Ward's Iggy Joe) and scorching guitar rockers like Marlene by The Sonics who are not THE Sonics. What else is there to hear? Black rockers like Big John Greer (Come Back Uncle John), rhythm 'n' blues jive with Jimmy Lewis (Let's Get Together And Make Some Love), rhythm 'n' blues rock 'n' roll from Roy Gaines (Loud Mouth Lucy), hillbilly gone goody goody rock 'n' roll with Ralph Pruitt (Louise), general overall rock 'n' roll chaos with The Novatones (Mary Lee), and an overlooked Sun cover with Bobby Woods copying Cliff Gleaves' Love Is My Business in 1959 with a greasy sax on Vin Records.
The Hi-Tombs' Sweet Rockin' Mama and Benny Joy's shivering Steady With Betty are two of my favourite rockabilly tracks, but how many times have you heard Little Richard's Rip It Up in Chuck Berry's cover version? 'Tis most certainly not among Berry's best, but it's interesting to hear how understated, almost uninterested Berry interprets his colleague. What a difference with The Valiants' screaming Good Golly Miss Molly! Andy Anderson's Johnny Valentine is the softer 1957 Felsted version with The Jordanaires on background vocals, not the originally unreleased 1956 Sun version. Bill Haley goes uptempo popcorn with 1961's Chick Safari, one of those songs I used to come across on many a budget Bill Haley album and didn't like at the time. Nowadays I can appreciate that mysterious-exotic style much more. One's never too old to learn! The CD closes with a New Orleans style ballad, LaVern Baker's My Happiness Forever. Make the computations and you get a total of 28 tracks 1951-1963 that are often very different in style but together form a panorama of rock 'n' roll sub-genres with the emphasis on lesser known recordings. Info: www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky)


THE ROCKIN' SPOT VOLUME THREE: JEANIE
Atomicat, ACCD131
English version: see below

28 tracks 1956-1963 en de dans wordt ingezet met de New Orleans honky tonk jiver Laura Lee van Bobby Charles, schrijver en originele uitvoerder van See You Later Alligator. Ook Johnny Fuller klinkt New Orleans en da's geen verrassing want zijn Sister Jenny werd inderdaad opgenomen in de Crescent City met een aantal muzikanten van Fats Domino waaronder Lee Allen die een onmiskenbare solo toetert. Wel een verrassing is de jive uitvoering van Wake Up Little Susie door Roy Orbison's songwriting partner Joe Melson. Er is nog meer jive met Good Golly (Pretty Molly) van Rusty Draper en Mable Mable Mable van Jimmy Crawford & the King Kobras, en de saxofoon jiver Little John's Gone is een Hi opname van Carl McVoy die ook opnam voor Sun Records en een verre neef van Jerry Lee Lewis was maar qua stijl totaal anders klonk. De Teen Doll van David Starr wordt opgehitst door een twangy gitaar, sterk stemmenwerk horen we in Polly Molly van The Five Masks, Jim Holt gebruikt in Oh My Linda een Bo Diddley beat met daarbovenop een extra orgeltje, en er is rammelende rock 'n' roll met King Of Rock 'n' Roll van Brian Russ. Dat nummer gaat niet over Elvis, maar is een dagdroom van Russ. Over de king gesproken: You've Got Everything is een uptempo Elvis styled rockaballad van Lance Roberts die in 1960 ook één single uitbracht op Sun Records getiteld The Good Guy Always Wins. Er staan - altijd fijn - een paar van mijn persoonlijke favorieten op de CD zoals het verschroeiende Wicked Ruby van Danny Zell & his Zell Rocks en Cuckoo Girl van Chico Holiday waarvan ook een iets snellere versie van bestaat door Don Rondo, al zou het moeilijk kiezen zijn wie de beste is. Niet onbekend in kringen van liefhebbers van desperate wacky rock 'n' roll: That Jim van Mackey Beers ergens diep in de jungle en Jeanie van Eddie Smalling & the Rolling Aces, een nummer dat bijna in de hoek, euh, gedrumd wordt door de melodieuze percussie. Luidens de hoesnota’s leeft Smalling nog en is hij nu predikant, en zo vindt je hem inderdaad op Facebook. Over percussie gesproken: de drums op Dirty White Bucks (And Tight Pegged Pants) van Jerry Siefert zijn één ononderbroken roffel! Oordeel: ik ga niet alle nummers individueel aanhalen, maar neem van mij aan dat hier niet veel slechte dingen op staan. Info: www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky)

28 tracks 1956-1963 and the dance party gets underway with the New Orleans honky tonk jiver Laura Lee by Bobby Charles, writer and original performer of See You Later Alligator. Johnny Fuller also sounds New Orleans and that's no coincidence since his Sister Jenny was indeed recorded in the Crescent City with some of Fats Domino's musicians including Lee Allen honking an unmistakable solo. A surprise though is the jive rendition of Wake Up Little Susie by Roy Orbison's songwriting partner Joe Melson. There's more jive with Rusty Draper's Good Golly (Pretty Molly) and Jimmy Crawford & the King Kobras' Mable Mable Mable, and the saxophone jiver Little John's Gone is a Hi recording by Carl McVoy who also recorded for Sun Records and was a distant cousin of Jerry Lee Lewis but sounded totally different in style. David Starr's Teen Doll gets horny through the use of twang guitar, there's great vocal chops in The Five Masks' Polly Molly, Jim Holt's Oh My Linda employs a Bo Diddley beat with an extra organ on top, and there is rattling rock 'n' roll with Brian Russ' King Of Rock 'n' Roll. That song is not about Elvis, but Russ daydreaming. On the subject of the king: You've Got Everything is an uptempo Elvis styled rockaballad by Lance Roberts who in 1960 also released one 45 on Sun Records entitled The Good Guy Always Wins. It's always great to hear a couple of your own personal favourites on a CD so I'm happy compiler Mark Armstrong included Danny Zell & his Zell Rocks' scorching Wicked Ruby and Chico Holiday's Cuckoo Girl. There's another slightly faster Cuckoo Girl out there by Don Rondo, but I would be hard pressed having to choose which one's best. Not unknown among fans of desperate wacky rock 'n' roll are That Jim by Mackey Beers somewhere deep down in the jungle and Eddie Smalling & the Rolling Aces' Jeanie, a song almost pushed aside by its melodic percussion. According to the liner notes Smalling is still alive and is now a preacher, and that's indeed how you can trace him on Facebook. Speaking of percussion: the drums on Jerry Siefert's Dirty White Bucks (And Tight Pegged Pants) are one long uninterrupted roll! Verdict: I'm not going to elaborate on all the songs individually, but take it from me that there's not a lotta bad stuff on here.
Info: www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky)



Lees hier de oudere recensies

Terug naar de voorpagina