(reclame)


Je recente release (muziek, boek of wat dan ook) gerecenseerd op onze website? Stuur deze dan naar de hoofdredactie!
Your recent release (music, book or whatever) reviewed on our website? Send it to our editor-in-chief!



9 juli
2025

CD Recensies

ROCKS/ ETTA JAMES
BCD 17750

Etta James' grootste hit is de soulballade At Last uit 1960, maar wij vereren haar in de eerste plaats voor haar handjevol rockers als de wilde stop-starter Tough Lover en de nummers die inspeelden op Hank Ballard's Annie sage, in de eerste plaats het medium tempo The Wallflower alias Roll With Me Henry met Richard "Louie Louie" Berry in de rol van Henry, in 1954 haar debuutsingle begeleid door het orkest van haar ontdekker Johnny Otis, maar ook het uptempo Dance With Me Henry (gebaseerd op Georgia Gibbs' opgekuiste cover van The Wallflower) en Hey Henry, en Henry duikt opnieuw op in Number One. Wat is er nog van haar beschikbaar op rock 'n' roll gebied? Die vraag beantwoordt Bear Family met 29 Modern/Kent/Crown en Chess/Argo tracks uit 1954-1963, kwaliteitsmuziek met smeuïge saxpartijen, soms begeleid door een klein combo, soms een hele big band erachter, vergelijkbaar met de rock 'n' roll van andere zwarte zangeressen als Ruth Brown. Voorbeelden zijn het swingende Good Lookin' en Baby Baby Every Night, de trage jiver Good Rockin' Daddy, een jumpend Shortin' Bread Rock, de rustige doo popper I'm A Fool, en een veel gebruiksvriendelijker By The Light Of The Silvery Moon dan Little Richard's schreeuwlelijke versie: als Little Richard voor de rockers is dan was Etta James voor de hele familie, zie en hoor ook Hickory Dickory Dock en Tough Mary tot variéte als Come What May. If It Ain't One Thing, Next Door To The Blues en Pushover kondigen de meidengroepen van de jaren '60 aan, uit een vleugje gospel als de Sister Rosetta Tharpe cover Strange Things Happening ontstond de soulmuziek (Something's Got A Hold Of Me), er is nog meer early sixties met Plum Nuts, en daaruit voortvloeiend de popcorn met Spoonful (duet met haar verloofde Harvey Fuqua van The Moonglows) en het uptempo popcorn noir met strijkers Seven Day Fool waarop u kan strollen van de snelle. The Pick-Up is een flirtende parlando over een traag stroll ritme, en Market Place mag dan wel over New Orleans gaan maar heeft een oosterse mambo exotica groove. Voor een CD getiteld Rocks staan er heel wat medium tempo nummers op zoals W-O-M-A-N dat ongetwijfeld inspeelde op I'm A Man van Bo Diddley, misschien bekender in de antwoordversie Mannish Boy van Muddy Waters. Ook de burlesque bumper I Just Want To Make Love To You uit 1960, Etta’s antwoord op Muddy Waters’ door Willie Dixon geschreven Just Make Love To Me uit 1954, kan je nauwelijks rock ‘n’ roll noemen, maar het is en blijft een fantastisch nummer. Helaas kan ik het niet meer horen zonder aan het reclamefilmpje voor diet cola uit 1996 te denken waardoor I Just Want To Make Love To You in 1996 bij ons zelfs een Top 30 hit werd. Op de CD staan ook live versies van What'd I Say met basgitaar en orgel en een bluesy traag burlesque Baby What You Want Me To Do van haar live LP Etta James Rocks The House uit 1963 die baadt in het typische nachtclub sfeertje van de live soul albums uit die periode.
Dit is zeker niet de rockendste Rocks CD uit de reeks, maar 't is wel een verdomd knappe compilatie van de straffe en veelzijdige zangeres die in 2012 op 73-jarige leeftijd overleed aan leukemie, mede door het als immer indrukwekkende CD booklet van 36 paginas van Bill Dahl en het team van Bear Family baas Nico Feuerbach. Info: www.bear-family.com (Frantic Franky)

