Je
recente release (muziek, boek of wat dan ook) gerecenseerd op onze website?
Stuur deze dan naar de hoofdredactie! |
22 januari 2025
CD Recensies
DESTINATION
LUST: LOVE IN THE JUNGLE
Nummer
drie in Bear's Family's Destination Lust reeks, reeks die de menselijke
natuur kennende waarschijnlijk beter verkoopt dan pakweg Destination
Lonely Street. De CD opent met Hank Ballard & the Midnighters'
goeie rocker Sexy Ways, meteen het leitmotif hier: sex en vetzakkerij,
het beest met de twee ruggen met veel fantasie verbeeld in 26 tracks
1951-1965 in heel verschillende genres waarvan de helft tot de rock
'n' roll en aanverwanten mag gerekend - breed gemeten. Er zijn dubbelzinnigheden
als de vocal harmony doo-wop swinger It Ain't The Meat (It's The Motion)
van de dubbelzinnig genaamde Swallows, maar ook teen pop als Linda
Laurie's Ooh What A Lover. Pop als het Hawaiiaanse Love In The Jungle
van Dave Appell & the Applejacks dat door de gesproken en gezongen
intermezzi jungle exotica wordt staat diametraal tegenover Sheb Wooley's
country boogie 38-24-35. Er is een bijzonder zwoel Fever met bongos
door Sallie Blair, crooner pop met Lola Albright (Candy en het jazzy
Here 'Tis) die in 1962 nog een van de hoofdrollen zou spelen in de
Elvis film Kid Galahad, en nog meer ear candy in die stijl met The
Counterpoints featuring Laura Leslie's Crazy Girl. Een van de bekendste
verleidelijke popsongs is Cole Porter's My Heart Belongs To Daddy,
maar het zware accent van de Duitse Hildegard Knef (in de Engelstalige
wereld gepromoot als Hildegarde Neff) is voor mij een afknapper in
vergelijking met de speelse Marilyn Monroe. De muziek door het orkest
van Johnny Gregory varieert van een flauw balorkest naar opzwepende
cabaret swing waardoor de muziek zelf wél uitnodigt tot strippen,
maar de zang niet! Al even slecht "gezongen" is de prestatie
van Lee Vernon (een dame) die er op lost kreunt in Frank Motley's
striptease sax grinder Frantic Love, waarmee we aanbelanden bij de
burlesque. Orkestleider Sonny Lester maakte in 1962 een van de bekendste
strip LP’s, How To Strip For Your Husband, en daarvan staan
twee nummers op de CD: het op de typische strip akkoorden gebaseerde
Walkin' And Strippin' met veel werk op de pauken op de momenten waarop
benen in de lucht en handschoenen en kousenbanden in het hooggeëerd
publiek dienen te worden gegooid. Da's bijna het meest archetypische
striptease nummer, hun Strip Poker is daarentegen een standaard cocktail
jazz instrumental. Bijna, schreef ik, want de ultieme strip instrumental,
The Stripper van David Rose, staat niet op de CD (stond al Volume
1), wel een gelijkaardig maar iets gevarieerder trompet burlesque
nummer getiteld Black And Tan Fantasy, cover van een stokoud New Orleans
jazz nummer van Duke Ellington. Striptease swing mag uiteraard niet
ontbreken, en laat Strip Tease Swing nu net de titel van een nummer
van saxofonist Big Jay McNeely zijn. 't is dit keer geen honker maar
een vrij jazzy nummer met grappige gesproken intermezzi ("Now?
Not yet!"). Ik ga er van uit dat Exotic Betty van Bob Hooks &
the Kool Kats niets te maken heeft met Bettie Page maar toch zou het
perfect passen bij zo'n zwart-wit dansfilmpje van de populaire pin
up. Sowieso is het een knap voorbeeld van rock 'n' roll gone bongo
exotica met voor de goede orde nog wat Chinese melodietjes erin verwerkt.
Frolic diner horen we in het van verleidelijke dialogen en sexy stemmen
voorziene instrumentale rondjes draaiende Punch Line van Doreen Davis
& Bobby Lyons en in het halfdronken, euh, cocktail muziekje Cocktails
Darling van ene Gordo. Cha Cha Bop van Carol Gray is geen cha cha
cha maar, tja, wat is het eigenlijk? Jungle exotica doo-wop? Het zit
'em allemaal tussen je oren: het bijna fluisterend gezongen Rendezvous
van Ramona Redd is een filmische, dromerige western ballade, maar
tegelijk zwoel, exotisch én moorddadig. En wat doet Elvis'
Animal Instinct hier, in 1965 opgenomen voor maar niet gebruikt in
de film Harum Scarum, de film waarin Elvis een sheik speelt? Een combinatie
van de tekst en de groovy sixties stroll met twangy gitaar en dwarsfluit
melodie, neem ik aan, die je desgewenst als zwoel kan beschouwen. Number
three in Bear's Family's Destination Lust series, a series that knowing
human nature probably sells better than for instance Destination Lonely
Street. Things kick off with Hank Ballard & the Midnighters' decent
rocker Sexy Ways which gives away the the CD's theme: sex and other
dirty deeds, the beast with two backs imaginatively described in 26
tracks 1951-1965 in very different genres, half of which can be counted
as rock 'n' roll and related - in its broadest sense. There are risqué
songs like the vocal harmony doo-wop swinger It Ain't The Meat (It's
The Motion) by the equally risqué named Swallows, as well as
teen pop like Linda Laurie's Ooh What A Lover. Pop like Dave Appell
& the Applejacks' Hawaiian styled Love In The Jungle which becomes
jungle exotica via its spoken and sung interludes is diametrically
opposed to Sheb Wooley's country boogie 38-24-35. There is a particularly
sultry Fever with bongos by Sallie Blair, crooner pop with Lola Albright
(Candy + the jazzy Here 'Tis) who would eventually play one of the
lead roles in the 1962 Elvis film Kid Galahad, and more ear candy
in the same style with The Counterpoints featuring Laura Leslie's
Crazy Girl. One of the best known seductive pop songs is Cole Porter's
My Heart Belongs To Daddy, but Germany's Hildegard Knef (promoted
in the English-speaking world as Hildegarde Neff)'s thick accent turns
me off when compared to Marilyn Monroe's playfulness. The music by
Johnny Gregory's orchestra ranges from bland to rousing cabaret swing,
but while the music itself invites stripping off, the vocals do not!
