Je
recente release (muziek, boek of wat dan ook) gerecenseerd op onze website?
Stuur deze dan naar de hoofdredactie! |
CD Recensies
20 september 2023
THAT’LL
FLAT GIT IT Vol. 44: ROCKABILLY & ROCK ‘N’ ROLL FROM
THE VAULTS OF KING, FEDERAL, AUDIO LAB & DELUXE RECORDS
Twee
maanden na That'll Flat Git It Vol. 42 BCD17669 volgt een tweede CD
met materiaal uit de archieven van het platenlabel dat na de tweede
wereldoorlog het langst het meeste succes had in zowel de rhythm 'n'
blues als de country markt, King Records en King onderafdelingen Federal,
Audio Lab en DeLuxe Records. Dat betekent dat King geen eigen herkenbare
sound had als bijvoorbeeld Sun Records, maar daarom was de muziek
op King niet minder goed.
Two months after That'll
Flat Git It Vol. 42 BCD17669 this is a second CD with material from
the vaults of King Records and King subdivisions Federal, Audio Lab
and DeLuxe Records, the record label that for the longest time after
World War II had the most success in both the rhythm 'n' blues and
country markets. That means King did not have its own recognisable
sound like, say, Sun Records, but that doesn't make the music on King
any less good. |
MORE
BOSS BLACK ROCKERS VOL. 10: LONELY LONELY TRAIN
Dit is - voorlopig althans - de laatste More Boss Black Rockers, maar geen nood en niet getreurd, de onverdroten geesten bij Koko Mojo en Rhythm Bomb zijn vast en zeker alweer op iets nieuws aan het broeden. Tot het zover is kunnen we ons in elk geval nog één keer laven aan een verzameling van 28 jivers (Hickory Dickory Dock van Big Boy Myles, Polly Molly van The Five Masks, Betty And Bobby van Ernie Tucker & his Operators, Touch And Go van Wynona Carr, Turn It Off van Dean & Jean), doo-woppende jivers (Baby I Don't Care van The Guytones), doo-woppers (The Dukes met het Cadets-achtige Come On And Rock), strollers (het early sixties Gotta Have A New Dress van Curtis Knight, Roosevelt Grier in de jungle met het funky New Orleans Struttin' And Twistin') en nummers waarop je naar eigen keuze kan strollen of jiven (Please Please Be Mine van El Pauling & Royal Abbit), allemaal afkomstig - hoeft het nog gezegd - uit het zwarte hinterland en hier gecoördineerd door Little Victor Mac, de kwistig met positieve vibes rondstrooiende Mojo Man. The Larks klinken in Forget It als The Treniers, King Curtis toetert een eind weg in de aan Green Onions schatplichtige instrumental Beach Party, Little Richard's begeleidingsband The Upsetters gaat onder leiding van saxman Grady Gaines de Frolic Diner tour op in Jaywalking, Little Richard zelf doet zijn duit in het zakje met de vroege rhythm 'n' blues swinger Ain't Nothing Happening uit 1952, Edwin & Alvin proberen in Shiverin' And Shakin' The Coasters te zijn, en Brook Benton gaat in I Wanna Do Everything For You op de Don't Be Cruel toer. Sommige nummers vonden inspiratie in exalterende gospel, bijvoorbeeld Please Don't Go (Back To Baltimore) van Johnny Acey, géén tikfout want dit is niet Johnny Ace. Andere vonden nergens inspiratie in en zijn niets anders dan primitief, bijvoorbeeld The Premiers in Hey Miss Fancy. Misschien staan er iets te veel rustig voortkabbelende nummers op de CD, maar wie de andere volumes in deze reeks kocht mag deze afsluiter uiteraard niet missen. Wie nu pas inpikt kan zijn schade nog steeds inhalen. Als je echter de bijhorende tiendelige LP reeks (een samenvatting van elke CD op vinyl + gratis de full CD erbij) nog te pakken wil krijgen zal je ondertussen al flink je best moeten doen. Info: www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky)
This is - at least for now - the last More Boss Black Rockers entry, but don't worry and don't despair, I'm sure that the undeterred busy minds at Koko Mojo and Rhythm Bomb are already brooding on something new. Until then we can at least one more time indulge in a selection of 28 jivers (Big Boy Myles' Hickory Dickory Dock, The Five Masks' Polly Molly, Ernie Tucker & his Operators' Betty And Bobby, Wynona Carr's Touch And Go, Dean & Jean's Turn It Off), doo-wopping jivers (The Guytones' Baby I Don't Care), doo-woppers (The Dukes with the Cadets-like Come On And Rock), strollers (Curtis Knight's early sixties Gotta Have A New Dress, Roosevelt Grier in the jungle with the New Orleans funky Struttin' And Twistin') and songs on which you can either stroll or jive as you please (El Pauling & Royal Abbit's Please Please Be Mine), all hailing - needless to say - from the black hinterland and coordinated here by Little Victor Mac, sprinkling positive vibes around in his Mojo Man disguise. The Larks sound like The Treniers in Forget It, King Curtis honks away in the Green Onions styled instrumental Beach Party, Little Richard's backing band The Upsetters led by saxman Grady Gaines goes Frolic Diner in Jaywalking, Little Richard himself delivers the early rhythm 'n' blues swinger Ain't Nothing Happening from 1952, Edwin & Alvin think they are The Coasters in Shiverin' And Shakin', and Brook Benton goes Don't Be Cruel in I Wanna Do Everything For You. Some songs found inspiration in exalted gospel, for instance Please Don't Go (Back To Baltimore) by Johnny Acey, no typo because it's not Johnny Ace. Others found no inspiration at all and simply sound primitive, for example The Premiers in Hey Miss Fancy. Perhaps the CD contains too many tracks that just keep chugging along, but if you bought the other volumes in this series you don't wanna miss this final chapter. If you're new to the Boss Black Rockers you can still pick up the other volumes. But if you want to buy the accompanying ten volume LP series (a summary of each CD on vinyl + the full CD as a free bonus), you better start to hurry up. Info: www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky) |
Vinyl Recensies
14 september 2023
HE'S
A WOLF/ TORNADO BEAT Dit is
'em dus, de eerste Nederlandse single op het twintig jaar geleden
trendsettende Amerikaanse label Wild Records, en die eer viel Tornado
Beat te beurt, opgericht in Amsterdam in 2019 door Kim Steer van Pinxteren
(zang), Laurent Portier (gitaar, Lil' Sal & the Wildtones), Eddy
Poppes (contrabas, Reno Brothers, Red Shots), Jan Kramer (drums, Haystack
Hi-Tones) en Mikkel van der Meulen (sax, Amsterdam BeatClub) die speelt
op deze single maar inmiddels vervangen is door Wim van den Manacker
van ska/reggae band The Beatbusters. In 2021 stonden ze al met twee
tracks op de verzamel-CD The WILDest Young Breed Volume 3, en daarna
volgde deze vinyl single, niet opgenomen bij Reb Kennedy in Hollywood
maar gewoon in Haarlem. In tegenstelling tot veel andere uitbestede
Wild releases grijpt Tornado Beat evenwel terug naar de klassieke
Wild basissound: aards en met ritmische percussie van maracas oftewel
sambaballen. He's A Wolf doet zijn voordeel met een dreigende gitaar,
een diep blowende scheursax, een frontvrouw die haar hele ziel in
haar zang en in handen van de luisteraar legt, en één
dubbele solo bestaande uit eerst gitaar en dan nog een paar maten
sax. Die zware sax sound doet wat denken aan The Playboys (GB) destijds,
en aan indianen op het oorlogspad, want dat soort kampvuur dans is
He's A Wolf. Het nummer hakt er stevig in, je kan er boppend een paar
laarzen op verslijten, er zitten een paar venijnige weerhaken in de
melodie en het ritme, de wolf huilt naar de maan, en voor je't weet
is het nummer voorbij.
This is the first 45 by
a Dutch band on Wild Records, the American label that was trendsetting
two decades ago, and that honour befell Tornado Beat, founded in Amsterdam
in 2019 by Kim Steer van Pinxteren (vocals), Laurent Portier (guitar,
Lil' Sal & the Wildtones), Eddy Poppes (double bass, Reno Brothers,
Red Shots), Jan Kramer (drums, Haystack Hi-Tones) and Mikkel van der
Meulen (sax, Amsterdam BeatClub) who plays on this single but has
since been replaced by Wim van den Manacker from Dutch ska/reggae
band The Beatbusters. Back in 2021 Tornado Beat had two tracks on
The WILDest Young Breed Volume 3 compilation CD, followed by this
vinyl 45, not recorded at Reb Kennedy's in Hollywood but simply in
the city of Haarlem, Holland. Unlike many other outsourced Wild releases
however, Tornado Beat harks back to the classic basic Wild sound:
down to earth and featuring rhythmic percussion using maracas. He's
A Wolf takes advantage from a menacing guitar, a deep blowing ripping
sax, a frontwoman who puts her whole soul into her vocals and into
the hands of the listener, and one double solo consisting of first
guitar and then a couple bars of sax. The heavy sax sound is somewhat
reminiscent of The Playboys (GB) in the nineties, and of injuns on
the warpath, because He's A Wolf is that kind of campfire dance. The
song chops along briskly, you could wear out a pair of boots boppin'
to it, there are some vicious hooks in the melody and rhythm, the
wolf howls at the moon, and before you't know it the song is over. |
VINTAGE
TROUBLE/ TRUCK STOP CUTIE Als
de debuutsingle van Truck Stop Cutie u bekend in de oren klinkt, dan
klopt dat: Truck Stop Cutie frontman, contrabassist Wim Geysels die
het nummer schreef, zong het al bij zijn vorige band Belle Starr &
the Boot Jacks, toen in duet met zangeres Belle Starr. Uit die Boot
Jacks komt ook pedal steel Bouke Cools, de rest van Truck Stop Cutie
bestaat uit "oudstrijders" van de Belgische rockabilly scene
Wan De Brabander (akoestische gitaar, Moonshine Reunion), Steven Hollanders
(leadgitaar, Hadacol Tremblers, Motel Men) en Koen Verbeek (drums
en backing vocals, Crystal & Runnin' Wild, Los Fabulous Frankies).
