Click
here for a short English version!
In 1993 bracht rock 'n' roll club The Jumpin' Doo-woppers voor het eerst het, toen nog papieren magazine Boppin' Around uit. The Jumpin' Doo-woppers, bestaande uit Frans van Dongen, Ron van de Klundert en Antoon Gorissen organiseerden aan het einde van de jaren '80 en het begin van de jaren '90 rock 'n' roll evenementen in Breda. Op het affiche stonden onder meer Mac Taple, The Jets (GB), Freddie 'Fingers' Lee (GB), The Metrotones (GB), The Bellhops, The Crocats, The Bop en The Milwaukee Wildmen. |
|
Er kwam echter niet altijd met enige regelmaat een rock 'n' roll blad
uit waardoor de club vaak een gebrek aan promotionele mogelijkheden
bemerkte. Vandaar dat zij zelf de handschoen oppakten en een eigen blad
opstartten. Frans zou als hoofdredacteur gaan fungeren en stelde een
redactie samen. Aan enthousiastelingen geen gebrek: een handvol redacteuren
boden zich spontaan aan, waaronder Frank Nelissen (helaas in 2019 overleden),
Harry Spies en Dyanne Groen, geleid door hoofdredacteur Frans van Dongen.
Antoon ging het blad vormgeven en Ron zou het abonnementenbeheer voor
zijn rekening nemen. Eind 1993 was het zover: het eerste, destijds nog
gekopiëerde blad kwam uit en werd (gratis!) verspreid op diverse
rock 'n' roll evenementen in Nederland. Dat leverde ons meteen 100 eerste
abonnees op. |
We hadden uiteindelijk meer dan 1000 abonnees en nog meer lezers, want het blad was ook los te koop bij gespecialiseerde tijdschriftenzaken. Voor hoe de magazines eruit zagen en welke onderwerpen er zowat aan bod kwamen kun je zien in ons archief. De magazines zijn niet meer te bestellen maar van enkele edities kun je wel een gratis PDF downloaden. Helaas
moest Boppin' Around op het hoogtepunt van haar bestaan met het gedrukte
magazine stoppen. Onze gezamenlijke hobby groeide aan de ene kant uit
tot een stevige baan (voor wat betreft intensiviteit en tijdsinvestering,
naast onze eigen beroepen) maar aan de andere kant bleef het een hobby
(qua persoonlijke inkomsten, want die waren er niet). Heel bewust hebben
we toen de keuze gemaakt om niet te wachten met keuzes maken tot het
moment dat we hiertoe zouden worden gedwongen. Het maken van het magazine
was zonder meer onze trots. De website paste goed in het verlengde daarvan
en bij de tijd van internet en digitalisering (waar we zelfs als fifties-magazine
niet aan konden ontkomen). |
|