Equally badly “sung” is the "performance" of
Lee Vernon (a woman) moaning away in Frank Motley's striptease sax
grinder Frantic Love, which brings us to burlesque. In 1962 band leader
Sonny Lester made one of the most popular striptease LP’s, How
To Strip For Your Husband, and the CD contains two songs from it:
Walkin' And Strippin' based on the typical striptease chords with
a lot of timpani at the moments when legs have to be thrown into the
air and gloves and garter belts into the esteemed audience. This one's
almost the most archetypal striptease tune, while on the other hand
their Strip Poker is a standard cocktail jazz instrumental. Almost,
I wrote, because the ultimate striptease instrumental, David Rose's
The Stripper, is not on the CD (it was already on Volume 1), but a
similar but slightly more varied trumpet burlesque number titled Black
And Tan Fantasy, cover of an old New Orleans jazz tune by Duke Ellington,
is. Striptease swing obviously cannot be absent, and whaddaya know,
Strip Tease Swing happens to be the title of a tune from saxophonist
Big Jay McNeely. This time it's not a honker but rather a jazzy number
with funny spoken interludes (“Now? Not yet!”). I assume
Exotic Betty by Bob Hooks & the Kool Kats has nothing to do with
Bettie Page but it would fit perfectly with one of the popular pin
up's black and white dance videos. Anyway it's a clever example of
rock 'n' roll gone bongo exotica with some Chinese melodies thrown
in for good measure. Frolic diner we hear in the seductive dialogue
and the sexy voices of Doreen Davis & Bobby Lyons' instrumental
roundabout Punch Line and in the half-drunk, er, cocktail tune Cocktails
Darling by one Gordo. Cha Cha Bop by Carol Gray is not cha cha cha
but, er, what is it exactly? Jungle exotica doo-wop? It's all between
your ears: Ramona Redd's almost whispered Rendezvous is a cinematic,
dreamy western ballad but at the same time sultry, exotic and murderous.
And what is Elvis' Animal Instinct doing here, recorded in 1965 for
but not used in the movie Harum Scarum, the movie in which Elvis plays
a sheik? I suppose it's the combination of the lyrics and the groovy
sixties stroll with twangy guitar and flute melody that could be considered
sultry if you want to. |
ROCK AND ROLL FLOOZY 6: PAULINE
Rock And Roll Floozy is een reeks voor eenieder die alleen maar rock
'n' roll will horen en geen bluesbop, zwarte rock 'n' roll, rhythm
'n' blues, pré-rock 'n' roll of hillbilly. Dat merk je ook
aan de jaartallen van de 28 tracks, want ze verschenen allemaal tussen
1956 en 1962. Met Hey Doll Baby van Pat Kelly & the Shamrocks,
Prettiest Girl At The Dance van Gene Wyatt, Alright Baby van The Rockin'
Saints en Stairway To Nowhere van Ernie Barton op Sun sublabel Phillips
International met Roland Janes op gitaar, volgt de ene gitaarjiver
na de andere, de meeste met backing vocals. One Of These Days van
Tracey Pendarvis hàd audiogewijs op Sun kunnen zijn maar werd
opgenomen in Florida en verscheen op Scott Records. Een saxofoon solo
is natuurlijk altijd welkom, vraag maar aan Kimo Lee en zijn If You
Don't Like It Don't Knock It. Of met piano zoals in Conway Twitty's
Foggy River met Shadows gitaren dat een wilde rocker had kunnen zijn
als ze dat koortje hadden weggelaten. Ook in Goin' Wild van Jimmy
Isle blijkt het gitaarwerk het wildste bestanddeel. En ze blijven
komen: Kool Kat van Bill Sherrell & the Dell Tones, nog zo'n onverbiddelijk
nummer en zo cool dat ze er zelfs mee wegraken als tegen het einde
de drummer na een stop verkeerd invalt en het nummer dan maar in de
verkeerde maat uitspeelt! It Was you van Lonnie Mullins is twangende
boppin' rockahillbilly, The Marcus Brothers klinken in Little Girl
In Pigtails als de nerveuzere neefjes van The Everly Brothers, Phil
Sullivan's You Get A Thrill doet door het achtergrondkoortje denken
aan Ballad Of A Teenage Queen van Johnny Cash, en toen Johnny Rivers'
Baby Come Back passeerde dacht ik "hé, waarom staat hier
nu een kerstliedje op?" Dat blijkt niet te zijn. Het nummer dat
in de verste verte niet klinkt als Johnny Rivers' jaren '60 rock 'n'
roll à go go was in 1958 naar 't schijnt zijn eerste landelijk
gepromote single, John Ramistella's (Rivers' echte naam) "zelf
geschreven" samentrekking van Santa Bring My Baby Back (To Me)
en Teddy Bear in een arrangement van Otis Blackwell waarvoor Rivers
zijn beste Elvis bovenhaalde. Rock
And Roll Floozy is the series for anyone who only wants to hear rock
'n' roll without any blues bop, black rock 'n' roll, rhythm 'n' blues,
pré-rock 'n' roll or hillbilly. You can tell from the release
dates of the 28 tracks, as they all appeared between 1956 and 1962.
