Je
recente release (muziek, boek of wat dan ook) gerecenseerd op onze website?
Stuur deze dan naar de hoofdredactie! |
9 juli
2025
CD Recensies
ROCKS/
ETTA JAMES
Etta
James' grootste hit is de soulballade At Last uit 1960, maar wij vereren
haar in de eerste plaats voor haar handjevol rockers als de wilde
stop-starter Tough Lover en de nummers die inspeelden op Hank Ballard's
Annie sage, in de eerste plaats het medium tempo The Wallflower alias
Roll With Me Henry met Richard "Louie Louie" Berry in de
rol van Henry, in 1954 haar debuutsingle begeleid door het orkest
van haar ontdekker Johnny Otis, maar ook het uptempo Dance With Me
Henry (gebaseerd op Georgia Gibbs' opgekuiste cover van The Wallflower)
en Hey Henry, en Henry duikt opnieuw op in Number One. Wat is er nog
van haar beschikbaar op rock 'n' roll gebied? Die vraag beantwoordt
Bear Family met 29 Modern/Kent/Crown en Chess/Argo tracks uit 1954-1963,
kwaliteitsmuziek met smeuïge saxpartijen, soms begeleid door
een klein combo, soms een hele big band erachter, vergelijkbaar met
de rock 'n' roll van andere zwarte zangeressen als Ruth Brown. Voorbeelden
zijn het swingende Good Lookin' en Baby Baby Every Night, de trage
jiver Good Rockin' Daddy, een jumpend Shortin' Bread Rock, de rustige
doo popper I'm A Fool, en een veel gebruiksvriendelijker By The Light
Of The Silvery Moon dan Little Richard's schreeuwlelijke versie: als
Little Richard voor de rockers is dan was Etta James voor de hele
familie, zie en hoor ook Hickory Dickory Dock en Tough Mary tot variéte
als Come What May. If It Ain't One Thing, Next Door To The Blues en
Pushover kondigen de meidengroepen van de jaren '60 aan, uit een vleugje
gospel als de Sister Rosetta Tharpe cover Strange Things Happening
ontstond de soulmuziek (Something's Got A Hold Of Me), er is nog meer
early sixties met Plum Nuts, en daaruit voortvloeiend de popcorn met
Spoonful (duet met haar verloofde Harvey Fuqua van The Moonglows)
en het uptempo popcorn noir met strijkers Seven Day Fool waarop u
kan strollen van de snelle. The Pick-Up is een flirtende parlando
over een traag stroll ritme, en Market Place mag dan wel over New
Orleans gaan maar heeft een oosterse mambo exotica groove. Voor een
CD getiteld Rocks staan er heel wat medium tempo nummers op zoals
W-O-M-A-N dat ongetwijfeld inspeelde op I'm A Man van Bo Diddley,
misschien bekender in de antwoordversie Mannish Boy van Muddy Waters.