Etta James' biggest hit was the 1960 soul ballad At Last, but we revere her primarily for her handful of rockers like the wild stop-starter Tough Lover and the songs she contributed to Hank Ballard's Annie saga, the medium tempo The Wallflower aka Roll With Me Henry with Richard “Louie Louie” Berry in the role of Henry, in 1954 her debut 45 accompanied by the band of the man who discovered her, Johnny Otis, as well as the uptempo Dance With Me Henry (based on Georgia Gibbs' cleaned up cover of The Wallflower) and Hey Henry, and Henry also turns up in Number One. So what are her rock ‘n’ roll recordings? Bear Family provides the answer with 29 Modern/Kent/Crown and Chess/Argo tracks from 1954-1963, quality music with delicious saxophones, sometimes accompanied by a small combo, sometimes with an entire big band behind her, and similar to the rock ‘n’ roll from other black female artists like Ruth Brown. Examples include the swinging Good Lookin' and Baby Baby Every Night, the slow jiver Good Rockin' Daddy, a jumpin' Shortin' Bread Rock, the calm doo popper I'm A Fool, and a much more user friendly By The Light Of The Silvery Moon than Little Richard's screaming version: if Little Richard is for the rockers then Etta James was for the whole family, see and hear also Hickory Dickory Dock and Tough Mary and variety music like Come What May. If It Ain't One Thing, Next Door To The Blues and Pushover announce the girl groups of the sixties, from a touch of gospel like the Sister Rosetta Tharpe cover Strange Things Happening arose soul music (Something's Got A Hold Of Me), and with Plum Nuts there's even more early sixties which evolved into popcorn with Spoonful (duet with her fiancé Harvey Fuqua of The Moonglows) and the uptempo popcorn noir with strings Seven Day Fool on which you can stroll uptempo. The Pick-Up is a flirtatious parlando over a slow stroll rhythm, and Market Place tells a story about New Orleans but has an oriental mambo exotica groove. For a CD titled Rocks there are quite a few medium tempo numbers such as W-O-M-A-N which without any doubt taps into Bo Diddley's I'm A Man, probably better known as Muddy Waters' answer version Mannish Boy.In the same way 1960 burlesque grinder I Just Want To Make Love To You, Etta's answer to Muddy Waters' 1954 Just Make Love To Me written by Willie Dixon, can hardly be called rock ‘n’ roll, but it is and remains a fantastic song. Unfortunately I can't hear it anymore without thinking of the 1996 Diet Coke commercial that actually turned I Just Want To Make Love To You into a Top 10 hit in the UK that year. Also on the CD are live versions of What'd I Say with bass guitar and organ and a bluesy slow burlesque Baby What You Want Me To Do from her 1963 live LP Etta James Rocks The House that oozed the typical nightclub atmosphere of the live soul albums of the period.
This certainly isn't the rockinest Rocks CD in the series, but it's a damn fine compilation from this great and versatile singer who died of leukemia in 2012 at the age of 73, thanks in part to the always impressive 36 page CD booklet by Bill Dahl and the team of Bear Family boss Nico Feuerbach. Info: www.bear-family.com (Frantic Franky)