With Pat Kelly & the Shamrocks' Hey Doll Baby, Gene Wyatt's Prettiest
Girl At The Dance, The Rockin' Saints' Alright Baby and Ernie Barton's
Stairway To Nowhere on Sun sublabel Phillips International with Roland
Janes on guitar, one guitar jiver follows after another, most of them
with backing vocals. Aurally Tracey Pendarvis's One Of These Days
could have been on Sun but it was recorded in Florida and appeared
on Scott Records. A saxophone solo is always welcome, ask Kimo Lee
and his If You Don't Like It Don't Knock It. Or a piano, as in Conway
Twitty's Foggy River with Shadows guitars which would have been a
wild rocker if they'd only left out those backing vocals. Also in
Jimmy Isle's Goin' Wild it's the guitar that turns out the be the
wildest ingredient. And they keep coming: Bill Sherrell & the
Dell Tones' Kool Kat is another unrelenting song so cool that even
when towards the end after a break the drummer falls in on the wrong
beat and finishes the song in the wrong beat they manage to get away
with it! Lonnie Mullin's It Was You is twangy boppin' rockahillbilly,
in Little Girl In Pigtails The Marcus Brothers sound like The Everly
Brothers' more nervous cousins, Phil Sullivan's You Get A Thrill is
reminiscent of Johnny Cash's Ballad Of A Teenage Queen because of
its background chorus, and when I heard Johnny Rivers' Baby Come Back
I thought “why is there a christmas song on here?”. Turns
out there's not. The song that doesn't even remotely sound like Johnny
Rivers' sixties rock 'n' roll à go go was in 1958 apparently
his first nationally promoted 45, John Ramistella's (Rivers' real
name) “self-written” contraction of Santa Bring My Baby
Back (To Me) and Teddy Bear in an Otis Blackwell arrangement for which
Rivers channeled his best inner Elvis. |
15 januari 2025
ROCKS/
RONNIE SELF Ronnie
Self's gitaarrocker Bop-A-Lena moet door de maniakale zang zo ongeveer
een van de wildste songs uit de jaren '50 zijn. Wat een contrast met
de bekendste nummers die Self schreef voor iemand anders maar nooit
zelf opnam, namelijk het trage, gevoelige I'm Sorry en het ondeugende
Sweet Nothin's, allebei voor Brenda Lee uiteraard. Je zou denken dat
iemand die twee kanjers van dat kaliber schreef zijn zaak netjes voor
mekaar heeft en daar een half pensioentje aan overhoudt, maar niets
is minder waar: de tweespalt tussen Bop-A-Lena en I'm Sorry is misschien
symbolisch voor het tegenstrijdige karakter van Ronnie Self, een artiest
die talent had met bakken maar behalve met Bop-A-Lena nooit meer de
hitparade haalde en in 1981 op amper 43-jarige leeftijd veel te snel
het gevecht met zijn eigen demonen genaamd alcohol, agressiviteit
en onvoorspelbaarheid verloor. Naast Bop-A-Lena heeft ie nog een paar
knappe semi-klassiekers op zijn actief zoals You're So Right For Me
waarvan de beschaafde backing vocals er niet in slagen Self's uitzinnige
zang te temperen, de rockabilly songs Pretty Bad Blues (in Engeland
gecoverd door The Shakin' Pyramids) en Big Fool, en de medium tempo
maar intense stroller Ain't I'm A Dog. Medium tempo betekende voor
Self trouwens allesbehalve melig: luister naar de branie in de zang
van This Must Be The Place, een beetje een vaudeville-achtig liedje
maar met een gitaarsolo zo vlijmscherp als een vers geslepen guillotine.
23 van de 33 nummers hier werden door Self, euh, zelf geschreven,
want songs schrijven kon hij: luister naar dat mineurakkoord in de
melodie van Three Hearts Later dat dat nummer net dat extraatje geeft
dat het knap maakt. Ook Petrified heeft zo'n speciale melodie, maar
dat nummer werd gecomponeerd door Mel Tillis en Wayne Walker. De hoge
kwaliteit van het gebodene komt niet alleen door Self's talent als
zanger en componist, maar ook omdat deze nummers voor Columbia en
Decca werden opgenomen in de studio van Owen Bradley in Nashville
met klassebakken als Grady Martin en Hank Garland op gitaar, Buddy
Harman op drums en Floyd Cramer op piano, countrymuzikanten die op
eenvoudig verzoek konden rocken als de besten. Het minste wat je van
Self's output kan zeggen is dat het gevarieerd is: Rocky Road Blues
uit 1957 heeft een interessant arrangement, veel bluesier dan Gene
Vincent maar toch rockend, en net als Vincent met een prominente piano.