Ook de burlesque bumper I Just Want To Make Love To You uit 1960,
Etta’s antwoord op Muddy Waters’ door Willie Dixon geschreven
Just Make Love To Me uit 1954, kan je nauwelijks rock ‘n’
roll noemen, maar het is en blijft een fantastisch nummer. Helaas
kan ik het niet meer horen zonder aan het reclamefilmpje voor diet
cola uit 1996 te denken waardoor I Just Want To Make Love To You in
1996 bij ons zelfs een Top 30 hit werd. Op de CD staan ook live versies
van What'd I Say met basgitaar en orgel en een bluesy traag burlesque
Baby What You Want Me To Do van haar live LP Etta James Rocks The
House uit 1963 die baadt in het typische nachtclub sfeertje van de
live soul albums uit die periode. Etta
James' biggest hit was the 1960 soul ballad At Last, but we revere
her primarily for her handful of rockers like the wild stop-starter
Tough Lover and the songs she contributed to Hank Ballard's Annie
saga, the medium tempo The Wallflower aka Roll With Me Henry with
Richard “Louie Louie” Berry in the role of Henry, in 1954
her debut 45 accompanied by the band of the man who discovered her,
Johnny Otis, as well as the uptempo Dance With Me Henry (based on
Georgia Gibbs' cleaned up cover of The Wallflower) and Hey Henry,
and Henry also turns up in Number One. So what are her rock ‘n’
roll recordings? Bear Family provides the answer with 29 Modern/Kent/Crown
and Chess/Argo tracks from 1954-1963, quality music with delicious
saxophones, sometimes accompanied by a small combo, sometimes with
an entire big band behind her, and similar to the rock ‘n’
roll from other black female artists like Ruth Brown. Examples include
the swinging Good Lookin' and Baby Baby Every Night, the slow jiver
Good Rockin' Daddy, a jumpin' Shortin' Bread Rock, the calm doo popper
I'm A Fool, and a much more user friendly By The Light Of The Silvery
Moon than Little Richard's screaming version: if Little Richard is
for the rockers then Etta James was for the whole family, see and
hear also Hickory Dickory Dock and Tough Mary and variety music like
Come What May. If It Ain't One Thing, Next Door To The Blues and Pushover
announce the girl groups of the sixties, from a touch of gospel like
the Sister Rosetta Tharpe cover Strange Things Happening arose soul
music (Something's Got A Hold Of Me), and with Plum Nuts there's even
more early sixties which evolved into popcorn with Spoonful (duet
with her fiancé Harvey Fuqua of The Moonglows) and the uptempo
popcorn noir with strings Seven Day Fool on which you can stroll uptempo.
The Pick-Up is a flirtatious parlando over a slow stroll rhythm, and
Market Place tells a story about New Orleans but has an oriental mambo
exotica groove. For a CD titled Rocks there are quite a few medium
tempo numbers such as W-O-M-A-N which without any doubt taps into
Bo Diddley's I'm A Man, probably better known as Muddy Waters' answer
version Mannish Boy.In the same way 1960 burlesque grinder I Just
Want To Make Love To You, Etta's answer to Muddy Waters' 1954 Just
Make Love To Me written by Willie Dixon, can hardly be called rock
‘n’ roll, but it is and remains a fantastic song. Unfortunately
I can't hear it anymore without thinking of the 1996 Diet Coke commercial
that actually turned I Just Want To Make Love To You into a Top 10
hit in the UK that year. Also on the CD are live versions of What'd
I Say with bass guitar and organ and a bluesy slow burlesque Baby
What You Want Me To Do from her 1963 live LP Etta James Rocks The
House that oozed the typical nightclub atmosphere of the live soul
albums of the period. |
THE
TEDDY McRAE ORCHESTRA & RAE COX * ENRICA RECORDINGS 1955-1963/
TEDDY "Mr. BEAR" McRAE
Eerlijk is eerlijk: ik heb nog nooit gehoord van Teddy McRae. Of wacht,
als ik de tracklisting bekijk: Hi Fi Baby uit 1958 natuurlijk, track
4 op de vierde Desperate Rock 'n' Roll LP! Had dat dan gezegd! Volgens
de info in de liner notes was de in 1908 geboren Teddy McRae een tenorsaxofonist,