Mensen die het klappen van de zweep kennen, maar Truck Stop Cutie
is meer dan rockabilly, want ze spelen ze ook country en countryrock,
een beetje all round roots dus, overhellend naar de country side of
things. Vintage Trouble is daar een mooi voorbeeld van. In tegenstelling
tot wat dat woordje "trouble" doet vermoeden is Vintage
Trouble immers een melancholisch medium tempo nummer, een meer country
versie van de country geïnspireerde rockabilly nummers die bijvoorbeeld
hun landgenoten Moonshine Reunion brengen. Het verschil wordt gemaakt
door het catchy refrein en de nadrukkelijk alomtegenwoordige pedal
steel die het hele nummer doorweeft en het eerste deel van de solo
voor zijn rekening neemt - het tweede deel is voor de gitaar. Er zit
wat Eagles en wat Byrds en wat truckin' country in maar dan zonder
twang, en het nummer is gebouwd op een klassieke structuur van strofe,
refrein, strofe, refrein, solo, refrein, strofe, refrein en gedaan.
De sfeer die het nummer oproept? Americana gemaakt in België.
If Truck Stop Cutie's debut
45 sounds familiar, you're right: Truck Stop Cutie frontman, double
bass player Wim Geysels who wrote the song, already sang it with his
previous band Belle Starr & the Boot Jacks as a duet with singer
Belle Starr. Truck Stop Cutie pedal steel Bouke Cools was also in
Belle Starr & the Boot Jacks, while the rest of Truck Stop Cutie
consists of Belgian rockabilly scene veterans Wan De Brabander (acoustic
guitar, Moonshine Reunion), Steven Hollanders (lead guitar, Hadacol
Tremblers, Motel Men) and Koen Verbeek (drums and backing vocals,
Crystal & Runnin' Wild, Los Fabulous Frankies). Obviously they
know their shit, but Truck Stop Cutie is more than rockabilly, for
they also play country and country rock, making TSC an all round roots
band leaning towards the country side of things. Vintage Trouble is
a fine example of this. Contrary to what the word "trouble"
in the title may suggest, Vintage Trouble is a melancholic medium
tempo song, a more countryfied version of the country inspired rockabilly
tunes as performed by for instance their compatriots Moonshine Reunion.
Yet the catchy chorus makes all the difference, as well as the ubiquitous
pedal steel that pervades the whole song and leads the first part
of the solo - the second part is for the guitar. There's some Eagles
and some Byrds and some truckin' country without twang in there, while
the song is built on a classic structure of stanza, chorus, stanza,
chorus, solo, chorus, stanza, chorus and done. The mood the song evokes?
Americana made in Belgium. |
BAD
BONE DANCE/ THE BAD BONE STOMPERS Moondog
Music is een Fins label waarop sinds 2022 CD’s en vinyl verscheen
van Finse bands als Mystery Train, Ria & the Hi-Binders, The Rockhouse
Strutters en The Primer Kings, met als uitzondering Ric Arlandi. Die
laatste komt uit Spanje, net als deze Bad Bone Stompers uit Tenerife,
door gitarist Claudio De Franceschi alias Klaus Wildcat en zanger/mondharmonicaspeler
Emanuele Magri alias Hellvis Lonewolf, twee Italianen die naar Spanje
trokken, in 2020 begonnen als two man band. Daar kwam eerst een drummer
bij, en met de toevoeging van contrabas (Héctor Quintero van
The Ragtones en The Velvet Candles) zijn The Bad Bone Stompers nu
een kwartet dat tussen de bedrijven door nog steeds optreedt als duo.
Hun muziek wordt omschreven als greasy rhythm 'n' blues en dirty blues-a-billy
en daar kan ik me wel iets bij voorstellen op basis van deze vinyl
single. Hun Bad Bone Dance is immers een bluesbopper van het gemeenste
soort: uptempo, repetitief, een zware John Lee Hooker gitaar, daarbovenop
mondharmonica, zang vanuit onderbuik en maag, en een jaren '60 garagesfeertje.
George Thorogood als bluesbopper, quoi, en dus uitstekende mojo om
u te wapenen tegen de voodoo van uw mede-muziekliefhebbers.
Moondog Music is a Finnish
label established in 2022 with CD’s and vinyl from Finnish bands
like Mystery Train, Ria & the Hi-Binders, The Rockhouse Strutters
and The Primer Kings, with the exception of Ric Arlandi from Spain,
who paved the way for The Bad Bone Stompers from Tenerife who started
out in 2020 as a two-man-band consisting of singer/guitarist Claudio
De Franceschi aka Klaus Wildcat and singer/harp player Emanuele Magri
aka Hellvis Lonewolf, both Italians who went to Spain. First they
added a drummer and then double bass player Héctor Quintero
of Ragtones and Velvet Candles fame, making The Bad Bone Stompers
a quartet that in between gigs still performs as a duo. They describe
their music as greasy rhythm 'n' blues and dirty blues-a-billy and
I can see what they mean when listening to this vinyl single, as their
Bad Bone Dance is a blues bopper of the meanest kind: uptempo, repetitive,
a heavy John Lee Hooker guitar, harmonica on top, vocals coming from
the underbelly and the stomach, and a si(ck)xties garage vibe. Think
George Thorogood playing blues bop, excellent mojo to arm yourself
against the voodoo of your fellow music lovers. |
CORONA
BOP/ THE NITE HOWLERS Derde single
sinds 2018 van de Franse groep van Oliver Laporte die in het verleden
100 % authentieke rock 'n' roll maakte met Roy Thompson & the
Mellow Kings, Roy Thompson & his Royal Acadians en The Wild Goners.
In de klassieke Nite Howlers opstelling van akoestische gitaar, leadgitaar,
contrabas en drums kan hij zijn rockabilly ei kwijt en dat leverde
tot nu toe twee knappe singles op - drie, want deze mag er ook zijn.
She's Gone, hun vorige single, was een eerbetoon aan Laporte's grote
idool Charlie Feathers, maar Corona Bop tapt uit een ander vaatje,
want de structuur, de zang, de vlijmscherpe gitaar en de algemene
groove doen meer denken aan het beste van Carl Perkins. Zo horen wij
ze graag: een intro op gitaar, na drie seconden valt de band in, even
blijven hangen in die intro, na nog geen tien seconden valt de zang
in, na veertig seconden hebben we al twee strofes achter de kiezen
en begint de solo, en na twee minuten en twaalf seconden heft de toonarm
van de platendraaier zich al weer omhoog, het soort song die uit de
boxen blast als een atoombom en in de good old days een rush op de
dansvloer inzette.
Third 45 since 2018 from
this French band led by Oliver Laporte who in the past delivered the
goods with Roy Thompson & the Mellow Kings, Roy Thompson &
his Royal Acadians and The Wild Goners. In the classic Nite Howlers
line-up of acoustic guitar, lead guitar, double bass and drums he
can let go his inner rockabilly demons which so far yielded two great
45s - make that three, because this one ain't half bad either. She's
Gone, their previous outing, was a tribute to Laporte's idol Charlie
Feathers, but Corona Bop takes the music in another direction, for
structure, vocals, the guitar that cuts like a knife and the general
groove are reminiscent of the best of Carl Perkins. This is how we
like to hear 'em: an intro on guitar, after three seconds the band
joins in, let's linger a little while in that intro, after less than
ten seconds the vocals join in, after forty seconds and two stanzas
it's high time for the first solo, and after two minutes and twelve
seconds the tone arm of the turntable lifts itself up. This is the
kind of song that blasts out of the boxes like an atom bomb and in
the good old days would've started a rush on the dance floor. |
Download Recensie
30 augustus 2023
FIRST
WAVE/ THE DWELLERS Of wij
interesse hadden de debuut EP van de Amerikaanse surfgroep The Dwellers
uit Royal Oak, Michigan te recenseren? Natuurlijk: nieuwe bands, laat
ze maar komen, want wij waarderen surfmuziek ten zeerste. Teken des
tijds: die EP blijkt enkel te koop als digitale download. Nadat er
bij wijze van intro 20 seconden een golf breekt op het strand breken
twee gitaren uit in een duel. Dat gaat er uptempo, snedig, pittig
maar toch melodieus aan toe en wordt na net geen minuut ingevuld door
gecontroleerde Davie Allan fuzz die steeds harder wordt, en zo wisselen
melodie en fuzz elkaar bijna vier minuten lang af in opener Tide Breaker.
Just Another Surf Song heeft een gelijkaardige melodie, is zonder
elkaar bestrijdende gitaren maar bevat wel de opvallende aanwezigheid
van surfende ooh-wee-ooh backing vocals. Gnarly Marley begint als
een ballade maar bevat ook weer hardere, dramatische accenten, en
ik vermoed dat dat woordje "Marley" in de titel verwijst
naar de lichte ska toets in het nummer. Het medium tempo Saltwater
Cowboy Act I keert terug naar de melodielijnen van Tide Breaker en
Just Another Surf Song, dit keer badend in een western sfeertje door
de aanwezigheid van licht tromgeroffel en elementen uit flamenco.
Afsluiter Night Cap is een dromerig Shadows-achtig nachtmutsje verpakt
in violen uit een doosje.