THE TEDDY McRAE ORCHESTRA & RAE COX * ENRICA RECORDINGS 1955-1963/ TEDDY "Mr. BEAR" McRAE
Koko Mojo, KM-CD 214

Eerlijk is eerlijk: ik heb nog nooit gehoord van Teddy McRae. Of wacht, als ik de tracklisting bekijk: Hi Fi Baby uit 1958 natuurlijk, track 4 op de vierde Desperate Rock 'n' Roll LP! Had dat dan gezegd! Volgens de info in de liner notes was de in 1908 geboren Teddy McRae een tenorsaxofonist, bandleader, arrangeur en producer die het vak leerde in de jaren '20 en '30 bij ondermeer Chick Webb, Artie Shaw en Ella Fitzgerald en in de jaen '40 samenwerkte met Billie Holiday, Count Basie, Cab Calloway, Jimmie Lunceford, Lionel Hampton en Louis Armstrong. Dat klinkt allemaal heel jazzy, maar begin jaren '50 stortte hij zich op de boomende rhythm 'n' blues markt, ondermeer als schrijver van All She Wants To Do Is Rock van Wynonie Harris. Deze CD bevat "zijn rhythm 'n' blues opnames als frontman én als sideman, en een selectie van nummers verschenen op het eind jaren '50 door hem opgerichte Rae Cox label en sublabel Enrica", geselecteerd door Ronni Boysen. In concreto zie ik
- tien tracks 1955-1957 verschenen onder de namen Mr. Bear, Mr. Bear & his Bearcats en Teddy "Mr. Bear" McCrae, al moet dat denk ik McRae zijn. Als ik Discogs check zijn dat niet de A- en B-kant van vijf singles, want de parlando Walking The Blues van Jack Dupree & Mr. Bear ontbreekt. De B-kant van hun Lonely Road Blues daarentegen was een solo nummer van Jack Dupree.
- vijf nummers 1957-1961 van artiesten begeleid door het orkest van Teddy McCrea
- en twaalf nummers Rae Cox / Enrica opnames 1959-1963 van andere artiesten (waaronder twee van Screamin' Jay Hawkins! ), al ga ik er van uit dat op de meeste daarvan McRae ook zelf meespeelt.
Laten we beginnen met McRae's eigen opnames. Hi Fi Baby is een donderende stop-start jiver met knap gitaarwerk, toeterende sax, boogie piano en een zanger die klinkt als uw of in elk geval mijn vettige nonkel die elk moment in een hoestbui kan uitbarsten. Zo klinkt McRae's stem op al zijn nummers, en naast rock 'n' roll swingers als Mr. Bear Comes To Town is de andere pijler van zijn muziek trage parlandos op stop-start ritmes (I'm Gonna Keep My Good Eye On You, Hold Out Baby) en trage piano boogies (How Come). Vaak zijn dat humoristische sketches met een hoog novelty gehalte over vervelende vrouwen die een ingebouwde radar hebben (Radar) en dringend moeten leren hun man gerust te laten als hij een glas wil gaan drinken met de kameraden (Peek A-Boo). The Bear Hug is dan weer Vegas grind striptease, een trage sax/gitaar instro waartussen een paar moppen worden getapt. Conclusie: McRae was de missing link tussen André Williams en Richard Berry, en in mijn wereld is dat een compliment. Lonely Road Blues brengt hetzelfde soort komische dialoog maar dan in een bluesy pianosetting, en het is dan ook een duet met Jack Dupree, dé Champion Jack Dupree. Er hoeft zelf geen tekst aan te pas te komen: in Jack Dupree & Mr. Bear's medium tempo semi-instrumentale piano boogie Daybreak Rock roept ie gewoon een aantal aanmoedigingen. Je zou denken dat die tien kantjes de A- en B-kant van vijf singles zijn, maar als ik Discogs check ontbreekt Walking The Blues van Jack Dupree & Mr. Bear, de B-kant van Daybreak Rock en alweer een parlando. De B-kant van Lonely Road Blues daarentegen was een solo nummer van Jack Dupree.
McRae's band moet best een flink orkest zijn geweest, te horen aan de opnames waarop ze andere artiesten begeleiden: Zippety Zip is een big band doo-wop jiver van The Empires, Stop Jivin' Start Drivin' van Burt Keyes is een toffe jive rocker, en The Serenaders zitten met My Girl Flip Flop in het vaarwater van Searchin' van The Coasters. Don't Forget I Love You van The Butanes is een schitterend voorbeeld van dangerous doo-wop. Ja, doo-wop blijkt de hoofdmoot, met ook The Sunsets (Sittin' And Cryin'), The Carnations (Gimme Gimme Gimme), The Shallows (Wrecking My Life) en Tony Rice & the Overtones (het strollende Little School Girl). Rockaway Special is een loodzware gitaar/sax instro van The Demotrons, en Duke's Place van The Furness Brothers is een schitterende copie van The Platters. Fender Guitar Slim met de uptempo bluespickende gitaarinstrumental Tender Rock is niét Guitar Slim. Screamin' Jay Hawkins, de meest geflipte aller rock 'n' roll artiesten, steunt, kreunt en gilt zich een weg doorheen I Hear Voices dat inderdaad klinkt als iemand in een gekkenhuis, in tegenstelling tot de stevig gebalde uptempo stroll Just Don't Care waarop Hawkins' opera stem absoluut tot haar recht komt. Ja, Rae Cox Records was van alle markten thuis, met zelfs uptempo gospel (Meet Me In Zion van The Satellite Wanderers) en gospel soul (Didn't It Rain van Reverend Willie Green & the Clovertones en What A Fellowship van The Heavenly Gates Gospel Singers) dat allemaal verscheen op Rae Cox, en het strafste is dat het ook allemaal goeie muziek is, in totaal 27 tracks van een verbazingwekkende muzikale kwaliteit, naar ik veronderstel dankzij de mastering van Heiko Schulz van Black Shack Recordings (D) uit de speakers knallend alsof het vorige maand en niet zeventig jaar geleden is opgenomen. Wat mij betreft is deze CD een ontdekking! Teddy McRae overleed in 1999. Info: www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky)

