Met
het tragische ontschieten van onze Charlie Discount (zie Big
News Nieuwsarchief 2008-1) is ook een belangrijke pijler voor deze
rubriek weggevallen. We roepen je dan ook op om verslagen van recente
rock 'n' roll optredens of evenementen naar ons te mailen. Het is echter
nooit honderd procent zeker dat je artikel geplaatst wordt, echter voorzien
van goede foto's maak je meer kans. Het artikel moet altijd voorzien
zijn van je echte naam. Mail naar |
R&R-verslagen
in The Jubop
In
de zojuist verschenen nummer 3 van 2009 komen we de volgende verslagen
tegen: |
naar
boven
(reclame)
Rumst
(B), zaterdag 15 september 2009 |
Eindhoven,
zondag 6 september 2009
Mede-organisator en Bell Hop Emilio Garicia |
Brussel
(B), zaterdag 29 augustus Vierde
uitgave van Brock'xl 58, het gratis openlucht rock 'n' roll festival
in de schaduw van het Atomium, gratis wegens deels gesponsord door de
stad Brussel en de Vlaamse overheid. Dat stukje van de belastingen die
ik betaal wordt tenminste goed gebruikt! Vijf bands zoals gebruikelijk,
en sommige kwamen van verre, zoals The Spootniks uit Rusland. In de
jaren '50 was het niet waar geweest! Ze hadden er 300 kilometer met
de bus van Sint Petersburg naar Helsinki, daar het vliegtuig naar Amsterdam
en daar overstappen naar Brussel voor over om hier een exclusief concert
te spelen, lees: te openen voor een publiek dat nog maar mondjesmaat
binnenstroomde en rustig plaatsnam op de banken van het Groentheater
zodat de dansvloer voor het podium zo goed als leeg bleef. Het nadeel
van een gratis festival, of een gebrek aan interesse voor minder bekende
bands? Altijd hetzelfde liedje: de eerste band speelt voor een lege
zaal, bij de laatste band blijven enkel de hardnekkige fans en de dronkenlappen
over. Tot welke categorie ik behoor laat ik in het midden. In elk geval
kwam de muziek van The Spootniks voor een lege arena niet tot z'n recht:
stevige rockabilly, goed gespeeld, maar de vocale prestaties waren minder:
zanger-akoestisch ritmegitarist Sergey Shornikov heeft een harde, duidelijk
niet-Engelstalige stem die meer brulde dan zong. Het soort stem dat
je goed of slecht vindt, zonder gulden middenweg. Ze brachten vooral
covers (Tore Up, Blue Moon Baby, Fanny Brown van Sonny Burgess, Shadow
My Baby, een zwak Say When, een sixties-geïnspireerd Whole Lotta
Shakin' Goin' On, de Tequila-achtige instrumental Where Is My Sombrero
van The Champs), met tussendoor enkele eigen nummers als Stolen Cadillac
Boogie, Boogie Beat In Rock, I Want To Love You Pretty Baby en Bathroom
Bop, deels te vinden op hun titelloze CD uit 2007. Het feit dat ze nauwelijks
Engels spraken hielp ook al niet om contact te krijgen met het publiek.