Whether we'd interested
in reviewing the debut EP of American surf group The Dwellers from
Royal Oak, Michigan? Of course we would: new bands, keep 'em coming,
for we have a soft spot for surf music. Sign of the times: it turns
out this EP is only available as a digital download. In a twenty second
intro a wave breaks on the beach, after which two guitars break out
into an uptempo, snappy, punchy yet melodic duel, after just under
one minute exploding in controlled Davie Allan fuzz that gets louder
and louder, and melody and fuzz alternate for almost four minutes
in opening track Tide Breaker. Just Another Surf Song has a similar
melody, does not rely on clashing guitars but features the striking
presence of surfin' ooh-wee-ooh backing vocals. Gnarly Marley starts
out like a ballad but again contains harder, dramatic touches, and
I suspect that the word "Marley" in the title refers to
the light ska touch characterizing this tune. The medium paced Saltwater
Cowboy Act I returns to the melodic lines of Tide Breaker and Just
Another Surf Song, this time bathed in a western ambience thanks to
the presence of light drum rolls and elements of flamenco. Closing
track Night Cap is a dreamy Shadows-like, err, nightcap wrapped in
keyboard violins. |
Vinyl Recensies
LET'S
PLAY AROUND/ CHERRY CASINO & THE GAMBLERS Het Duitse
label Rhythm Bomb viert zijn twingste verjaardag en brengt daarom
enkele CD bestsellers voor het eerst uit op vinyl. Let's Play Around
bevat 10 van de 15 tracks van de gelijknamige CD (RBR5622), het in
2005 opgenomen debuutalbum van de in 2002 in Berlijn opgerichte Cherry
Casino & the Gamblers (in juni nog te zien op D-Day in Amsterdam,
en in augustus op Bog & Roll in Veendam), het rhythm 'n' blues
alter ego van Round Up Boys Axel Praefcke (zang, leadgitaar), Ike
Stoye (tenorsax), Michael Kirscht (ritmegitaar) en op dit album Lucky
Lehman (contrabas) en Torsten Peukert (drums). Rhythm 'n' blues is
uiteraard veel gezegd, verwacht u zeker niet aan blues, maar de fifties
stijl- en opname experten die samen de Lightning Recorders studio
in Berlijn runnen doken als Cherry Casino & the Gamblers in de
zwarte saxofoon rock 'n' roll. Er volgden nog minstens twee albums,
maar Let's Play Around was de blauwdruk boordevol swingende jivers
als Gonna Tear Your Playhouse Down, You're Too High For Me, All Night
Long, Baby Please Come Back en Did You Hear That Door Slam, gemixt
met stompers als Girl Next Door en Rockin' And Rollin'. Hoe door en
door ze het idioom kennen blijkt uit het feit dat alle songs behalve
opener Huh Babe van Luke McDaniel (in feite Sun rockabilly, zo zie
je maar weer hoe dicht het allemaal bij elkaar aanleunt, want die
plat blowende sax en de venijnige gitaar klinkt in een combinatie
met distorted vocals en de rammelende Sun sound gelijk een pak zwarter)
eigen nummers zijn gevloeid uit de pen van Axel Praefcke. Knap! Een
rockende rhythm 'n' blues gitaar, non stop getoeter en zang met een
hete aardappel in de mond, meer hebben Cherry Casino en co niet nodig
om als een soort mini Ray Collins' Hot-Club een feestje te bouwen
met de geesten van Big Joe Turner en Roy Brown. Staan hier niet op:
Five Minutes More, de rockaballad Headlight Blues, hun vocale cover
van de klassieke instrumental Night Train, het vrolijk strummende
Plans Without Me en de trage blues Lump In My Throat. Aanschaffen
voor ie uitverkocht is! Info: www.cherry-casino.de
and www.vintagerockinroots.com
(Frantic Franky) German label Rhythm Bomb celebrates its twentieth anniversary by releasing a couple of CD bestsellers on vinyl for the first time. Let's Play Around, originally released on CD (RBR5622) in 2005, features 10 out of the 15 tracks from the debut album of Berlin based Cherry Casino & the Gamblers, rockin' the rhythm 'n' blues since 2005 with Round Up Boys Axel Praefcke (vocals, lead guitar), Ike Stoye (tenor sax), Michael Kirscht (rhythm guitar) and on this album Lucky Lehman (double bass) and Torsten Peukert (drums). Rhythm 'n' blues is not exactly the music they play, don't expect real blues, but the fifties style and recording experts who run the Lightning Recorders studio in Berlin use the Cherry Casino & the Gamblers moniker to delve into black sax rock 'n' roll. At least two more albums followed, but Let's Play Around was the blueprint filled with swinging jivers like Gonna Tear Your Playhouse Down, You're Too High For Me, All Night Long, Baby Please Come Back and Did You Hear That Door Slam, mixed with stompers like Girl Next Door and Rockin' And Rollin'. How well they know the idiom is evidenced by the fact that all songs except Luke McDaniel's opener Huh Babe (basically Sun rockabilly, just goes to show how close all these genres really are, as that flat blowing sax and vicious guitar combined with distorted vocals and the rattling Sun sound immediately makes everything sound a lot blacker) were penned by the prolific Axel Praefcke. Quite a feat! A rockin' rhythm 'n' blues guitar, non-stop honking and vocals with a hot potato in their mouth, that's all Cherry Casino and co need to throw a party with the ghosts of Big Joe Turner and Roy Brown as if they were a mini version of Ray Collins' Hot-Club. Not on the 10 inch: Five Minutes More, the rockaballad Headlight Blues, their vocal cover of the classic instrumental Night Train, the upbeat strumming Plans Without Me and the slow blues Lump In My Throat. Grab it before it's gone! Info: www.cherry-casino.de and www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky) |
23 augustus 2023
ROCKIN'
& BOPPIN' WITH DJ RUDY
Stag-O-Lee
is een Duits re-issue label dat massa’s compilaties op de markt
brengt op zowel vinyl als CD en zich toelegt op obscuriteiten en rock
'n' roll subgenres, vaak met een sleazy tintje. Enkele van hun reeksen
die u misschien al tegenkwam of bezit zijn Buzzsaw Joint Cuts, Beat
From Badsville, Songs From Satan's Jukebox, Gunsmoke en Slow Grind
Fever. Een van hun reeksen is de DJ Series waarin reeds zes albums
verschenen samengesteld door DJ’s uit de rock 'n' roll scene
uit Engeland (Keb Darge, Gaz Mayall) en Duitsland, en nummer 7 is
de eerste release door een DJ uit de Benelux, Rudy Reynaerts, de enige
Belgische rock 'n' roll DJ die, euh, meedraait op internationaal
niveau: DJ Rudy stond al achter de platenspelers op de Rockabilly
Rave (GB), High Rockabilly (E), Let's Get Wild (D) en de Berlin Shake
om er maar een paar te noemen. DJ stuff hoort thuis op vinyl dus werd
dit inderdaad vinyl, en Stag-O-Lee nam geen halve maatregelen: dit
werd gelijk een dubbel LP met maar liefst 32 tracks, net zoals op
de dansvloer netjes gegroepeerd in blokjes. De dans wordt geopend
met uptempo late fifties rockers zoals het geweldige Stop van Red
(Hot) Russell, qua feeling een soort Midnight Crying Time maar dan
sneller, Tootles (Lenny Capello & the Dots) en het wat sixties
country getinte Dance Baby Dance (Jay Hadley), nummers ten zeerste
geschikt om op te jiven maar dus géén zwarte jivers
met blazers. Nee, de paar zwarte nummers met blazers die hier op staan
gaan meer richting early sixties soul zonder echt soul te zijn, bijvoorbeeld
I Ain't Giving Up Nothing (Bernhard Byers) en het niet onbekende Mama
Get Your Hammer (Bobby Peterson). Geen record hop zonder rockabilly
boppers, met dank aan Parker Cunningham (Dry Run), Bob & the Rockabillies
(Your Kind Of Love), Farris Wilder (het schitterende It's All Your
Fault) en Harold Shutters & his Rocats (het primitieve Bunny Honey),
stevige strollers (Donnie Brooks' Girl Machine, Freddy Cannon's razend
enthousiaste Patty Baby), bluesboppers als Frankie Lee Simms' primitieve
Married Woman en Cousin Leroy's voller klinkende I'm Lonesome oftewel
Chuck Berry in bluesbop, en in het verlengde daarvan rechtdoor bluesrock
als Jimmy Reed's Two Ways To Skin (A Cat).