To be honest, I never heard of Teddy McRae. But wait, the tracklisting does ring a bell: 1958's Hi Fi Baby of course, the fourth track on the fourth Desperate Rock ‘n’ Roll LP! Why didn't you say so! According to the liner notes, Teddy McRae, born in 1908, was a tenor saxophonist, bandleader, arranger and producer who learned his chops in the twenties and thirties s with among others Chick Webb, Artie Shaw and Ella Fitzgerald, and in the forties worked with Billie Holiday, Count Basie, Cab Calloway, Jimmie Lunceford, Lionel Hampton and Louis Armstrong. All of this sounds very jazzy, but in the early fifties he plunged into the booming rhythm 'n’ blues market, even writing All She Wants To Do Is Rock for Wynonie Harris. This CD contains “his rhythm ‘n’ blues recordings both as a frontman and sideman, as well as a selection of songs released on his late fifties Rae Cox label and its sublabel Enrica,” as selected by Ronni Boysen. This can be broken down into
- ten tracks 1955-1957 released under the names Mr. Bear, Mr. Bear & his Bearcats and Teddy “Mr. Bear” McCrae, although I think that should be McRae.
- five tracks 1957-1961 by other artists accompanied by Teddy McCrea's orchestra
- and twelve Rae Cox / Enrica recordings 1959-1963 by other artists (including two by Screamin' Jay Hawkins! ) on which I surmise McRae is playing as well.
Let's start with McRae's own recordings. Hi Fi Baby is a thundering stop-start jiver with great guitar work, honking sax, boogie piano and a singer who sounds like your or at least my dirty uncle who at any moment could burst into coughing. That's how he sounds on all his songs, and besides rock ‘n’ roll swingers like Mr. Bear Comes To Town, the other main ingredient of his music is slow parlandos on stop-start rhythms (I'm Gonna Keep My Good Eye On You, Hold Out Baby) and slow piano boogies (How Come). Often these are humorous skits with a high novelty content about annoying women who have a built-in radar (Radar) and urgently need to learn to leave their husbands alone when all they want to do is have a drink with their pals (Peek A-Boo). The Bear Hug is Vegas Grind striptease, a slow sax/guitar instro interspersed with a couple of jokes. Conclusion: McRae was the missing link between André Williams and Richard Berry, and in my world that's a compliment. Lonely Road Blues offers the same kind of comic dialogue but in a bluesy piano setting, and is a duet with Jack Dupree, the one and only Champion Jack Dupree. Hell, there's even no need for lyrics: in Jack Dupree & Mr. Bear's medium tempo semi-instrumental piano boogie Daybreak Rock, all he does is cheer along. One would think those ten sides are the A and B sides of five singles, but when I check Discogs, Walking The Blues by Jack Dupree & Mr. Bear, the flip side of Daybreak Rock and yet another parlando, is absent. The flip side of Lonely Road Blues on the other hand, was a Jack Dupree solo recording.
Judging by the recordings on which they accompany other artists, McRae's band must have been a real orchestra: Zippety Zip by The Empires is a big band doo-wop jiver, Burt Keyes' Stop Jivin' Start Drivin' is a cool jive rocker, and The Serenaders follow along the Searchin' lines of The Coasters with My Girl Flip Flop. Don't Forget I Love You by The Butanes is a brilliant example of dangerous doo-wop. Yes, doo-wop appears to be the main staple here, as evidenced by The Sunsets (Sittin' And Cryin'), The Carnations (Gimme Gimme Gimme), The Shallows (Wrecking My Life) and Tony Rice & the Overtones (the strolling Little School Girl). The Demotrons' Rockaway Special is a tough as nails guitar/sax instro, and Duke's Place by The Furness Brothers is a brilliant copy of The Platters. Fender Guitar Slim with the uptempo blues picking guitar instrumental Tender Rock is not Guitar Slim. Screamin' Jay Hawkins, the craziest of all the rock ‘n’ roll artists, snorts, moans and screams his way through I Hear Voices which does indeed sound like someone in a psychiatric hospital, in contrast with the uptempo power stroll Just Don't Care on which Hawkins uses his operatic voice to perfection. Yes, Rae Cox Records had it all, its roster even including uptempo gospel (Meet Me In Zion by The Satellite Wanderers) and gospel soul (Didn't It Rain by Reverend Willie Green & the Clovertones and What A Fellowship by The Heavenly Gates Gospel Singers), but what amazes most here is that all of this music sounds quite brilliant, totalling 27 tracks of musical quality, and I suppose it's thanks to the mastering by Heiko Schulz of Black Shack Recordings (D) it blasts out of the speakers as if it was recorded last month and not seventy years ago. As far as I'm concerned, this CD is a real discovery! Teddy McRae died in 1999. Info: www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky)