Okee bandje, maar ik ben ze ondertussen alweer vergeten. |
Oost-Eeklo
(B), zaterdag 22 en zondag 23 augustus Opnieuw
twee dagen auto's en rock 'n' roll in Vlaanderen met de vierde editie
van de Drive-In Barn, een gezellig festival met vooral op zondag een
goede opkomst. Het weer zat mee en dat scheelt altijd voor de mensen
die met bolides afkomen uit Nederland en Frankrijk. Het was drummen
om nog een leeg plekje te vinden voor elke oude auto, dus misschien
wordt het tijd om uit te kijken naar een grotere locatie om alle voertuigen
uit te stallen. Dan zijn ze gelijk af van die betonnen hal waarin het
moeilijk is een goed geluid te krijgen wegens de enorme galm. Nog even
terug naar die auto’s en motoren en kustoms en classics en rods:
ik zie ze doodgraag maar ken er helaas niets van, dus dien ik mij noodgedwongen
te beperken tot de niet bepaald deskundige mededeling dat het er allemaal
heel mooi uitzag en dat ik ze allemaal wel wil hebben. Helaas, ik ken
niets van techniek (ik kan zelfs de rem op mijn fiets niet repareren),
ik heb geen garage om een oldtimer te stallen, en ik heb het geld niet
om me er een aan te schaffen. Maar niet getreurd: dan spendeer ik mijn
centen bij de talrijke standhouders in rock 'n' roll en aanverwanten,
eveneens in groten getale aanwezig deze twee dagen. Over dus naar de
muziek: twee bands zaterdagavond, drie zondagmiddag, en een extra band
zondagochtend. |
R&R-verslagen
in The Jubop
In
nummer 2 van dit jaar kun je de volgende verslagen lezen van het afgelopen
voorjaar: |
Berkel-Enschot,
zaterdag 4 en zondag 5 april 2009 Verslag:
Frank Nelissen/ foto's: Bert Bossink De
zondag editie werd zeer vakkundig geopend door de band Apollo 11, wat
mij qua naam al meteen aan het tijdperk van de ruimtevaart en The Spiotnicks
deed denken. Dat klopte helemaal, want de glimmende ruimteachtige pakken
deden inderdaad zeer aan The Spotnicks denken en dat was dan ook de
bedoeling met gave Sponicks klassiekers als Johnny Guitar, Spotnicks
Theme, Rocket Man en Amapolla, maar verder ook La Comparsa, een prima
instrumentale versie van Mona Lisa en tot slot een zeer verdienstelijke
uitvoering van Saturday Night At The Duckpoint van The Cougars. Opvallend
waren ook hun scherpe, maar ook zeer helderende gitaarklanken die uitstekende
pasten bij de sound en het optreden van Apollo 11. Deze band kwam op
de zondag nog terug als Shotgun Ltd., maar kwam toen afgezien van Quartermaster
Stores en Red River Rock veel minder uit de verf. Wel had Shotgun Ltd.
een prima Shadows-sound zoals op Man Of Mystery en Driftin'. Kortom weer een zeer geslaagd festival met een groot aantal hoogtepunten zoals Jymy, The Foot Tappers, voor een groot deel Apollo 11 en vooral ook The Black Albinos. Ik vind dat Joop en Jolanda Moon er wederom in geslaagd zijn een uitstekend programma neer te zetten met meer dan alleen Shadows bands, want dan is na twee dagen het verzadigingsniveau al heel gauw bereikt en dat kan nooit de bedoeling zijn. De variatie in repertoire (afwisseling instrumentaal en vocaal werk) en stijlen (rock ‘n’ roll, maar bijvoorbeeld ook beat, maar ook het verschil in bandstijl en sound tussen The Shadows, The Spotnicks, The Ventures en Nederlandse instrumentale groepen als de Maskers) is al jaren het visitekaartje voor deze fanmeetings. Op naar de 50e meeting en de programmering zal zeker een aantal bekende namen bevatten, misschien wel Jet Harris, The Rapiers etc. etc. Vooralsnog is er op 27 september een volgende meeting. Voor alle informatie over die meeting, kijk op de website www.cliff-shadows.nl. Met dank aan Bert Bossink voor aanvullende informatie over nummers en de foto's. Check zijn website voor veel uitgebreide informatie over bands en artiesten en uniek materiaal uit de jaren '50 en '60 (www.bertbossink.nl). |
Kaatsheuvel,
zaterdag 21 maart 2009 Verslag:
Frank Nelissen/ foto's: Bert Bossink Hierna
was het tijd voor de gastheren en medeorganisator The Shakin' Arrows,
met 48 jaar de langst bestaande Nederlandse rock ‘n’ roll
formatie. Zoals we van The Shakin' Arrows gewend zijn zorgden ze voor
een prima eerste set met veel oud werk en zowel vocaal als instrumentaal
vele hoogtepunten. Om er een paar te noemen: Travellin' Man van Ricky
Nelson, Without A Love, Look At That Moon, Old Black Joe, een zeer fraaie
uitvoering van Last Date en andere instrumentale juweeltjes als Manchurian