bandleader, arrangeur en producer die het vak leerde in de jaren '20
en '30 bij ondermeer Chick Webb, Artie Shaw en Ella Fitzgerald en
in de jaen '40 samenwerkte met Billie Holiday, Count Basie, Cab Calloway,
Jimmie Lunceford, Lionel Hampton en Louis Armstrong. Dat klinkt allemaal
heel jazzy, maar begin jaren '50 stortte hij zich op de boomende rhythm
'n' blues markt, ondermeer als schrijver van All She Wants To Do Is
Rock van Wynonie Harris. Deze CD bevat "zijn rhythm 'n' blues
opnames als frontman én als sideman, en een selectie van nummers
verschenen op het eind jaren '50 door hem opgerichte Rae Cox label
en sublabel Enrica", geselecteerd door Ronni Boysen. In concreto
zie ik To
be honest, I never heard of Teddy McRae. But wait, the tracklisting
does ring a bell: 1958's Hi Fi Baby of course, the fourth track on
the fourth Desperate Rock ‘n’ Roll LP! Why didn't you
say so! According to the liner notes, Teddy McRae, born in 1908, was
a tenor saxophonist, bandleader, arranger and producer who learned
his chops in the twenties and thirties s with among others Chick Webb,
Artie Shaw and Ella Fitzgerald, and in the forties worked with Billie
Holiday, Count Basie, Cab Calloway, Jimmie Lunceford, Lionel Hampton
and Louis Armstrong. All of this sounds very jazzy, but in the early
fifties he plunged into the booming rhythm 'n’ blues market,
even writing All She Wants To Do Is Rock for Wynonie Harris. This
CD contains “his rhythm ‘n’ blues recordings both
as a frontman and sideman, as well as a selection of songs released
on his late fifties Rae Cox label and its sublabel Enrica,”
as selected by Ronni Boysen. This can be broken down into |
2 juli 2025
THAT’LL
FLAT GIT IT Vol. 48: ROCKABILLY & ROCK ‘N’ ROLL FROM
THE VAULTS OF STARDAY RECORDS
Starday
Records gevestigd in Beaumont, Texas was van alle onafhankelijke platenlabels
in de jaren '50 en '60 misschien wel het meest hardcore country, wat
niet wegneemt dat ze al heel vroeg op de rockabilly trein sprongen.
Hoe ze die overgang maakten hoor je compromisloos op Bear Family's
tweede That'll Flat Git It CD gewijd aan Starday's rockabilly output
(de eerste was Vol. 47, BCD17671): country songs uptempo spelen, er
een flinke drum beat op plakken, en alles toevoegen wat flink lawaai
kon maken zoals een boogie woogie piano en zelfs een steel gitaar
en - het moet tenslotte rock 'n' roll voorstellen - saxofoon, vaak
ingespeeld door Link Davis, met als (mogelijk onbewust) resultaat
dat het soms klonk als zwarte jump blues. Voorbeelden te over op Volume
2, vaak opgenomen in de Gold Star studio in Houston met Hal Harris
op gitaar, bijvoorbeeld Link Davis' ode aan Elvis waarin de Trucker
From Tennessee nergens bij naam wordt genoemd, Glenn Barber's Shadow
My Baby met die buigende contrabassnaren (denk ik) en Rock Candy Rock
van Rocking Martin, culminerend in Jitterbop Baby van Hal Harris.
Onbegrijpelijk dat zo'n fantastisch nummer destijds onuitgebracht
bleef en pas in 1978 boven water kwam op Ace Records in Engeland!
Sterker: de gitarist op zoveel Starday opnames heeft zelf nooit iets
uitgebracht onder eigen naam op het label. Of
all the independent record labels in the fifties and sixties Starday
Records out of Beaumont, Texas was perhaps the most hardcore country,
which does not mean they didn't jump on the rockabilly train as soon
as it left the station. How they made that transition can be heard
uncompromisingly on Bear Family's second That'll Flat Git It CD dedicated
to Starday's rockabilly output (the first was Vol. 47, BCD17671):
by playing country songs uptempo and adding a pronounced drum beat
plus anything else that could make considerable noise like a boogie
woogie piano and even a steel guitar and - after all it has to represent
rock 'n' roll - saxophone, often played by Link Davis, with the (possibly
unconscious) result that their recordings sometimes sounded like black
jump blues. Examples abound on Volume 2, often recorded at the Gold
Star studio in Houston with Hal Harris on guitar, for example Link