En aangezien Vincent zijn versie pas opnam ná Ronnie Self zou
die piano dus best wel eens Vincent's versie kunnen beïnvloed
hebben! Het niet door Ronnie Self gecomponeerd maar wel origineel
door hem opgenomen Big Blonde Baby is in vergelijking met de coverversies
van Jerry Lee Lewis en later in Engeland Crazy Cavan & the Rhythm
Rockers melodieuzer en met backing vocals, maar Self had in zijn stem
een attitude waardoor een mooi, melodieus medium tempo nummer als
Big Town toch weer een beetje gevaarlijk begint te klinken, al was
de fluitende wandelaar I Ain't Goin' Nowhere als poging om Self in
een keurslijf te dwingen toch redelijk geslaagd. In Black Night Blues
uit 1957 waarin we het afdalende akkoordenschema van True Blue Papa
horen zit ragtime, en in Some Things You Can't Change uit 1960 dat
vooruitloopt op Elvis' jaren '60 soundtracks zit gospel. Ook Instant
Man uit 1960, geknipt voor een Johnny Burnette, was zijn tijd vooruit,
terwijl een nummer uit 1963 als Houdini daarentegen nog stevig verankerd
is in de rock 'n' roll van de jaren '50. Bless My Broken Heart, eveneens
uit 1963, is dan weer mooie country inclusief een plechtig orgeltje
waar bijvoorbeeld Dorsey Burnette wel weg mee hadden geweten. Ronnie
Self's guitar rocker Bop-A-Lena is undoubtedly one of the wildest
songs recorded in the fifties, in part because of the maniacal vocals.
Quite a contrast to the most famous songs Self wrote for another artist
but never recorded himself, the slow, sensitive I'm Sorry and the
mischievous Sweet Nothin's, both sung by Brenda Lee of course. You'd
think that someone who wrote two hits of that caliber could sit back
and relax and enjoy a secure income for the rest of his life, but
nothing could be further from the truth: the discrepancy between Bop-A-Lena
and I'm Sorry is perhaps symbolic of the contradictory character of
Ronnie Self, an artist who was hugely talented yet never made the
charts himself except with Bop-A-Lena and who in 1981 at the mere
age of 43 way too soon lost the battle with his own personal demons
called alcohol, aggressivity and unpredictability. Apart from Bop-A-Lena
he laid down a couple of great semi-classics like You're So Right
For Me whose civilized backing vocals fail to temper his frenzied
singing, the rockabilly songs Pretty Bad Blues (covered in England
by The Shakin' Pyramids) and Big Fool, and the medium tempo but intense
stroller Ain't I'm A Dog. In the case of Ronnie Self medium tempo
meant anything but corny, just listen to the swagger in the vocals
of This Must Be The Place, a bit of a vaudeville styled song but with
a guitar solo as razor-sharp as a flick knife. 23 out of the 33 songs
here Self wrote, uh, himself, because he could write good songs: just
listen to that minor chord in the melody of Three Hearts Later that
gives the song that extra something that makes it stand out. Petrified
also has such a special melody, but that song was composed by Mel
Tillis and Wayne Walker. The high quality of what's on offer is due
not only to Self's talent as a singer and composer, but also because
the songs were recorded for Columbia and Decca at Owen Bradley's studio
in Nashville with classy musicians like Grady Martin and Hank Garland
on guitar, Buddy Harman on drums and Floyd Cramer on piano, country
musicians who could rock with the best of them at a mere fingersnap.
The least you can say of Self's output is that it is varied: 1957's
Rocky Road Blues has an interesting arrangement which is much more
bluesy than Gene Vincent but still rockin', and like Vincent it features
a prominent piano. And since Vincent recorded his version àfter
Ronnie Self, that piano might well have influenced Vincent's version!
Big Blonde Baby, not written by Ronnie Self although he recorded the
first version, is more melodic and has backing vocals in comparison
with the cover versions by Jerry Lee Lewis and later in England Crazy
Cavan & the Rhythm Rockers, but again Self has an attitude in
his voice that makes a nice, melodic medium tempo song like Big Town
sound a bit dangerous, even though the whistling stroller I Ain't
Goin' Nowhere was rather successful as an attempt to force Self into
a straitjacket. In 1957's Black Night Blues with its descending True
Blue Papa chord progression we hear ragtime, and Some Things You Can't
Change from 1960 which anticipates Elvis' sixties soundtracks has
elements of gospel. Instant Man from 1960, tailor suited for someone
like Johnny Burnette, was also ahead of its time, but a 1963 song
like Houdini is on the other hand still firmly rooted in fifties rock
'n' roll. Then again Bless My Broken Heart, also from 1963, is a beautiful
country song with a solemn organ that for example Dorsey Burnette
could have turned into a hit. |
BILLY