Stag-O-Lee
is a German re-issue label releasing loads of compilations on both vinyl
and CD, specialising in obscurities and rock 'n' roll subgenres, often
concentrating on the sleazy side of things with series like Buzzsaw
Joint Cuts, Beat From Badsville, Songs From Satan's Jukebox, Gunsmoke
and Slow Grind Fever. Another one of their series is the DJ Series which
so far contains six albums compiled by DJ's from the rock 'n' roll scene
from England (Keb Darge, Gaz Mayall) and Germany, and number 7 is the
first release by a DJ from the Benelux, Rudy Reynaerts, the only Belgian
rock 'n' roll DJ who competes on an international level: DJ Rudy was
already behind the decks at the Rockabilly Rave (GB), High Rockabilly
(E), Let's Get Wild (D) and the Berlin Shake to name but a few. DJ stuff
belongs on vinyl so this indeed became vinyl, and Stag-O-Lee took no
half measures: it's a double LP with no less than 32 tracks, neatly
grouped in genres just like how you hear them blasting on the dance
floor. The ball opens with uptempo late fifties rockers such as Red
(Hot) Russell's great Stop, in terms of feeling a kind of Midnight Crying
Time but faster, Tootles (Lenny Capello & the Dots) and the sixties
country tinged Dance Baby Dance (Jay Hadley), songs highly suitable
to jive to, but not black jivers with sax. No, the few black songs with
sax on here veer more towards early sixties soul without actually being
soul, for example I Ain't Giving Up Nothing (Bernhard Byers) and the
not unfamiliar Mama Get Your Hammer (Bobby Peterson). No record hop
is complete without rockabilly boppers, here courtesy of Parker Cunningham
(Dry Run), Bob & the Rockabillies (Your Kind Of Love), Farris Wilder
(the brilliant It's All Your Fault) and Harold Shutters & his Rocats
(the primitive Bunny Honey), solid strollers (Donnie Brooks' Girl Machine,
Freddy Cannon's contagiously enthusiastic Patty Baby), blues boppers
like Frankie Lee Simms' primitive Married Woman and Cousin Leroy's fuller
sounding I'm Lonesome (the Chuck Berry sound played blues bop style),
and by extension straight ahead bluesrock like Jimmy Reed's Two Ways
To Skin (A Cat). The main chunk on these two vinyl platters are however tracks that straddle the line between rock 'n' roll, British beat and pure sixties, for instance 1964's Don't Wanna Go On Shaking by The Migil 5 at stroll speed, or The Phantoms' I'll Go Crazy, Larry Trider's So Fine and Gene Kennedy's freewheeling Don't Tear My Playhouse Down. Two familiar names with unjustly forgotten sixties songs are Tommy Roe with the jiver Dance With Henry and Bruce Channel whose Tipped Out sounds very rockabilly despite the harmonica. One of the best examples of those sixties sounds here is Wake Up Little Susie which everyone knows from The Every Brothers, but Joe Melson's version is faster and simply because of that already more rockin', but it also takes advantage of the alternative handclapping arrangement and is undoubtedly one of the highlights on this album. Two more great tracks here in that style are The Chancellors' My Girl and Tommy Danton & the Echoes' Twenty One. Ray Smith goes Johnny Burnette in Johnny The Hummer, and Lance Roberts' mysterious-exotic Gonna Have Myself A Ball is Elvis-inspired early sixties. There's more mysterious early sixties exotica with Dale Wright's Dance With Me. Noblesse oblige: Rockin' & Boppin' With DJ Rudy features (at least, maybe there's more that I don't know) two Belgian tracks, Relax by The Cousins' (who scored a hit with Kili Watch and were internationally known as The Continental Cousins), sixties vocals on a twangy guitar instrumental at stroll tempo (on the original 1962 single it was described as "madison-twist"), and another pure sixties song again at stroll speed, 1964's Just For Me by Flemish beat group The Jumpers. To sum things up, this double album contains a lot of sixties rock 'n' roll and sixties influenced songs, but a DJ has to follow evolving tastes. In these harder times this translates into harder and faster songs on the dance floor: what we used to consider neo is now simply rockabilly and what used to be jived have become strollers in the 21st century. DJ's should however not only follow the public's taste but also guide it by discovering "new" old songs and and rescuing forgotten songs. In both, DJ Rudy has succeeded to the full extent with this album - the songs I know can be counted on the fingers of one hand. For those who do appreciate sixties rock 'n' roll (and judging by the packed dance floors these days, that's many of you), this double album is a must, and for those who no longer have a record player, the CD version STAGOCD 196 contains exactly the same 32 tracks. Limited to 500 LP’s and no repress. Info: www.stagoleeshop.com and www.facebook.com/rudy.reynaerts (Frantic Franky) |
CD Recensies
SUMMERTIME
SCORCHERS VOL 4 Vlug, voor
de zomer helemáál voorbij is: deel 4 in de reeks die
niet zozeer songs over de zomer in de aanbieding heeft (pakweg één
op de drie songs gaat over de zomer en de vakantie) maar wel de ideale
soundtrack vormt voor uw zomerfeestje/pool party/barbecue. Uitschieters
kiezen tussen de 30 tracks 1956-1962 hangt uiteraard af van je eigen
smaak en voorkeur maar ik vestig graag uw aandacht op Joe Jones' zwarte
saxofoon origineel van surfstomper California Sun, de zalige jiver
45 RPM van The Mark IV en de Bill Haley goes Hawaii swingjive van
de Hawaiian Rock 'n' Roll van Morgan Clarke & the Hulawai'ns,
niet afkomstig uit Hawaii maar van Nieuw-Zeeland. Zoals op de meeste
door de Britse maar in Duitsland woonachtige DJ Mark Armstrong samengestelde
compilaties bevat de CD alle mogelijke rock 'n' roll subgenres als
rockabilly (I'm Loving You Baby van Bobby Hardin), zwarte en blanke
doo-wop (Tony Dee & the Pageants met Make You My Queen, Hurry
To Your Date van The Utopians, The Jewels met Rickety Rock, The Argyles
met Vacation Days Are Over), swingend zwart werk (The Five Keys met
From The Bottom Of My Heart, Otis Williams & the Charms met Red
Hot Love, Bee Bee Queen met Wanna Be Loved), strollers (The Flirt
van Ted Forbes & the Kisses), female rockers (Ific van Lucy Rivera,
Jan Moore's Head Over Heels In Love dat baadt in een Charlie Rich
Lonely Weekends sfeertje), rechtdoor jivers (You Excite Me van Johnny
O'Keefe), als twist vermomde rechtdoor gitaarrockers (Twistin' On
The Beach van Jimmy Simms Thunderbirds) en zelfs pizzicato early sixties
pop uit het Drifters vaatje (Dance With Me van Carla Thomas), naast
veel vergeten maar eersteklas rockers als School's Out van Bill James
& the Hex-O-Tones en Long Pony Tail van Chuck Tharp & the
Fireballs met dezelfde gitaar intro als Move It van Cliff Richard.
Hurry, before the summer
is completely gone, let's listen to part 4 in the series that does
not really feature songs about summer (roughly one in every three
songs here is about summer and holidays) but turns out to be a mighty
fine soundtrack for your vacation/pool party/barbecue. Picking highlights
among the 30 tracks 1956-1962 obviously depends upon your own taste
and preferences but I'd like to draw your attention to Joe Jones'
black saxophone original of surf stomper California Sun, The Mark
IV's joyful jiver 45 RPM and the Bill Haley goes Hawaii swing jive
of Morgan Clarke & the Hulawai'ns' Hawaiian Rock 'n' Roll who
weren't from Hawaii but from New Zealand. As on most compilations
from British DJ but German-based Mark Armstrong, the CD includes every
possible rock 'n' roll subgenre imaginable like rockabilly (Bobby
Hardin's I'm Loving You Baby), black and white doo-wop (Tony Dee &
the Pageants' Make You My Queen, The Utopians' Hurry To Your Date,
The Jewels with Rickety Rock, The Argyles with Vacation Days Are Over),
swinging black stuff (The Five Keys with From The Bottom Of My Heart,
Otis Williams & the Charms' Red Hot Love, Bee Bee Queen with Wanna
Be Loved), strollers (The Flirt by Ted Forbes & the Kisses), female
rockers (Lucy Rivera's Ific, Jan Moore's Head Over Heels In Love with
its Charlie Rich Lonely Weekends vibe), straight forward jivers (Johnny
O'Keefe's You Excite Me), straight ahead guitar rockers disguised
as twist (Twistin' On The Beach by Jimmy Simms Thunderbirds) and even
pizzicato early sixties pop in the Drifters mold (Carla Thomas' Dance
With Me), alongside several forgotten but first rate rockers like
Bill James & the Hex-O-Tones's School's Out and Chuck Tharp &
the Fireballs' Long Pony Tail which sports the same guitar intro as
Cliff Richard's Move It. |
16 augustus 2023
FOLLOW
THE LEADER/ LILLIAN BRIGGS In het
rijtje rock 'n' roll zangeressen viel Lillian Briggs op omdat ze trombone
speelde, niet bepaald het rockendste instrument ooit, maar het geeft
wel aan welk soort rock 'n' roll ze maakte, namelijk big band rock
'n' roll waarop het goed jiven is. Dan denk ik aan nummers op deze
10 track 10 inch als I Want You To Be My Baby (u kent het misschien
nog van De Gigantjes uit 1987) in de originele versie uit 1955, niet
haar heropname uit 1961 die misschien meer rock 'n' roll klinkt maar
ook meer backing vocals bevat, Follow The Leader en het stop-startende
Can't Stop waarop een groot orkest 'm van jetje geeft onder leiding
van Briggs' stem die klinkt alsof ze een flink brutaaltje was. Maar
Briggs was veel meer dan alleen maar jive: in haar erg gevarieerde
discografie steekt ook medium tempo en trage crooners (onder meer
een cover van Eddie My Love van The Teen Queens), charleston ragtime
variété (Give Me A Band And My Baby dat zelfs een one
for the money two for the show three to get ready bevat), zwoeligheden
(I've Got Your Heart) en pure popmuziek (The Teens In Jeans From New
Orleans, Boogie Blues).