Beat en Barcarolla van Electric Johnny & The Skyrockets en waarbij
het dak er echt af ging de grande finale in de vorm van That's Allright
Mama, Shakin' All Over, Sea Cruise en de toegift Kom van Dat Dak Af
van Pete Koelewijn gemixt met Dynamite van Cliff Richard. Een zeer swingende
rock ‘n’ roll set en het laatste optreden op Rock Around
The Werft van The Shakin' Arrows in de oude 5-mans bezetting, want op
19 april jl. hebben Tiny van Oeers (48 jaar bassist) en Hans Duquesnoy
(32 jaar slaggitarist) afscheid genomen van The Shakin' Arrows. In hun
tweede set stond er daarom een andere bezetting op het podium, maar
daarover later meer. |
___________________________________________________________
22 januari 2009 ___________________________________ Because
Girls Want It, Too! ___________________________________ |
|
There’s a new kid in town! En ze draagt graag kousen en lippenstift! In België leerde ze te zingen als een merel en elk leeg plekje op de dansvloer te benutten om de show te stelen. Miss Lucy bericht je zo nu en dan over haar wederwaardigheden in Rockabilly Country. Een rubriek met een knipoog, steeds een nieuwe luistertip en de beste dress ‘n’ dance tips. Smakelijk! Nog niet verzadigd? Bezoek haar dan ook op misslucyscorner.blogspot.com. Spicy! Ray
Gelato bij Radio Modern (Handelsbeurs, Gent 17-01-2009) Afgelopen weekend organiseerde Radio Modern voor het eerst een heuse weekender. Ray Gelato & his Giants verzorgden de muziek, na afloop werden er plaatjes gedraaid door niemand minder dan At’s Crazy Record Hop. Dat Radio Modern aan de rand wereldheerschappij staat valt niet langer te ontkennen: beide dagen was de Handelsbeurs in Gent volkomen uitverkocht. Uw verslaggeefster was door een verloren knalpot ternauwernood terplaatse om daar - voor de lindyhoppers onder u - zelfs bekende gezichten uit Nederland aan te treffen, getuige de foto bij het artikel dat bij lokale krant De Gentenaar verscheen. Ray Gelato is hot. Dat bewijst hij niet alleen met zijn ongelofelijk volle agenda, maar vooral met zijn aanwezigheid. Relaxed, goed gekleed, zeker van zijn zaak en vol lof over de fantastische muzikanten die hij bij zich heeft. Hij heeft een bovendien een nieuwe CD en een kookboek uitgebracht; koken, zingen, saxofoon spelen, hij draait er zijn hand niet voor om. Voor één bezoeker ging er een droom in vervulling. Met open mond staat hij voor het podium terwijl hij vertelt: “Ik koop al sinds ’92 zijn CD’s, en ik zie hem nu pas voor het eerst live. Dit is voor mij alsof ik de Rolling Stones voor het eerst zie.” Het lijkt erop dat hij niet de enige is deze avond: al bij het derde nummer staat de zaal compleet op zijn kop. Zelf zegt Gelato dat hij pas nu, na twintig jaar keihard werken en imiteren, zijn eigen stem heeft gevonden. Het is onder andere om die reden dat zijn nieuwe album is opgedragen aan alle groten uit de dixieland, swing en bebop vóór hem. Doordat hij eigen arrangementen maakt, is de muziek van deze tijd en draagt het een echt Gelato stempel, maar dat doet geenszins af aan de kwaliteit die de nummers op zich al bezaten. Zelf schreef hij ook een aantal nummers, waarvan A Little More To Love absoluut mijn favoriet is. Het nummer is ‘tongue-in-cheeck’ en ligt in de lijn van de muziek en gedurfde teksten van Cole Porter. De instrumenten zijn perfect op elkaar afgestemd, met een kleine hoofdrol voor de blazerssectie. Toevalligerwijs
las ik in de krant een recensie over een CD met nooit eerder uitgegeven
live opnames van het concert dat saxofonist Gerry Mulligan in 1956 in
het Amsterdamse concertgebouw gaf. (Fotograaf Ed van der Elsken was
ongetwijfeld ook van de partij; hij sliertte daar altijd rond op zoek
naar momenten om te vereeuwigen voor wat later zijn boek JAZZ zou worden.)
Recensent Frans van Leeuwen schrijft: “Wat bij beluisteren van
deze […] opnames het meeste opvalt, is dat Mulligans muziek, destijds
beschouwd als ultramodern, meer aansluit op de swingmuziek van bijvoorbeeld
Count Basie van twintig jaar eerder dan op de bebop uit zijn eigen tijd.
Het verklaart zijn succes ook tijdens de decennia daarna: harmonisch
was hij volop bij de tijd maar melodisch klonk Mulligan degelijk ouderwets.”
Meer? Bezoek www.raygelato.com en lees ook mijn interview met Ray Gelato himself op www.radiomodern.be. Cheers! Sugar
coated kisses, ____________________________________________________ |
Lees hier de oudere Rockin' Lifestyle verslagen