BARTON AND FRIENDS Billy Barton is de zanger van het niet echt bekende maar absoluut wilde Crazy Lover, een rockabilly song die aankomt als een mokerslag. "Hij kwam uit de country", wordt dan steevast over al die no hit rockabilly wonders gezegd, "genre waarnaar hij na de jaren '50 terugkeerde". Barton blijkt inderdaad veel meer te zijn dan enkel die Crazy Lover: Mark Armstrong plaatst Barton hier in de context van wat hij deed vòòr en na Crazy Lover en besteedt daarbij ook aandacht aan andere artiesten die zijn muzikale paden kruisten, en daarvan was Johnny Horton de bekendste. Wat Barton voor en na Crazy Lover deed was inderdaad country in zijn puurste hillbilly vorm: twaalf tracks verschenen niet voor niets onder de naam Hillbilly Barton. Het verhaal begint op CD 1 in 1951 wanneer Barton demo’s begint op te nemen, periode waarin hij de latere superster Johnny Horton leert kennen die net als Barton tekende bij Abbott Records, een klein label uit Malibu. Vanaf 1951 nemen ze samen en apart demo’s op die in 1952 resulteren in twee "duet" singles (Barton zingt tweede stem in het refrein), de medium tempo ballade Somebody's Rockin' My Broken Heart en de uptempo hillbilly Bawlin' Baby. De ommekant van beide platen waren solo opnames van Johnny Horton die ook op deze driedubbel CD staan, namelijk het walsje Betty Lorraine en de boogie Rhythm In My Baby's Walk. Barton bracht ook zelf diverse singles uit op Abbott onder eigen naam die naast de occasionele klaaglijke ballade als You'll Always Be In My Heart, Who Would You Cry To en What God Has Put Together Let No Man Tear Apart vooral resorteren onder opgewekte country typisch voor het begin van de jaren '50 boordevol steel gitaar en fiddle zoals de uptempo songs No Help Wanted (we kennen het van The Carlisles, The Maddox Brothers & Rose, Hank Thompson, Ernest Tubb & Red Foley en Gene Simmons), Strange Affection, Never Satisfied, You Made Me Love You (With A Twinkle In Your Eyes), de pinten in de lucht meezinger She's a Good Ole Gal, novelty tunes als No Interest, alsmede wat melige medium tempo honky tonk als What's The Matter With Me en You're You. Sommige nummers verschenen onder Barton's echte naam Johnny Grimes, andere zijn duetten met zijn tweede echtgenote Wanda Wayne zoals These Three Little Words (een droeve parlando geplaatst tegenover een dromerige vrouwenstem, een Hawaiiaanse steel en een Alpen echo). Nog zo'n bibberende country parlando is het intrieste I Cried My Eyes Out Over You (soldaat komt terug van de oorlog en vraagt de echtscheiding aan) op de Hawaiiaanse melodie Aloha Oe. Wayne's zang is pijnlijk onzuiver in dit nummer, of misschien was het gewoon een moeilijke song om te zingen want op andere songs zingt ze best OK, bijvoorbeeld in het squaredansende novelty duet That Word Called Love. Een ander uptempo duet, zij het pure country, is The Song You Just Played. Nummers als Why Don't They Leave Her Alone en Pardon Me Old Buddy situeren zich in de bluegrass hillbilly swing, maar toch valt het op hoe je in de structuur, de sound en de feeling van sommige nummers als My Darlin' Liza Lou, Blues In The Blue Of The Night, Do You Love Me Do You Love Me en I'm Turning Over A Brand New Leaf reeds de wortels kan horen van wat een paar jaar later rockabilly zou worden. Allemaal één pot nat!
Met I'm Turning Over A Brand New Leaf zitten we al op CD 2 in 1955,
wat Barton er niet van weerhield 100 % pure country als No Tomorrow
uit te blijven brengen. Ook de trucking song Ten Wheels is country,
maar dan van het mysterieus bizarre soort die onze voorkeur wegdraagt.
Het was in deze periode, meer bepaald in 1958, dat Barton begon met
het handvol rock 'n' roll opnames dat hij zou maken, in de eerste
plaats die Crazy Lover waarin hij klinkt als een opgehitste rockabilly
en de iets beschaafdere maar even springerige bopper Day Late And
A Dollar Short. De countrybilly picker Doorway To Heaven is ondanks
de titel geen gospel, net zoals The Devil My Conscience And I gewiekste
novelty is met waanzinnig gelach van de Satan zelve. So Called Friend
is een countrybilly echo bopper, Wanted Man een medium tempo western
saga. In die jaren was Barton actief achter de schermen bij het kleine
Fire label in Bakersfield en het zou duren tot 1961 voor hij opnieuw
zelf iets uitbracht, de standaard country crooner Blue Lover. Nauwelijks
te geloven dat dit dezelfde zanger is van Crazy Lover! B-kant Monkey
Business was veel beter, geen country bopper maar een leuke, euh,
country popper. Misschien daarom dat die single verscheen onder de
wat jeugdiger klinkende naam Billy Boy Barton. Zijn volgende single
was eind 1961 de tienerballade Two Kids In Love waarvoor Barton opnieuw
een zangeres strikte voor een duet, Carlyn Johnson die zich op haar
solo B-kantje Why Do I Love You ontpopte tot doo-woppende teen rocker.