2 juli 2025

THAT’LL FLAT GIT IT Vol. 48: ROCKABILLY & ROCK ‘N’ ROLL FROM THE VAULTS OF STARDAY RECORDS
Bear Family, BCD17715

Starday Records gevestigd in Beaumont, Texas was van alle onafhankelijke platenlabels in de jaren '50 en '60 misschien wel het meest hardcore country, wat niet wegneemt dat ze al heel vroeg op de rockabilly trein sprongen. Hoe ze die overgang maakten hoor je compromisloos op Bear Family's tweede That'll Flat Git It CD gewijd aan Starday's rockabilly output (de eerste was Vol. 47, BCD17671): country songs uptempo spelen, er een flinke drum beat op plakken, en alles toevoegen wat flink lawaai kon maken zoals een boogie woogie piano en zelfs een steel gitaar en - het moet tenslotte rock 'n' roll voorstellen - saxofoon, vaak ingespeeld door Link Davis, met als (mogelijk onbewust) resultaat dat het soms klonk als zwarte jump blues. Voorbeelden te over op Volume 2, vaak opgenomen in de Gold Star studio in Houston met Hal Harris op gitaar, bijvoorbeeld Link Davis' ode aan Elvis waarin de Trucker From Tennessee nergens bij naam wordt genoemd, Glenn Barber's Shadow My Baby met die buigende contrabassnaren (denk ik) en Rock Candy Rock van Rocking Martin, culminerend in Jitterbop Baby van Hal Harris. Onbegrijpelijk dat zo'n fantastisch nummer destijds onuitgebracht bleef en pas in 1978 boven water kwam op Ace Records in Engeland! Sterker: de gitarist op zoveel Starday opnames heeft zelf nooit iets uitgebracht onder eigen naam op het label.
Het verschil tussen Starday en afgeborstelde rock 'n' roll hoor je als je de cover van Hey Doll Baby van Ray & Lindy vergelijkt met The Everly Brothers: keurig nagezongen, maar de algehele sound kinkt rauwer, meer edgy, voornamelijk door de sound van de elektrische gitaar. Primitief was het bij Starday zeker: Rockin' Daddy (gecoverd door Eddie Bond), I Can't Lose en Pink And Black van Sonny Fisher, Little Rock Rock van Rock Rogers (schuilnaam voor countryzanger Leon Payne onder het motto als er maar vaak genoeg het woord "rock" in kwam, dan was het rock 'n' roll), en hoor die contrabas rammelen in Don't Be Gone Long van Bob Doss! Verrek, Starday slaagde er in Pretending Is A Game van The Davis Twins with Sleepy Jeffers zelfs in om een rockabilly gitaar toe te voegen aan wat een nette country duozang moet voorstellen. Iets beschaafder zijn de gitaarpickers Fat Woman (Bill Mack) en Blues Around My Door (Cecil Bowman & the Arrows, een groepsnaam waarover is nagedacht) en de stroll You Gotta Pay van Benny Barnes, samen met You Get A Thrill van Phil Sullivan (een broer van Lonzo & Oscar) waarvan het achtergrondkoortje doet denken aan de backing vocals op Johnny Cash songs als Ballad Of A Teenage Queen zo ongeveer de enige nummers op de CD die klinken alsof ze door een grote platenfirma hadden kunnen opgenomen zijn geweest. Starday klassiekers zijn Link Davis' springerige Grasshopper Rock, Let's Get Wild van Rudy "Tutti" Grayzell, het verschroeiende Rock It van Thumper (rockabilly pseudoniem van de jonge George) Jones en Cat Just Got In Town van Bill Mack, minder bekende maar even opwindende opnames zijn All Because Of You van Rocking Martin (let op de gitaar die rockt in de stijl van Chet Atkins), Cliff Blakley's stop-start billy Want To Be With You, Rocky Bill Ford's countryrocker Mad Dog In Town, Truitt Forse's chicken picker Chicken Bop, Fuzzy Whitener's piano boogie Sugar Buggar, en de white rocker I Don't Want A Sweetheart van The Raindrops. Als je denkt dat Uranium Fever van Rudy Gaddis atoombombilly is, dan heb je het fout, want 't is een op een Kaw Liga kapstok opgehangen indianenbopper over de ontginning van het kostbare metaal even nasaal gezongen als Hank Snow.
Twee nummers, Sometime van Utah Carl en Sweet Sweet Love van Leon Payne, gaan wat meer de echte country kant op, Sonny Burns' A Real Cool Cat is honky tonk, Go Away (And Leave Me) van Jack Kingston honky tonkt op bluegrass patronen en All Alone van rockabilly reus Sleepy LaBeef is een op Johnny Cash gebaseerde ballade, maar die neem ik er allemaal graag bij wegens niks mee. Dus: alle 34 nummers 1955-1959 goed, en dan vooral Frankie Miller's True Blue met zijn zalige akkoordenovergangen! Deze CD is net als de eerste Starday Flat Git It een absolute aanrader voor wie houdt van stompende rockabilly doorsneden met de occasionele steel gitaar, fiddle, piano en zelfs saxofoon, maar check wel je andere Starday compilaties of je niet teveel dubbels tegenkomt. Alle info over de artiesten kan je lezen in het excellente CD booklet van 36 pagina’s van de hand van Bill Dahl. Info: www.bear-family.com (Frantic Franky)