Lillian Briggs stood out among the female rock 'n 'roll singers because she played the trombone, not exactly the rockinest instrument around, but it does indicate the type of rock 'n' roll she recorded, which was big band rock 'n' roll ideal for jiving. I'm thinking about songs on this 10 track 10 inch like I the often covered I Want You To Be My Baby in her 1955 version, not the 1961 re-recording that may sound more rock 'n' roll but also contains more backing vocals, Follow The Leader and the stop-starting Can't Stop on which a big orchestra lets loose guided by Briggs' voice that sounds like she was quite the sassy gal. But Briggs was much more than only jive: her very varied discography also includes medium tempo and slow crooners (including a cover of The Teen Queens' Eddie My Love), charleston ragtime variety (Give Me A Band And My Baby which even included a one for the money two for the show three to get ready), sultry songs (I've Got Your Heart) and pure pop music (The Teens In Jeans From New Orleans, Boogie Blues). This release however does not exclusively focus on her jivers, for it does not include The Only Way To Live, Hooray For The Rock and her christmas rocker Rock 'n' Roll-y Poly Santa Claus, nor swinging pop songs like She Sells Seashells, Diddy Boppers and her version of Rag Mop, nor her teen rock tunes Be Mine and I'm Burning For You. Yet it turns out to be a representative overview featuring besides the aforementioned jivers the teen pop big band swinger Blues In The Night (not blues at all) with slow striptease ending in which Briggs sounds like a rock 'n' roll version of Doris Day, the violin laced teen rockers I Care For You and I'm Burning For You, and the perfect stroll Come Here with Jailhouse Rock intro. The tongue twister I is another wonderful marriage of rock 'n' roll and jive, and the well known Hey Bab Ba Re Bop not only features a swinging solo on trombone but also a groovy organ that reappears in If There's A Man In The House. There are a couple of CD’s of this somewhat forgotten singer out there, but I think there's been no Lillian Briggs on vinyl since the eighties. Lillian Briggs passed away from lung cancer in 1998 at the age of 65. Tipitina is a new sublabel of German label Rhythm Bomb Records. Info: www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky) |
Vinyl Recensies
THE
VELVET LOUNGE, FEVER/ PEGGY LEE Ik beken:
hoe ouder ik word, hoe meer ik crooners waardeer. Ik hou ontzettend
veel van rockabilly en aanverwanten, maar 's avonds mag ik me graag
koesteren in de warmte van muziek die klinkt als een knisperend haardvuur
met de mooie stemmen en rijke arrangementen van 's werelds beste zangers
en zangeressen. Daartoe behoort zeker Peggy Lee. Mijn bezit van een
paar CD’s van haar wordt overigens gerechtvaardigd door het
feit dat haar grootste hit in 1958 het vingerknippende Fever was waarmee
ook Elvis twee jaar later scoorde, maar Peggy Lee was dus eerst of
beter gezegd eerder, want de originele Fever is van Little Willie
John uit 1956. Ik wist niet dat Bear Family een reeks getiteld The
Velvet Lounge had waarin reeds CD’s verschenen van Louis Prima,
Rosemary Clooney, Bonnie Guitar, Ann-Margaret en Eartha Kitt, artiesten
die je zou kunnen beschouwen als borderline rock 'n' roll. Die CD’s
verschenen allemaal in 2011, uitgezonderd Ann-Margaret die al in 1998
op de markt kwam, en blijkbaar pikt Bear Family de draad nu opnieuw
op.
I confess: the older I
get, the more I appreciate crooners. I love rockabilly and the like
immensely, but in the evening I enjoy basking in the warmth of music
that sounds like a crackling fireplace with the beautiful voices and
rich arrangements of the world's best singers. These most certainly
include Peggy Lee. I own a couple of Peggy Lee CD’s, justified
by the fact that her biggest hit was the fingersnapping Fever in 1958
with which Elvis also scored two years later, but Peggy Lee was first
or to be precise she did it earlier, as the original Fever was recorded
by Little Willie John in 1956. I didn't know that Bear Family had
a series titled The Velvet Lounge which already included CD’s
by Louis Prima, Rosemary Clooney, Bonnie Guitar, Ann-Margaret and
Eartha Kitt, artists you might consider borderline rock 'n' roll.
Those CD’s all appeared in 2011, with the exception of Ann-Margaret
which was released back in 1998, and apparently Bear Family is now
picking up the series again. |
9 augustus 2023
GOT
SOMETHING ON MY MIND/ LUCKY STEVE & THE BLACKFOREST RAMBLERS
Debuut
solo album op 10 inch vinyl (500 stuks) van Lucky Steve, niet de frontman
van de Amerikaanse swing band Steve Lucky & the Rhumba Kings maar
Stephan Brodbeck, gitarist van de Duitse bands The Booze Bombs en
Dusty Dave & the Heart Attacks. Dat solo moet u met een korrel
zout nemen want Brodbeck wordt op deze schijf begeleid door contrabassist
Hans-Peter Benzing van Devils & Soehne (een andere band van Brodbeck
samen met Booze Bombs zangeres Anneliese Pardo) en door one man band
Dollar Bill (hier heet ie op z'n Duits "Dollarschein"!)
op drums. Dollar Bill stond ook in voor de productie en schreef samen
met Brodbeck alle eigen nummers en dat zijn er zes van de acht. Bij
dit soort projecten krijg je altijd hulp van de maten, in casu mondharmonicaspeler
Dynamite White van Dusty Dave & the Heart Attacks, pianist Sascha
Kommer (ook eerder te gast bij Dusty Dave & the Heart Attacks
en bij The Booze Bombs), Ferdinand Kraemer van Black Patti op mandoline,
Devils & Soehne accordeonist Gottlob Seibold en de mij onbekende
Wendelin Langle op gitaar en dobro. Met al die namen weet u meteen
in welke hoek we zitten, namelijk in de Black Shack Recordings studio
van mixer en masterer Rawand Baziany (ook weer bassist van Dusty Dave
& the Heart Attacks) in Calw bij het Zwarte Woud in Duitsland,
vandaar ook de groepsnaam. Eén pot nat!
Debut solo album
on 10 inch vinyl (500 copies) from Lucky Steve, not the front man
of US swing band Steve Lucky & the Rhumba Kings but Stephan Brodbeck,
axe man of German bands The Booze Bombs and Dusty Dave & the Heart
Attacks. Take that "solo" with a pinch of salt as Brodbeck
is accompanied by double bass player Hans-Peter Benzing from Devils
& Soehne (another one of Brodbeck's bands with Booze Bombs singer
Anneliese Pardo) and by one man band Dollar Bill (here called "Dollarschein"
in German!) on drums. Dollar Bill was also in charge of the production
and together with Brodbeck wrote all the original songs, which are
six out of eight. On projects like this you always get help from your
mates, and here they are harmonica player Dynamite White from Dusty
Dave & the Heart Attacks, pianist Sascha Kommer who in the past
guested with Dusty Dave & the Heart Attacks and with The Booze
Bombs, Ferdinand Kraemer from Black Patti on mandolin, Devils &
Soehne accordionist Gottlob Seibold and the to me unknown Wendelin
Langle on guitar and dobro. With all those names you know rightaway
where we're heading, towards the Black Shack Recordings studio of
mixer and masterer Rawand Baziany (also bass player of Dusty Dave
& the Heart Attacks) in Calw near the Black Forest in Germany,
hence the group name. All from the same mould! |
MAMA'S
BACK/ RUBY ANN
Het
Duitse label Rhythm Bomb viert zijn twingste verjaardag en brengt
daarom enkele CD bestsellers voor het eerst uit op vinyl. Mama's Back
bevat 10 van de 14 tracks van Ruby Ann's gelijknamige CD (RBR5715)
in 2010/2011 opgenomen in de Lightning Recorders studio in Berlijn
door Axel Praefcke met de vaste Round Up Boys Ike Stoye, Michael Kirscht
en Carsten Harbeck. Ondanks de twee elektrische gitaren en de geslaagde
arrangementen is het totaalgeluid wat soft (maar kristalhelder!) in
de zin van teen rock (Mad Mama, vergelijk Ruby Ann met de bijna Wanda
Jackson powerversie van Jane Bowman uit 1961) en popcorn (Your Mama's
Here van Colleen Frazier, Gonna Have Myself A Ball van Lance Roberts,
het spooky I've Heard That Line Before van Johnny Strickland), maar
ik neem aan dat dat een bewuste keuze is geweest. Het moet nu eenmaal
niet altijd en overal Wild Records klinken om goed te zijn, nietwaar?
Nu digt iedereen die popcorn toestanden, maar de Portugese zangeres
moet bijna vijftien jaar geleden een van de eerste artiesten zijn
geweest die het ook zelf opnam. Onafgezien daarvan is het goed strollen
op Call His Name (Christine Kittrell in 1965 doch met de soul content
herleid tot een minimum) en goed jiven op tracks als het door een
wondermooi Jordanaires-achtig achtergrondkoortje opgetild Baby I Don't
Care, niet de Elvis song maar zowel door Carl Mann als door schrijver
Eddie Bush opgenomen voor Sun. En No I Won't Cry, de enige niet-cover
hier want een nummer van de hand van Axel Praefcke, klinkt als jivende
Elvis op RCA! Eind '50 begin' 60, dat is het tijdsframe waarop Ruby
Ann en de studio boys zich baseerden voor de sound van deze CD, bijvoorbeeld
voor de early sixties country van I'll Never Get Rich van Darrell
Stadtler & the Paddlewheels en de country twist Do Right Mama,
een female versie van Do Right Daddy van Carl Gillion. Nu ik er zo
over nadenk richten bijna al Ruby Ann's albums zich trouwens met open
venster richting jaren '60.