Davis' ode to Elvis in which the Trucker From Tennessee is nowhere
mentioned by name, Glenn Barber's Shadow My Baby with its sliding
double bass strings (I think) and Rocking Martin's Rock Candy Rock
by Rocking Martin, culminating in Jitterbop Baby by Hal Harris. Incomprehensible
that such an incredible song was not released at the time and only
surfaced in 1978 on Ace Records in England! As a matter of fact the
guitarist on so many Starday recordings never released anything on
the label under his own name. |
BOP-A-RAMA
VOLUME 5
Wij houden wel van een bopje op tijd en stond, logisch, anders hadden
we onszelf destijds niet Boppin' Around maar Jivin' Around of Strollin'
Around genoemd. En al zijn lijf en leden intussen zo stijf en stram
dat we de dansvloer niet meer zo vaak onveilig maken als we wel zouden
willen, de muziek komt nog steeds op de eerste plaats. Een CD die
mikt op de boppers kan dan ook op extra aandacht onzentwege rekenen,
al zijn we er ons van bewust dat Atomicat CD’s steevast een
grote verscheidenheid aan rock 'n' roll stijlen bieden. De CD begint
in elk geval met Johnny Taylor & the Rhythm Blue Boys' betere
springende rockabilly bopper Mixed Up Rhythm 'n' Blues, ondanks die
rhythm 'n' blues in de titel rockabilly met een fikse steel gitaar
solo, zo recht komt ie uit de country. De tekst is volledig gemaakt
aan de hand van songtitels, maar die woorden "rhythm 'n' blues"...
komen er niet in voor! Nog meer van dat soort boppers waarop je niet
stil kan blijven staan zijn Hey Baby (Tom James) en For You (Keith
McCormack & the Rock 'n' Rollers die later The String-A-Longs
werden), en op Derrell Felts' knappe It's A Great Big Day kan je zowel
boppen als strollen want het tempo verandert constant. Dick Bills'
Rockin' And A Rollin' klinkt dankzij de twee gitaarsolos vooral als
gecountrifiëerde jaren '60 rock 'n' roll, maar wat een nummer
van de oom van Glen Campbell wiens carrière midden jaren '50
als tiener aanving als gitarist in Dick Bills & his Sandia Mountain
Boys. Steve Shuma (Thunder Lightnin') en Jimmy Stone & the Rolling
Stones (Found) gaan dezelfde jaren '60 country bop richting uit maar
zijn melodieuzer, en zo te horen eveneens jaren '60 maar dankzij de
backing vocals te situeren in de vokale surfrock zijn Charlie Herman
& the Keytones (La-Do-Da Da).
We
like a little bop every now and then, obviously, otherwise we wouldn't
have called ourselves Boppin' Around but Jivin' Around or Strollin'
Around. And although these days our bones are so stiff that we don't
hit the dance floor as often as we would like, the music still matters.
A CD that aims at the boppers always grabs our attention, even though
we are aware that Atomicat CDs always offer a wide variety of rock
‘n’ roll styles. The CD gets off to a great start with
Johnny Taylor & the Rhythm Blue Boys' mighty jumpin' rockabilly
bopper Mixed Up Rhythm ‘n’ Blues, despite this "rhythm
‘n’ blues" in the title rockabilly with a sound steel
guitar solo and therefor straight from the farm. The lyrics consist
entirely from song titles, yet those words “rhythm ‘n’
blues”... are never heard! Two other boppers you can't stand
still on are Hey Baby (Tom James) and For You (Keith McCormack &
the Rock ‘n’ Rollers who later became The String-A-Longs),
and on Derrell Felts' fantastic It's A Great Big Day you can both
bop and stroll as the tempo changes constantly. Dick Bills' Rockin'
And A Rollin' sounds mostly like countrified sixties rock 'n’
roll thanks to the two guitar solos, but what a song by the uncle
of Glen Campbell who began his career as a teenager in the mid-fifties
as a guitarist in Dick Bills & his Sandia Mountain Boys. Steve
Shuma (Thunder Lightnin') and Jimmy Stone & the Rolling Stones
(Found) head in the same sixties country bop direction but are more
melodic, and by the sound of it also sixties but situated in vocal
surf rock thanks to the backing vocals are Charlie Herman & the
Keytones (La-Do-Da Da). |