Of all the independent record labels in the fifties and sixties Starday Records out of Beaumont, Texas was perhaps the most hardcore country, which does not mean they didn't jump on the rockabilly train as soon as it left the station. How they made that transition can be heard uncompromisingly on Bear Family's second That'll Flat Git It CD dedicated to Starday's rockabilly output (the first was Vol. 47, BCD17671): by playing country songs uptempo and adding a pronounced drum beat plus anything else that could make considerable noise like a boogie woogie piano and even a steel guitar and - after all it has to represent rock 'n' roll - saxophone, often played by Link Davis, with the (possibly unconscious) result that their recordings sometimes sounded like black jump blues. Examples abound on Volume 2, often recorded at the Gold Star studio in Houston with Hal Harris on guitar, for example Link Davis' ode to Elvis in which the Trucker From Tennessee is nowhere mentioned by name, Glenn Barber's Shadow My Baby with its sliding double bass strings (I think) and Rocking Martin's Rock Candy Rock by Rocking Martin, culminating in Jitterbop Baby by Hal Harris. Incomprehensible that such an incredible song was not released at the time and only surfaced in 1978 on Ace Records in England! As a matter of fact the guitarist on so many Starday recordings never released anything on the label under his own name.
You can hear the difference between Starday and clean cut rock 'n' roll when you compare Ray & Lindy's cover of Hey Doll with The Everly Brothers: nicely sung, but the overall sound is more raw, more edgy, mainly due to the sound of the electric guitar. Starday usually sounded primitive: Sonny Fisher's Rockin' Daddy (covered by Eddie Bond), I Can't Lose and Pink And Black, Little Rock Rock by Rock Rogers (pseudonym for country singer Leon Payne thinking that if they used the word “rock” enough, it was rock 'n' roll), and hear that double bass rattle on in Bob Doss' Don't Be Gone Long! Hell, Starday even managed in Pretending Is A Game by The Davis Twins with Sleepy Jeffers to add a rockabilly guitar to what's supposed to be neat country duo vocals. Slightly more civilized are the guitar pickers Fat Woman (Bill Mack) and Blues Around My Door (Cecil Bowman & the Arrows, a group name that seems to have been the result of some deep brainstorming) and Benny Barnes' stroll You Gotta Pay, alongside You Get A Thrill by Phil Sullivan (a brother of Lonzo & Oscar) whose background chorus is reminiscent of the backing vocals on Johnny Cash songs like Ballad Of A Teenage Queen more or less the only songs on the CD that sound like they could have been recorded by a major record company. Starday classics include Link Davis' jumping Grasshopper Rock, Rudy “Tutti” Grayzell's Let's Get Wild, the scorching Rock It by Thumper (rockabilly pseudonym of the young George) Jones and Bill Mack's Cat Just Got In Town, less known but equally exciting are Rocking Martin's All Because Of You (note the guitar rockin' in the style of Chet Atkins), Cliff Blakley's stop-start billy Want To Be With You, Rocky Bill Ford's country rocker Mad Dog In Town, Truitt Forse's chicken picker Chicken Bop, Fuzzy Whitener's piano boogie Sugar Buggar, and The Raindrops' white rocker I Don't Want A Sweethear. If you think Uranium Fever by Rudy Gaddis is atomic billy, you're wrong, as it's an injun bopper hung on a Kaw Liga structure about mining the precious metal sung as nasally as Hank Snow.
Two songs, Utah Carl's Sometime and Leon Payne's Sweet Sweet Love head a little more in the direction of real country music, Sonny Burns' A Real Cool Cat is honky tonk, Jack Kingston's Go Away (And Leave Me) honky tonks on bluegrass patterns and rockabilly giant Sleepy LaBeef's All Alone is a Johnny Cash-based ballad, but I'm happy with theme as there ain't nothin' wrong with 'em. That makes 34 tracks 1955-1959 and they're all good, specially Frankie Miller's True Blue with its blissful chord changes! This CD, like the first Starday Flat Git It, is an absolute must if you love foot stomping rockabilly interspersed with the occasional steel guitar, fiddle, piano and even saxophone, but do check your other Starday compilations to make sure there's not too much overlap. You can read all about the artists in the excellent 36 page CD booklet written by Bill Dahl. Info: www.bear-family.com (Frantic Franky)