Barton bracht in 1962 ook zelf een doo-woppende rocker op jive twist
ritme uit, Don't Knock The Rock met een hoog novelty gehalte, blijkbaar
een stijlelement waarin hij vaak zijn heil zocht. Die single verscheen
onder weer een ander pseudoniem, het wat hippere Laurel London, en
op de B-kant stond een heropname van The Devil My Conscience And I,
trager dan de versie uit 1958 maar ook twangier en met een achtergrondkoortje,
al blijft de Satan even waanzinnig schateren. Met die als ik er niet
naast geteld heb twintig singles en 78 toeren hebben we alles wat
Billy Barton tot en met 1962 uitbracht uitgezonderd één
nummer uit 1953, A Heartbreak Ago, maar deze release bevat nog veel
meer. Aanverwante solo singles van Wanda Wayne die het verhaal vervolledigen
zijn het relax jazzy swingend medium tempo Take Your Tears (To The
One Who Took Your Kisses) met klarinet, haar standaard country The
Light Across The River, en haar medium tempo female rockahillbilly
cover van Marvin Rainwater's I Gotta Go Get My Baby, trager dan Marvin
Rainwater maar wel non-stop, in tegenstelling tot Rainwater's tempowissels. Billy
Barton recorded the not really well known but absolutely wild Crazy
Lover, a rockabilly song that hits you like a sledgehammer. “He
started out with country music,” every no hit rockabilly wonder's
biography invariably states, "genre to which he returned in the
1960s.” Indeed Barton turns out to be much more than only Crazy
Lover: Mark Armstrong puts Barton in the context of what he did before
and after Crazy Lover and points out other artists who crossed his
musical path, of which Johnny Horton was the most famous. And what
Barton did before and after Crazy Lover was indeed country in its
purest hillbilly form: for obvious reasons twelve of the tracks here
were released under the moniker Hillbilly Barton. His tale begins
on CD 1 in 1951 when Barton starts recording demo’s, a period
in which he meets future superstar Johnny Horton who like Barton was
signed to Abbott Records, a small Malibu label. From 1951 on both
recorded demo’s together and separately resulting in two 1952
“duet” singles (Barton sings second voice in the chorus),
the medium tempo ballad Somebody's Rockin' My Broken Heart and the
uptempo hillbilly Bawlin' Baby. The flip of both records were solo
recordings by Johnny Horton that also appear on this triple CD collection,
the waltz Betty Lorraine and the boogie Rhythm In My Baby's Walk.
Barton himself also released several singles on Abbott which in addition
to the occasional plaintive ballad like You'll Always Be In My Heart,
Who Would You Cry To and What God Has Put Together Let No Man Tear
Apart are mostly upbeat typical early 1950s country fare filled with
steel guitar and fiddle like the uptempo songs No Help Wanted (you
know it from The Carlisles, The Maddox Brothers & Rose, Hank Thompson,
Ernest Tubb & Red Foley and Gene Simmons), Strange Affection,
Never Satisfied, You Made Me Love You (With A Twinkle In Your Eyes),
the raise your glasses high singalong She's a Good Ole Gal, novelty
tunes like No Interest, as well as a couple of corny medium tempo
honky tonk tunes like What's The Matter With Me and You're You. Some
songs appeared under Barton's real name Johnny Grimes, others are
duets with his second wife Wanda Wayne, for instance These Three Little
Words (a sad parlando set against a dreamy female voice, a Hawaiian
steel and an echo that seems to come floating in from the ALP’s).
Another quivering country parlando is the tearjerker I Cried My Eyes
Out Over You (soldier returns from the war and files for divorce)
set to the Hawaiian tune Aloha Oe. Wayne's vocals seem painfully out
of key in this song, or maybe it was just a difficult song to sing,
for on other songs her phrasing is quite OK, for example in the squaredancing
novelty duet That Word Called Love. Another uptempo duet, albeit pure
country, is The Song You Just Played. Songs like Why Don't They Leave
Her Alone and Pardon Me Old Buddy are bluegrass hillbilly swing, yet
it's striking how the structure, sound and feel of songs like My Darlin'
Liza Lou, Blues In The Blue Of The Night, Do You Love Me Do You Love
Me and I'm Turning Over A Brand New Leaf reflect the roots of what
would become rockabilly a few years later. It's all the same thing!
|
7 januari 2025
ROCKS/
JAMES COTTON
Van
James Cotton weet ik alleen dat het een blues artiest was (kan moeilijk
anders als je Cotton heet) die mondharmonica speelde en twee platen
uitbracht op Sun Records, Sun 199 opgenomen eind 1953 en Sun 206 uit
1954. Daarna heeft ie nog heel veel platen uitgebracht want hij bleef
actief tot zijn overlijden in 2017 op 81-jarige leeftijd, maar omdat
blues totaal mijn ding niet is ben ik daar altijd ver van weggebleven.
Dan is zo'n Rocks CD natuurlijk een geschenk uit de hemel. Ik ben
benieuwd!
All I know about James Cotton is that he was a blues artist (with
a name like that ya can't be anything else) who played the harmonica
and had two releases on Sun Records, Sun 199 recorded at the end of
1953 and Sun 206 from 1954. After that he released many more records
remaining active until his death in 2017 at the age of 81, but since
da blues is totally not my thing I always stayed far away from these.
In that case a Rocks CD is like manna from heaven. I'm very curious
about this one! |
FIREBALL
BOOGIE/ TERRY FELL Terry
Fell is vooral bekend als schrijver en orginele uitvoerder van een
van de eerste en bekendste trucker songs, de meezinger Truck Driving
Man. Pour me another cup of coffee for it is the best in the land,
I'll put a nickel in the jukebox and play the Truck Drivin' Man! Een
kenner, euh, kent van Fell voorts mogelijk zijn Bear Family CD uit
1993, logischerwijs getiteld Truck Driving Man met zijn gezellige
country boogie opnames uit 1954-1956 op RCA Victor. Voor de rest zijn
er nog een paar op de vingers van één hand te tellen
obscure albums die nooit verder geraakt zijn dan doorgewinterde verzamelaars,
maar zoals zo vaak is er veel meer te vertellen. Mark Armstrong vertelt
het op deze driedubbele California Acetates CD, een reeks waarin eerder
Jimmie Dolan verscheen, en plaatst het verhaal van Terry Fell in een
veel bredere context, letterlijk (de CD loopt van 1945 tot 1963) én
figuurlijk door de inclusie van nummers geschreven door Fell voor
andere artiesten en nummers van andere artiesten die verschenen op
Fell's eigen Lode label dat hij oprichtte in 1958. Maar liefst 21
nummers zijn acetaat opnames (negentien van Fell zelf, twee van Sammy
Masters) die nooit eerder op geluidsdrager verschenen! De 94 tracks
staan chronologisch op de drie CD’s dus gaan we het onszelf
niet moeilijk maken en ze in die volgorde recenseren. Welaan!