German label Rhythm
Bomb Records celebrates its twentieth anniversary by releasing a couple
of its CD bestsellers for the first time on vinyl. Mama's Back contains
ten out of the fourteen tracks from Ruby Ann's Mama's Back CD (RBR5715)
recorded in 2010/2011 in Berlin's Lightning Recorders studio with
Axel Praefcke and his usual Round Up Boys Ike Stoye, Michael Kirscht
en Carsten Harbeck. Despite the two electric guitars and the smart
arrangements the sound is a bit soft (but crystal clear!) in the sense
of teen rock (compare Ruby Ann's Mad Mama with Jane Bowman's almost
Wanda Jackson power version from 1961) and popcorn (Colleen Frazier's
Your Mama's Here, Lance Roberts' Gonna Have Myself A Ball, Johnny
Strickland's haunting I've Heard That Line Before), but I suppose
that was a deliberate choice as it doesn't always and everywhere have
to soundlike Wild Records to be good, does it? Nowadays everybody
digs that popcorn stuff, but the Portuguese singer must have been
one of the first artists to explore it and record it herself almost
15 years ago. Call His Name (Christine Kittrell in 1965 but with the
soul content reduced to a minimum) is perfect for strolling and tracks
like Baby I Don't Care (not the Elvis song but recorded by both Carl
Mann and writer Eddie Bush for Sun Records), lifted by a wonderful
Jordanaires styled background chorus, are perfect for jiving, while
No I Won't Cry, the only non-cover here as it was composed by Axel
Praefcke, sounds like Elvis jiving on RCA! Late fifties and early
sixties, that's the time frame Ruby Ann and the studio boys relied
on for the sound of this CD, for instance for the early sixties country
of Darrell Stadtler & the Paddlewheels' I'll Never Get Rich and
for the country twist Do Right Mama, a female version of Carl Gillion's
Do Right Daddy. Come to think of it, almost all of Ruby Ann's albums
are an open window looking out towards the sixties. |
CD Recensies
15 juli 2023
WACKY-A-RAMA
VOLUME 1 Ha, dit
is iets voor mij: 28 songs 1952-1963 met gekke titels en nonsens refreintjes!
Als er één rock 'n' roll genre is waarin dat soort novelty
uitgebreid aan bod kwam dan is het de blanke zowel als zwarte doo-wop,
hier vertegenwoordigd met Billy Gallant (Scribbling On The Wall),
The Metronomes (The Chickie-Goo), Sheriff & the Ravels (Shombalor),
The Boulevards (Chop Chop Hole In The Wall), Marvin Phillips (Mamo
Mamo, Marvin Phillips was de helft van Marvin & Johnny) en C.
Percy Mercy Of Scotland Yard van The Marathons, een groep voortgekomen
uit The Jayhawks die de originele Stranded In The Jungle opnamen.
De CD bevat echter veel meer dan alleen doo-wop, want zoals gebruikelijk
op de Atomicat releases maakte samensteller Mark Armstrong een selectie
uit álle rock 'n' roll genres. Komen aan bod: strolls (Big
Steel Bucket van Robin Dale), swing jive (Du-Bi-A-Do van Jimmie Miller
& the Falcons), New Orleans rhythm 'n' blues boogie (Plant You
Dig You Later van Bee Arnold) en rockabilly boppers zoals Bo-Bo Ska
Diddle Daddle (Wayne Walker), Pug Nose And Pony Tail (Wally Hughes)
en vooral het gestoorde in echo badende Zzztt Zzztt Zzztt, blijkbaar
countryzanger Wink Lewis' enige bijdrage aan de rock 'n' roll canon
- maar wat voor één! De zwarte boogie woogie rock 'n'
roll wordt vertegenwoordigd door Choker Campbell (Walking On My Thin
Sole Shoes), en "Mr. Goggle Eyes" August (Oh Ho Doodle Lu)
in 1956 begeleid door de band van Johnny Otis. Alle kanten van de
muzikale regenboog komen aan bod met enerzijds de hillbilly honky
tonk boogie van Earl Songer (Whoopie Baby) en de accordeon van Roy
Hogsed (Let Your Pendulum Swing) en in het verlengde daarvan politiek
incorrecte indianenverhalen als Ugh Ugh Ugh van EC Beatty alias Ski-King
en anderzijds girl group sounds met Tossin' A Ice Cube van The Hollywood
Chicks met Barry White - inderdaad, dé Barry White - op handclaps
in zijn allereerste studio ervaring. Er is zwarte early sixties met
Rex Garvin (Emulsified) en met de fuzz gitaar-orgel-bongos instrumentale
stroll Buzzzzzz van Jimmy Gordon, mede-gecomponeerd door Dave Burgess
van The Champs. Een helemáál geflipte instrumental is
First Rhapsody For Knives, Forks And Spoons Part I (First Movement:
Allegro Con Beat) door The Central High School Cafetaria Band, ingeblikt
met twangy gitaar, kazoo en zo te horen veel potten, pannen, huisraad
en bestek. Het bekendste nummer is Beetle Bug Bop van The Collins
Kids, het verrassendste nummer is Hey Stella (Who Zat Down Your Cellar),
een uptempo rockend nummer van de vocal group The Crew Cuts, in de
eerste plaats bekend van hun trage Sh-Boom. De meeste nummers zijn
gewoon een beetje komisch, echte novelty daarentegen is The Thing
van Bill Buchanan, de helft van Buchanan & Goodman van de grappige
"break-in" knip- en plakplaatjes. The Thing is het op een
folky marsritme gezet verhaaltje van - tja, wat The Thing eigenlijk
is wordt uiteindelijk nooit gezegd. De originele versie van The Thing
is overigens van Phil Harris uit 1950. Buitenbeentjes, zelfs in dit
allesbehalve serieus gezelschap, zijn Screaming Jay Hawkins' compleet
over de top big band variété opname Orange Coloured
Sky, de instrumentale striptease sax-gitaar-pauken grinder (Get Off
My Tail You) Sneaky Snail van The Gimicks en de (namaak?) Maghrebijns
klinkende uptempo madison twister Menin Aéide Théa van
Big Brown & the Gamblers, blijkbaar een Belgische band - Big Brown
zou jazztrombonist Roger Sauvenier geweest zijn.
And now for something
completely different: 28 songs 1952-1963 with crazy titles and nonsense
lyrics! If there's one rock 'n' roll genre in which that kind of novelty
was extensively used it's both white and black doo-wop, present here
courtesy of Billy Gallant (Scribbling On The Wall), The Metronomes
(The Chickie-Goo), Sheriff & the Ravels (Shombalor), The Boulevards
(Chop Chop Hole In The Wall), Marvin Phillips (Mamo Mamo, Marvin Phillips
was half of Marvin & Johnny) and C. Percy Mercy Of Scotland Yard
by The Marathons, a group that came out of The Jayhawks who recorded
the original Stranded In The Jungle. But this CD contains much more
than only doo-wop, because, as on most Atomicat releases, compiler
Mark Armstrong selected tracks from àll walks of rock 'n' roll.
Get ready for strolls (Robin Dale's Big Steel Bucket), swing jive
(Jimmie Miller & the Falcons' Du-Bi-A-Do), New Orleans rhythm
'n' blues boogie (Bee Arnold's Plant You Dig You Later) and rockabilly
boppers like Bo-Bo Ska Diddle Daddle (Wayne Walker), Pug Nose And
Pony Tail (Wally Hughes) and especially the deranged echo laden Zzztt
Zzztt Zzztt, apparently country singer Wink Lewis' only contribution
to the rock 'n' roll canon - but what a contribution! Black boogie
woogie rock 'n' roll is represented by Choker Campbell (Walking On
My Thin Sole Shoes), and "Mr Goggle Eyes" August (Oh Ho
Doodle Lu) in 1956 accompanied by the band of Johnny Otis. All sides
of the musical scope are covered with on the one hand the hillbilly
honky tonk boogie of Earl Songer (Whoopie Baby), Roy Hogsed (the accordion
infused Let Your Pendulum Swing) and digging even deeper politically
incorrect injun tales like EC Beatty aka Ski-King's Ugh Ugh Ugh and
on the other hand girl group sounds with Tossin' A Ice Cube by The
Hollywood Chicks with Barry White - yes, thé Barry White -
on handclaps in his very first professional studio job. There's black
early sixties with Rex Garvin (Emulsified) and Jimmy Gordon's fuzz
guitar-organ-bongos instrumental stroll Buzzzzzz, co-composed by The
Champs' Dave Burgess. Completely flipped is the instrumental First
Rhapsody For Knives, Forks And Spoons Part I (First Movement: Allegro
Con Beat) by The Central High School Cafeteria Band, using twangy
guitar, kazoo and, by the sound of it, a lot of pots, pans, housewares
and cutlery. The best known song is The Collins Kids' Beetle Bug Bop,
the most surprising track is Hey Stella (Who Zat Down Your Cellar),
an uptempo rockin' number by vocal group The Crew Cuts, primarily
known for their slow Sh-Boom. Most of the songs are simply on the
comical side, but a real novelty is The Thing by Bill Buchanan, half
of Buchanan & Goodman, you might know their funny "break-in"
cut-and-paste records. The Thing, set to a folky marching rhythm,
is the extraordinary tale of - well, in the end they never specify
what The Thing actually is. On a sidenote: the original version of
The Thing was recorded in 1950 by Phil Harris. Odd ones out, even
in this anything but serious company, are Screaming Jay Hawkins' completely
over-the-top big band variety recording Orange Coloured Sky, the instrumental
striptease sax-guitar-timpani grinder (Get Off My Tail You) Sneaky
Snail by The Gimicks and the (fake?) Maghrebine-sounding uptempo madison
twister Menin Aéide Théa by Big Brown & the Gamblers,
according to researchers a Belgian band: Big Brown is said to be jazz
trombonist Roger Sauvenier. |
MORE
BOSS BLACK ROCKERS VOL. 9: HEY DOLL BABY
Meer,
meer, meer, dat is het motto van More Boss Black Rockers, de tiendelige
reeks gecoördineerd door Little Victor Mac als opvolger van zijn
eigen Boss Black Rockers en die net als Boss Black Rockers ook werd
samengevat op vinyl LP. Volume 9 opent gelijk met een vreemd nummer,
Love Blood Hound van KC Mojo Watson. Goeie jiver, daar niet van, maar
voorzien van een keffende hond. We dansen op I Wanna See My Lovin'
Baby van Pork Chops (een pseudoniem van zanger Big Bob Kornegay, niet
de naam van een groep) en op de eeuwig jonge zalige jiver Why van
The Cues, strollen op Can't This Be Mine van Freddie Hall, springen
rond als een gek op You Must Be Foolin' van Willie Egan, maken een
uitstapje naar popcorn land met Misery van The Dynamics, verdwalen
tussen de apen in Don & Dewey's Jungle Hop, en passeren langs
New Orleans met de meeslepende ritmes van de pas overleden Huey "Piano"
Smith (Little Chickie Wah Wah), Billy Tate (Right From Wrong) en zelfs
van Esquerita die in Laid Off vrij bluesy én op piano vrij
vals klinkt. Voor de liefhebbers van desperate rock 'n' roll is er
Raise Some San van Jay Nelson & his Jumpers, Hey Doll Baby van
The Clovers is de jivende original van het nummer dat u vooral kent
van The Everly Brothers, Odessa Harris maakt een one on one cover
van A Rockin' Good Way, en een andere cover is Bony Moroney op het
onweerstaanbare ritme van de twist door een fluitende Doug Fowlkes
& the Airedales. I Need A Girl was in 1957 een poging om Big Joe
Turner in het keurslijf van een gestroomlijnd tieneridool te wringen,
er is uiteraard plaats voor een dropje doo-wop met The Ensenators
en I Had A Little Too Much, en Playin' Hide Go Seek is mesties rockabilly
van halfbloed Eddie Daniels. Was Sonny Anderson zwart of blank? Ik
heb geen flauw idee: hij klinkt een heel klein beetje zwart, maar
zijn Yes I'm Gonna Love You op Imperial klinkt als big label rockabilly,
wat niet verrast als je ziet dat dit een compositie van Johnny &
Dorsey Burnette is. Uit Jackie Wilson's bodemloze toverdoos komt Come
Back To Me, Fats Domino klinkt tamelijk poppy in Little Mary, en Lover's
Satellite van The Duals (die van Stick Shift) is een strollende gitaarinstrumental
met SF geluidseffecten. De gemeenschappelijke factor van die 28 nummers
uit 1956-1963? Misschien wel de dansbaarheid.