BOP-A-RAMA VOLUME 5
Atomicat, ACCD172

Wij houden wel van een bopje op tijd en stond, logisch, anders hadden we onszelf destijds niet Boppin' Around maar Jivin' Around of Strollin' Around genoemd. En al zijn lijf en leden intussen zo stijf en stram dat we de dansvloer niet meer zo vaak onveilig maken als we wel zouden willen, de muziek komt nog steeds op de eerste plaats. Een CD die mikt op de boppers kan dan ook op extra aandacht onzentwege rekenen, al zijn we er ons van bewust dat Atomicat CD’s steevast een grote verscheidenheid aan rock 'n' roll stijlen bieden. De CD begint in elk geval met Johnny Taylor & the Rhythm Blue Boys' betere springende rockabilly bopper Mixed Up Rhythm 'n' Blues, ondanks die rhythm 'n' blues in de titel rockabilly met een fikse steel gitaar solo, zo recht komt ie uit de country. De tekst is volledig gemaakt aan de hand van songtitels, maar die woorden "rhythm 'n' blues"... komen er niet in voor! Nog meer van dat soort boppers waarop je niet stil kan blijven staan zijn Hey Baby (Tom James) en For You (Keith McCormack & the Rock 'n' Rollers die later The String-A-Longs werden), en op Derrell Felts' knappe It's A Great Big Day kan je zowel boppen als strollen want het tempo verandert constant. Dick Bills' Rockin' And A Rollin' klinkt dankzij de twee gitaarsolos vooral als gecountrifiëerde jaren '60 rock 'n' roll, maar wat een nummer van de oom van Glen Campbell wiens carrière midden jaren '50 als tiener aanving als gitarist in Dick Bills & his Sandia Mountain Boys. Steve Shuma (Thunder Lightnin') en Jimmy Stone & the Rolling Stones (Found) gaan dezelfde jaren '60 country bop richting uit maar zijn melodieuzer, en zo te horen eveneens jaren '60 maar dankzij de backing vocals te situeren in de vokale surfrock zijn Charlie Herman & the Keytones (La-Do-Da Da).
Geen boppers zonder blues boppers, en daarvoor kan je altijd terecht bij John Lee Hooker die in How Can You Do It zoals gebruikelijk slechts één snaar lijkt te gebruiken. I'm A Mojo Man van Lonesome Sundown is een voor de jaren '50 moderne interpretatie van akoestische country blues die door het ritme ook sporen van zwarte rockabilly draagt, en Love Me Mama van Lightnin' Slim is dreigende bluesrock. Ook de country boppers krijgen ruim aandacht met de boppin' hillbillies van Country Cattin' (Jimmy Swan) en Food Plan Boogie (The Jacoby Brothers) en tussenstappen tussen rockabilly en hillbilly als You Gotta Play Fair van Howard "Curley" Griffin die samen met Carl Perkins Boppin' The Blues en Dixie Fried schreef, Curtis Gordon's slappende I'd Do It For You, Wayne Busby's bluegrassbilly Live Your Life With Care en Earl Scott's rurale Opal Lee.
Betty Barnes' oldtime country Pepinest Pettinest Pappy lijkt me te traag om op te boppen en ook Lawson Rudd's Shake This Town is aan de softe kant, maar Hollywood Rock met sax van Al Turnage & the Turnpikes en Tell Me Why van George Brady & the Kingsmen eveneens met sax zijn gemene white rock, net als Women Train van Hank & the Electras. Die Hank is trouwens Hank Davis die sinds 1983 voor Bear Family Records werkt, geen onbekende voor wie de kleine lettertjes op CDs leest! Jimmie Skinner gaat op de Johnny Cash tour in One Dead Man Ago, Tiny Tim (Teenage Lover) is niet de falsetto jaren '60 Tiny Tim van Tiptoe Through The Tulips, en Arkansas Jane van The Millionaires klinkt als Ronnie Hawkins die Bo Diddley speelt. Ik dacht dat dit een cover van Ronnie Hawkins was, maar het blijkt een eigen nummer. Misschien door dat Arkansas, de thuisstaat van Ronnie Hawkins? Nick Greene was dan weer een zwarte artiest die hier My Lovin' Baby van Ray Stanley covert, een natuurgetrouwe cover tot en met het gitaarwerk toe (op Stanley's versie ingespeeld door Eddie Cochran), maar de stem klinkt wel degelijk zwart.
Zoals immer in deze reeks eindigt de CD met twee onuitgegeven hedendaagse opnames uit de stal van het overkoepelende Rhythm Bomb Records. Dit keer zijn dat alternatieve versies van de Charlie Adams country boogie cover Cattin' Around van The Chrome Daddies uit Australië (de reguliere versie stond in 2002 op hun RBR 5608 CD Gear Up Daddy), en van Crazy Over You van B & the Bops uit Croatië (de reguliere versie stond in 2015 op hun RBR 5768 CD All Tangled Up), pure authenthieke rockabilly die je - zonder tekort te willen doen aan B & the Bops - evenwel nooit zal verwarren met rockabilly opgenomen in de jaren '50. Zo moeilijk om de real deal te evenaren! En de real deal, beste mensen, die vindt je op deze CD. Info: www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky)