Terry
Fell's claim to fame is that he wrote and made the original recording
of one of the first and best known trucker songs: we've all sung along
to Truck Driving Man. Pour me another cup of coffee for it is the
best in the land, I'll put a nickel in the jukebox and play the Truck
Drivin' Man! Now if you know your shit you're probably aware of Terry
Fell thanks to his 1993 Bear Family CD logically titled Truck Driving
Man filled with his easy going RCA Victor country boogie recordings
from 1954-1956. Apart from that there are a very few couple of obscure
Fell compilations that never became known outside the circles of seasoned
collectors, but as is so often the case there's much more to tell.
Mark Armstring tells it on this California Acetates triple CD, part
of a series in which we already met Jimmie Dolan, putting the story
of Terry Fell in a much broader context, literally (the CD runs from
1945 to 1963) as well as figuratively by including songs written by
Fell for other artists and songs by other artists that appeared on
Fell's own Lode label which he founded in 1958. No less than 21 tracks
are acetate recordings (nineteen from Fell himself plus two from Sammy
Masters) that never ever before appeared on any form of soundcarrier!
The 94 tracks appear chronologically on the three CDs so we're not
going to complicate things and I'll review 'em in that order. Ready?
Set? Go! |
2 januari 2025
Boek Recensie
ROCK
IT !!! EEEN RACE MET DE DUIVEL/ ROBERT VAN YPER Derde druk van dit Nederlandstalig standaardwerk over de ontstaansgeschiedenis van de rock 'n' roll, een onderwerp dat meestal wordt samengeperst tot de blues en de country hadden een baby en die heette rock 'n' roll. Tot zover zijn we allemaal mee, en een béétje geschiedenisboek gaat dan terug tot Jimmie Rodgers en The Carter Family in de jaren '30 en de blueszangers van wie Elvis alles jatte. Probleem is alleen dat we niet allemáál Engels kunnen en de Nederlandstalige liefhebber bijzonder weinig degelijk leesvoer ter zake ter beschikking heeft. Back Beat, De Gouden Jaren Van De Rhythm 'n' Blues van Eddy Determeyer uit 1991 is het enige boek dat me zo uit het hoofd te binnen schiet. Precies daarom was het boek Rock It in 2002 baanbrekend, en daarom ook dat we graag aandacht besteden aan deze herdruk. Er is voor zover wij weten niets aan gewijzigd (daar wijst ook de zinsnede "per anno 2002" op), maar dat hoefde ook niet want het boek is zo al goed genoeg. Auteur Robert Van Yper weet immers waar hij het over heeft: hij runt sinds jaar en dag een boekingskantoor voor allerlei soorten muziek (veel tribute acts en Nederlandstalige kleinkunst ook, met rock 'n' roll alleen kom je er helaas niet), presenteerde jaren geleden op de Belgische radio het rock ‘n’ roll programma Be-Bop-A-Lula, gaf in de jaren ‘80 het fanzine The New Rocking Fifties uit, was jarenlang manager van de Britse revival groep Shades, en geeft lezingen over rock 'n' roll. In Rock It plaatst hij de geschiedenis van de rock 'n' roll in een veel ruimere sociaal-maatschappelijke en raciaal-culturele context. Het boek telt 330 pagina’s en het opvallendste uitgangspunt is dat Van Yper's ontstaansgeschiedenis van de rock 'n' roll aanvangt in 1865, dus bijna honderd jaar vòòr Elvis. Afgeremd door puur racisme duurde het in het zuiden van de States immers zo lang vooraleer de daar bloeiende blanke en zwarte muziekstijlen met mekaar in dialoog gingen, wat uiteindelijk de atoombom genaamd rock 'n' roll opleverde. Het ontstaan van de rock 'n' roll kan niet los gezien worden van de ontvoogding van en de eigen culturele identiteit van de Afro-Amerikanen, waardoor muziek een mogelijke uitweg uit de ellende werd: zwarte muzikanten, uitzonderingen weliswaar, vergaarden in de muziek roem en fortuin lang voor dat in andere maatschappelijke sectoren mogelijk was. Het prilste begin situeert Van Yper in het midden van de 19de eeuw (nu leven we in de 21ste...), meer bepaald in de katoenplantages waar de slaven de call and response, vraag en antwoord gezangen, meebrachten uit Afrika. Het herhalen van zinnen zal een van de oerkenmerken van de latere blues structuur worden, en de door de verbondenheid met de natuur geïnspireerde dansen geënt op paringsriten en op bewegingen van dieren culmineren honderd jaar later in Chuck Berry's duckwalk. De black and white minstrel shows, blanke muziek gebaseerd op zwarte voorbeelden, bewees dat zwarte muziek kon gesmaakt worden door een blank publiek, en vermengd met de zwarte worksongs leidde de black and white minstrel show tot de ragtime, populair vanaf de eeuwwisseling tot ver in de jaren '30 en op zijn beurt een van de invloeden bij het ontstaan van de hillbilly, de oervorm van de country. Ook de rol van de rondreizende medicine shows wordt belicht, en zo komen we uit bij de blues van Robert Johnson tot Muddy Waters en BB King, behandeld via korte schetsen van WC Handy ("een te gladde jongen die oogstte wat anderen zaaiden"), Charley Patton die gitaar achter zijn hoofd speelde, Leadbelly die elementen uit de piano