More, more, more, that's
basicly what More Boss Black Rockers is about, a ten part CD series
coordinated by Little Victor Mac as a follow-up to his own Boss Black
Rockers series, and which like Boss Black Rockers is also summarised
on a series of ten vinyl LP’s. Volume 9 opens right away with
a bizarre tune, KC Mojo Watson's Love Blood Hound. Decent enough jiver,
absolutely, but it features a barking dog. We dance to Pork Chops'
(a pseudonym of singer Big Bob Kornegay, not the name of a group)
I Wanna See My Lovin' Baby and to The Cues' eternally young joie de
vivre jiver Why, stroll to Freddie Hall's Can't This Be Mine, jump
around like crazy on Willie Egan's You Must Be Foolin', take a trip
to popcorn land with The Dynamics' Misery, get lost among the monkeys
in Don & Dewey's Jungle Hop, and pass by New Orleans with the
compelling rhythms of the recently deceased Huey "Piano"
Smith (Little Chickie Wah Wah), Billy Tate (Right From Wrong) and
even Esquerita who sounds rather bluesy ánd out of tune on
his piano in Laid Off. Jay Nelson & his Jumpers' Raise Some San
caters for the fans of desperate rock 'n' roll, The Clovers' Hey Doll
Baby is the jiving original of the song most of you will be familar
with from The Everly Brothers, Odessa Harris makes a one on one cover
of A Rockin' Good Way, and another cover is Bony Moroney to the irresistible
rhythm of the twist courtesy of a whistling Doug Fowlkes & the
Airedales. I Need A Girl was a 1957 attempt to squeeze Big Joe Turner
into the role of a smooth teen idol, as always there's room for a
bit of doo-wop with The Ensenators' I Had A Little Too Much, and Playin'
Hide go Seek is mestis rockabilly by half-breed Eddie Daniels. Was
Sonny Anderson black or white? I haven't the faintest idea: he certainly
sounds a bit black, but his Yes I'm Gonna Love You on Imperial sounds
like big label rockabilly, which is no surprise given that the song
was written by Johnny & Dorsey Burnette. From Jackie Wilson's
bottomless box of magic tricks comes Come Back To Me, Fats Domino
sounds rather poppy in Little Mary, and Lover's Satellite by The Duals
of Stick Shift fame is a strollin' guitar instrumental with SF sound
effects. So what's the common denominator of those 28 tracks from
1956-1963? Perhaps their danceability. |
12 juli 2023
SIN
ON SATURDAY, PRAY ON SUNDAY VOLUME 3: SHAKE THAT THING Meer rhythm
'n' blues afgewisseld met gospel of hoe die genres dichter bij elkaar
liggen dan je op het eerste gehoor zou vermoeden, en het drinkgelag
op zaterdagavond na een week hard werken neemt een aanvang met de
stevige bluesrocker met mondharmonica Don't Cut Out On Me van Tender
Slim. Ook met mondharmonica maar meer sixties gerichte uptempo blues
is I Had A Little Dog van Big Jack Reynolds die naast een hondje zelfs
een orgeltje in de rangen had. Pure blues als Too Late van Little
Walter wordt afgewisseld met meer rock 'n' roll gerichte opnames als
het twistende Shake That Thing van Charles Epps, maar er is ook zwarte
jive swing met Boo Breeding in New Orleans sferen in Country Woman,
net als Charles Sheffield met het New Orleans rockende I Would Be
A Sinner op Excello Records. Big City Girl van Memphis Slim is dan
weer een piano boogie die herinnert aan zijn bekendere We're Gonna
Rock. Nog meer grote namen zijn John Lee Hooker voor één
keer niet met zijn gepatenteerde boogie maar met de stroll Hug And
Squeeze, mondharmonica mens Snooky Pryor met de gemene uptempo blues
Someone To Love Me, de immer duivels klinkende Howlin' Wolf (Poor
Boy), Little Richard (She Knows How To Rock, een van zijn meest chaotische
nummers) en Mahalia Jackson wilder dan je haar ooit hoorde in Said
He Would. Didn't It Rain is het bekendst van Sister Rosetta Tharpe
maar eigenlijk een traditional. Tharpe's versie verscheen in 1947
en die van de stekeblinde Reverend Charles White hier dateert van
een jaar later. Begeleid door een gitarist klinkt hij als een one
man band die op de deksels van metalen vuilnisbakken staat te kloppen.
Iemand anders die steevast klonk als een one man band is Jerry McCain
en ook zijn mondharmonica rocker Run Uncle John Run is muzikale chaos
met de punch van een mokerhamer. Ronnie Dawson zou het meer dan 30
jaar later opnemen als Come Back Uncle John. Arthur "Big Boy"
Crudup's Dirt Road Blues lijkt veel op zijn bekendere oer-That's All
Right maar is - voor zover ik het kan nagaan - een jaar ouder.
More rhythm 'n' blues mixed
with gospel or how those two genres are closer than you might suspect
on first hearing, and the saturday night drinking after a hard week's
work kicks off with Tender Slim's solid blues rocker with harmonica
Don't Cut Out On Me. With mouth harp as well but more sixties oriented
uptempo blues is I Had A Little Dog by Big Jack Reynolds who not only
has a dog but also an organ. 100 % blues such as Little Walter's Too
Late is interspersed with more rock 'n' roll styled recordings like
Charles Epps' twister Shake That Thing , but there's also room for
black jive swing with Boo Breeding in New Orleans mood in Country
Woman, as is Charles Sheffield with the New Orleans rockin' I Would
Be A Sinner on Excello Records. Memphis Slim's Big City Girl is piano
boogie reminiscent of his more familiar We're Gonna Rock. Other big
names include John Lee Hooker for once not with his patented boogie
but with the stroll Hug And Squeeze, harmonica man Snooky Pryor with
the mean uptempo blues Someone To Love Me, the always demonic sounding
Howlin' Wolf (Poor Boy), Little Richard with She Knows How To Rock
(one of his most chaotic songs) and Mahalia Jackson wilder than ever
in Said He Would. Didn't It Rain is best known by Sister Rosetta Tharpe
but actually a traditional. Tharpe's recording was released in 1947
and the version of the blind Reverend Charles White here dates from
one year later. Accompanied by a guitarist he sounds like a one man
band banging on the lids of metal trashcans. Someone else who invariably
sounded like a one man band is Jerry McCain, his harmonica rocker
Run Uncle John Run also being musical mayhem with the punch of a sledgehammer.