We like a little bop every now and then, obviously, otherwise we wouldn't have called ourselves Boppin' Around but Jivin' Around or Strollin' Around. And although these days our bones are so stiff that we don't hit the dance floor as often as we would like, the music still matters. A CD that aims at the boppers always grabs our attention, even though we are aware that Atomicat CDs always offer a wide variety of rock ‘n’ roll styles. The CD gets off to a great start with Johnny Taylor & the Rhythm Blue Boys' mighty jumpin' rockabilly bopper Mixed Up Rhythm ‘n’ Blues, despite this "rhythm ‘n’ blues" in the title rockabilly with a sound steel guitar solo and therefor straight from the farm. The lyrics consist entirely from song titles, yet those words “rhythm ‘n’ blues”... are never heard! Two other boppers you can't stand still on are Hey Baby (Tom James) and For You (Keith McCormack & the Rock ‘n’ Rollers who later became The String-A-Longs), and on Derrell Felts' fantastic It's A Great Big Day you can both bop and stroll as the tempo changes constantly. Dick Bills' Rockin' And A Rollin' sounds mostly like countrified sixties rock 'n’ roll thanks to the two guitar solos, but what a song by the uncle of Glen Campbell who began his career as a teenager in the mid-fifties as a guitarist in Dick Bills & his Sandia Mountain Boys. Steve Shuma (Thunder Lightnin') and Jimmy Stone & the Rolling Stones (Found) head in the same sixties country bop direction but are more melodic, and by the sound of it also sixties but situated in vocal surf rock thanks to the backing vocals are Charlie Herman & the Keytones (La-Do-Da Da).
No boppers without blues boppers, and for blues boppers you can always count on John Lee Hooker who appears to be using only one string in How Can You Do It. I'm A Mojo Man by Lonesome Sundown is a modern interpretation of pré-fifties acoustic country blues that also bears traces of black rockabilly due to its rhythm, and Lightnin' Slim's Love Me Mama is menacing blues rock. The country boppers also get their dues with the boppin' hillbillies Country Cattin' (Jimmy Swan) and Food Plan Boogie (The Jacoby Brothers) and all the steps in between rockabilly and hillbilly like You Gotta Play Fair by Howard “Curley” Griffin who co-wrote Boppin' The Blues and Dixie Fried with Carl Perkins, Curtis Gordon's slappin' I'd Do It For You, Wayne Busby's bluegrass billy Live Your Life With Care and Earl Scott's rural Opal Lee.
Betty Barnes' oldtime country Pepinest Pettinest Pappy is too slow to bop to and Lawson Rudd's Shake This Town is also on the soft side, but Hollywood Rock featuring saxophone by Al Turnage & the Turnpikes and Tell Me Why by George Brady & the Kingsmen also with sax are mean white rock, as is Women Train by Hank & the Electras, the same Hank Davis who's been working for Bear Family Records since 1983, no stranger to those who read the fine print on CDs! Jimmie Skinner goes Johnny Cash in One Dead Man Ago, Tiny Tim (Teenage Lover) is not the falsetto sixties Tiny Tim from Tiptoe Through The Tulips, and Arkansas Jane from The Millionaires sounds like Ronnie Hawkins playing Bo Diddley. I thought it was a Ronnie Hawkins cover but it turns out to be their own song. Maybe because of that Arkansas, Ronnie Hawkins' home state? Nick Greene on the other hand was a black singer who covers Ray Stanley's My Lovin' Baby here, a note for note cover right down to the guitar part (played by Eddie Cochran on Stanley's version), but the vocals do indeed sound black.
As usual in this series the CD ends with two unreleased contemporary recordings from the stable of main label Rhythm Bomb Records. This time it's alternative versions of the Charlie Adams country boogie cover Cattin' Around by The Chrome Daddies from Australia (the issued version was on their RBR 5608 CD Gear Up Daddy in 2002), and of Crazy Over You by B & the Bops from Croatia (the regular version was on their RBR 5768 CD All Tangled Up in 2015), pure authenthic rockabilly that will however - without taking anything away from B & the Bops - you will however never be mistaken for rockabilly recorded in the fifties. It's incredibly hard to match the real deal! And the real deal, dear friends, you find on this CD. Info: www.vintagerockinroots.com (Frantic Franky)


Lees hier de oudere recensies

Terug naar de voorpagina