boogie woogie overnam in zijn gitaarspel, Blind Lemon Jefferson die zijn gitaar zin na zin de tekst laat becommentariëren, wat echoot in Chuck Berry's No Particular Place To Go en Larry Williams' Dizzy Miss Lizzy, en de gitaartechniek van Robert Johnson, de eerste artiest die zijn eigen naam vermeldt in zijn teksten zoals later Jerry Lee Lewis en Bo Diddley deden. Die blues buigt het behoudende groepsgevoel uit de folk dat helden en verhalen uit het verleden adoreert om naar een individueel bewustzijn: I woke up this morning. Voeg daar bij de (r)evolutie van akoestische naar elektrisch versterkte gitaar, de smeltkroes New Orleans, uiteraard de country vanaf de ontdekking in 1927 van Jimmie Rodgers en The Carter Family die de standaard voor de country muziek zullen zetten voor de komende vijftig jaar, Hank Williams, Rusty & Doug Kershaw die de swamp weg plaveien voor CCR en Tony Joe White, allemaal krijgen ze een plaatsje, naast alle andere pijlers van de rock 'n roll die nu de rootsgenres zijn die wij zo goed vinden, de hillbilly, de bluegrass, de western swing, de jazz swing en de tegenhanger van de duivelse bluesmuziek, de zwarte gospelvieringen, een stokpaardje van Van Yper dat hij ziet als even belangrijk als de blues en de country. Hij vergelijkt de gospelmissen, net als de worksongs gebaseerd op Afrikaanse vraag en antwoord samenzang waarvan zowel de zang als de bijhorende choreografieën van de gospelkwartetten zich vertalen in de doo-wop, met moderne rockconcerten die hij ziet als de blanke uitvergroting van de oude Afrikaanse religieuze ringshouts, een meezingend en meedansend publiek van volgelingen opgezweept door een voorganger: ritme, emotie, bezielde en bezielende performances, theatraliteit, communicatie met en manipulatie van het publiek, meezingen, clap your hands, idolatrie, kermistruken als op de piano staan en het publiek induiken. Gospel is de bevrijding van de zwarte gemeenschap, rock 'n' roll is de bevrijding van de tiener. De in trance krijsende bakvissen = het uitzinnige schreeuwen, een oerkreet ter bevrijding van de geest die zich later uit in de yeah yeah yeahs van The Beatles (bij hen gevolgd door de ooh's die ze hadden van Little Richard die ze weer uit de gospel had) en in de schreeuwtherapie ontwikkeld door blanke psychiaters. De blanke tegenhanger daarvan is dan weer de duo broederzang in de country die via The Everly Brothers alles beïnvloedde wat erna kwam. Tot
daar de roots stijlen waarin altijd wederzijdse beïnvloeding
is geweest, maar het slopen van de raciale muren begint pas met producer
Johnny Otis en radiomaker Alan Freed. De auteur heeft het over rockabilly
en doo-wop, en uiteraard passeren alle grote namen: Elvis Presley,
Eddie Cochran, Gene Vincent, Buddy Holly, Chuck Berry en Bo Diddley,
niet de gebruikelijke biografische aanpak maar vanuit het perspectief
van hun belang en bijdrage. De duivel waarvan sprake in de titel verwijst
niet alleen naar het Gene Vincent nummer Race With The Devil, maar
vooral naar de duivel van het establishment, de uniformisering, de
platenindustrie en de platte commercie die steeds opnieuw probeert
de muziek te temmen. |
Film Recensie
NETFLIX
STREAMING DOCUMENTAIRE RETURN OF THE KING: THE FALL AND RISE OF ELVIS
PRESLEY (2024)
Er
is al veel over gepraat, wie Netflix heeft heeft 'em waarschijnlijk
al gezien, maar dat zal ons niet weerhouden ons zegje te doen over
deze nieuwe documentaire over de Comeback Special, in 1968 Elvis'
eerste live show in zeven jaar na een eindeloze reeks films en filmsoundtracks
en na vijf jaar zonder Top 10 hit, volgens de fans een rijpere Elvis,
de black leather Elvis die zijn koningstroon opnieuw opeiste, volgens
degenen die het niet zo hebben begrepen op de seventies Las Vegas
Elvis zijn laatste opflakkering vòòr de jumpsuits. Zelf
vind ik de Comeback Special erg straf op muzikaal en zangtechnisch
gebied met een Elvis die zijn rock 'n' roll hits van tien jaar geleden
rauwer en krachtiger zingt dan ooit, maar elke keer ik 'em zie blijf
ik me storen aan de muzikanten die om ter hardst lachen om elke grap
van Elvis, duidelijk niet alleen The King maar ook the boss. My boy
my boy!
There's
already been a lot of talk about it and if you have Netflix you've
probably seen it by now, but that's not gonna stop us from having
our say about this new documentary about the '68 Comeback Special,
Elvis' first live show in seven years after an endless series of movies
and movie soundtracks and after five years without a Top 10 hit, according
to the fans a more mature Elvis, the black leather Elvis reclaiming
his throne, according to those who don't particularly dig the seventies
Las Vegas Elvis his final moment of glory before the jumpsuits. Personally
I enjoy the Comeback Special both musically and vocally with Elvis
singing his rock 'n' roll hits of a decade ago more raucously and
powerfully than ever, but every time I see it I get turned off by
the musicians laughing loudly at every single one of Elvis' jokes,
clearly not just The King but also the boss. My boy my boy! |