Ronnie Dawson would record it more than 30 years later under the title
Come Back Uncle John. Arthur "Big Boy" Crudup's Dirt Road
Blues sounds a lot like his more famous primeval That's All Right
but is - as far as I can tell - one year older. |
ROCKIN’
ROLLIN’ USA CANADA VISIT 05: JUKE BOX Dat de
Canadese muziek flink beïnvloed werd door buurland Amerika is
logisch omdat het helemaal in de Amerikaanse culturele invloedssfeer
ligt. Wie niet ver van de grens woonde kon trouwens gewoon naar Amerikaanse
radiostations luisteren, en dat zullen véél tieners
gedaan hebben in de jaren '50. Economisch gezien lag het voor de hand
Amerikaanse rock 'n' roll ook in Canada uit te brengen en er was uiteraard
veel lokale rock 'n' roll, net zoals er daarvóór al
veel Canadese country was. Deze reeks brengt dat alles in kaart met
zowel Canadese rock 'n roll, Amerikaanse rock 'n' roll uitgebracht
op Canadese labels (vaak één kluwen van over de grens
aan elkaar gelieerde platenlabels en distributiemaatschappijen), als
door country beïnvloede opnames. Dat is een ingewikkelde uitleg
ter introductie van 28 rockers en aanverwante muziekjes uit de tijdspanne
1956-1962 gecompileerd door samensteller Mark Armstrong volgens zijn
inmiddels vertrouwde strategie van voor het grote publiek veel niet
zo bekende nummers aangevuld met een handvol klassiekers. Wie van
waar kwam staat opgelijst in de summiere liner notes, wij concentreren
ons op de muziek bestaande uit Canadese strollers (Mean Lover van
Mel Shaw), teenbilly (Go To Sleep Little Suzie van Cliffy & Jerry),
teen rock (Come Along With Me van Jerry Palmer) en zelfs hillbilly
bop (Want Me A Woman van Rudy Hayden & the Country Boys, Hillbilly
Rock van Joe Kozak & the Frontiersmen), naast uiteraard veel prima
de luxe rock 'n' roll als Mary Lou van Ted Daigle & the Tremolos,
Oh Yeah en Rocket To The Moon van Tommy Danton & the Echos, She's
A Square van Ray St. Germain & the Satins, Ooh Sha La van The
Rhythm Jesters en Shake Shake van Fred Coupland & the Blue Tones.
Dat zijn voor de leek allemaal onbekende namen, maar een Canadese
groep die we allemaal kennen waren The Diamonds die scoorden met hun
Gladiolas cover Little Darling en met The Stroll. Hun High Sign hier
is een uptempo sax stroll, en ook Slow Walk van The Midnighters is
een uptempo stroll, meer bepaald een instrumentale gitaarstroll. Door
de merkwaardige akkoordenwissels een hele knappe instrumental op gitaar
is Snake Bite van Hank Smith & the Maddisons.
It makes sense that Canadian
music was heavily influenced by its neighbour since the country was
entirely in the American cultural sphere of influence. If you lived
close enough to the border you could even simply listen to American
radio stations, and no doubt many teenagers did in the 1950s. Marketingwise
it was a no brainer to release American rock 'n' roll in Canada as
well, and of course there was a lot of local rock 'n' roll, just as
there had been a lot of Canadian country before that. This CD series
offers Canadian rock 'n roll, American rock 'n' roll released on Canadian
labels (often a web of record labels and distribution companies affiliated
across the border), as well as country-influenced recordings. That's
a complicated explanation to introduce you to the 28 rockers and related
tunes from 1956-1962 collected by Mark Armstrong following his usual
strategy of many tracks not familiar to the general public supplemented
by a handful of classics. Who came from where is listed in the brief
liner notes, we at Boppin' Around HQ concentrate on the music consisting
of Canadian strollers (Mel Shaw's Mean Lover), teenbilly (Cliffy &
Jerry's Go To Sleep Little Suzie), teen rock (Jerry Palmer's Come
Along With Me) and even hillbilly bop (Rudy Hayden & the Country
Boys' Want Me A Woman, Joe Kozak & the Frontiersmen's Hillbilly
Rock), besides of course plenty of prima deluxe rock 'n' roll like
Ted Daigle & the Tremolos' Mary Lou, Tommy Danton & the Echos'
Oh Yeah and Rocket To The Moon, Ray St. Germain & the Satins'
She's A Square, The Rhythm Jesters' Ooh Sha La and Fred Coupland &
the Blue Tones' Shake Shake. To the uninitiated these are all great
unknowns, but a Canadian group we all know were The Diamonds who scored
with their Gladiolas cover Little Darling and with The Stroll. Their
High Sign here is an uptempo sax stroll. The Midnighters' Slow Walk
is also an uptempo stroll, more specifically an instrumental guitar
stroll. Hank Smith & the Maddisons' Snake Bite is a rather clever
guitar instrumental because of its curious chord changes. |
MORE
BOSS BLACK ROCKERS VOL. 8: ROCK & ROLL BABY 28 tracks
1954-1963 van zwarte artiesten die hun beste dansbeentjes voorzetten
en jiven (She's A Flirt van The Jewels, Ravon Darnell met Chicken
Little, Miss Petunia van Day, Dawn & Dusk), rocken (Rock 'n' Roll
Baby van de sympathiek genaamde Mercy Baby, Good Good van Percy Giles
& the Rondells), doo-woppen (Who's In The Shack van The Barons,
What's The Matter For You van The Cellos), boogie-ën (de big
bander Juke Box Boggie Boogie Chick van Snookum Russell), strollen
(Linda Baby van Sammy Fitzhugh & his Moroccan's) en twisten (Twistin'
All Night Long van Randy Thomas & the Twisters) dat het een lieve
lust heeft. Enkele namen als Marvin & Johnny (Smack Smack), Roy
Brown (de jiver Shake Em Up Baby), Jimmy Witherspoon (het op gospel
geënte It Ain't No Secret) en Jackie Brenston (het uptempo blues
geïnspireerde Trouble Up The Road, gecoverd door The Planet Rockers)
zullen zeker een belletje doen rinkelen en heel wat nummers werden
al eerder gecompileerd, maar om dit alles reeds compleet in huis te
hebben moet je al een dikke platencollectie bezitten. Elton Anderson
doet met Sick And Tired een niet onaardige gooi naar het wereldkampioenschap
Chris Kenner coveren, zowel Louis Jordan (Rock 'n' Roll Call) als
Jap Curry's Blazers (Hey Now) klinken als The Treniers, en Lone Ranger
Gonna Git Married is een leuke hi ho silver novelty rocker van Jimmy
Johnson. Saxofoons toeteren de longen uit het zwetende lijf (het instrumentale
The Rooster van Chuck Higgins omdat het niet altijd kippen hoeven
te zijn), gitaren worden geslepen, piano’s rammelen er op los,
de drummers lijken het vak te hebben geleerd in het abattoir, en je
krijgt geen seconde rust. Goed spul zonder early sixties stuff, alleen
maar steengoeie rock 'n' roll uit de tijd van de Flintstones.
28 tracks 1954-1963 from
black artists who put their best dancing feet forward to jive (The
Jewels' She's A Flirt, Ravon Darnell's Chicken Little, Miss Petunia
by Day, Dawn & Dusk), rock (Rock 'n' Roll Baby by the sympathetically
named Mercy Baby, Percy Giles & the Rondells' Good Good) doo-wop
(The Barons' Who's In The Shack, The Cellos' What's The Matter For
You), boogie (Snookum Russell's big band swinger Juke Box Boggie Boogie
Chick), stroll (Sammy Fitzhugh & his Moroccan's' Linda Baby) and
twist (Randy Thomas & the Twisters' Twistin' All Night Long) to
their and our hearts' delight. A couple of names like Marvin &
Johnny (Smack Smack), Roy Brown (the jiver Shake Em Up Baby), Jimmy
Witherspoon (the gospel based It Ain't No Secret) and Jackie Brenston
(the uptempo blues based Trouble Up The Road, covered by The Planet
Rockers) will certainly ring a bell and quite a few of these songs
have been compiled before, but unless you're a hardcore collector
I don't think most of you will already own all of the tunes. Elton
Anderson goes for a medal in the covering Chris Kenner world championships
with Sick And Tired, both Louis Jordan (Rock 'n' Roll Call) and Jap
Curry's Blazers (Hey Now) sound like The Treniers, and Jimmy Johnson's
Lone Ranger Gonna Git Married is a fun hi ho silver novelty rocker.
Saxophones blow and honk their lungs out of their sweaty bodies (the
Chuck Higgins instrumental The Rooster since it doesn't always have
to be chickens), guitars are being sharpened, pianos rattle away,
the drummers seem to have learnt their trade in a slaugterhouse, and
you won't get a second of rest. Good material with no early sixties
stuff, just high quality rock 'n' roll from the Flintstones era. |
NINE
POUND HAMMER: RHYTHM & WESTERN VOLUME 10 De laatste
Rhythm & Western, tenzij ze beslissen er nog een vervolg aan te
breien, biedt nóg meer zwart werk aan dat geacht wordt te zijn
geïnspireerd door blanke country muziek, dus tegen de stroom
in van de gebruikelijke theorie dat rock 'n' roll ontstond toen country
muziek elementen uit de rhythm 'n' blues overnam. Om die invloed te
horen moet je over enige fantasie beschikken, maar of je er nu al
dan niet in meegaat, feit is dat je
The final Rhythm &
Western, unless they decide to add a sequel to the series, offers
more black recordings supposedly inspired by white country music,
challenging the generally accepted theory that rock 'n' roll was invented
when country music started to adopt elements from rhythm 'n' blues.
In order to hear this influence you have to use your imagination sometimes,
but whether you agree or not, the fact remains that this is a mighty
fine collection of mighty fine music, on this particular CD 28 songs
1950-1963 with two going back in time all the way to 1937 and even
1931 (The Mississippi Sheiks' acoustic country blues Still I'm Travelling
On). You never heard bluesman Lowell Fulson as un-blues as in the
swinging Can She, and face it: where else will you hear Sanford Clark's
The Fool in Edna McGriff's black cover? She recorded it for budget
label Bell Records, but her version is anything but cheap or inferior.
It's fun to hear how black artists like Lloyd Price, Bull Moose Jackson,
Esther Phillips and Damita Jo interpreted country songs like respectively
Tennessee Waltz, If You Ain't Lovin' You Ain't Livin' (Faron Young),
After Loving You (Eddy Arnold, Jim Reeves, Elvis) and Room Full Of
Roses (Jim Reeves, Dean Martin). Trivia department: Gloria Gunter's
Move On Out is an answer to Yakety Yak by The Coasters of which Gloria's
brother Cornell Gunter was a member! |